Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik niet,ik kom niet in een garage
ik ken wel mensen die geweest zijn,en die komen er nooit meer
ik ken wel mensen die geweest zijn,en die komen er nooit meer

C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
Vroeger in school was ie een kameraad van me. En nu is zijn zoon een kameraad van t zoontje van mn schoonzusje.
De reputatie die hij heeft is niet al te best he. En toch ken ik dealers die naar hem gaan als ze onderdelen nodig hebben...
De reputatie die hij heeft is niet al te best he. En toch ken ik dealers die naar hem gaan als ze onderdelen nodig hebben...
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
voor onderdelen,is zijn prijs wel goed
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Maar dat is ook alles, zeg dat er maar achteraan. 

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Winimotors...
Idd alleen voor onderdelen...
Hebben ze al eens naar de egr klep gekeken bij gielkens
Maar saxoke troost je, volgende maand begint wouter als leerling citroen monteur bij mijn eigen dealer..
Dus binnen een paar jaar hebben we onze prive monteur
Idd alleen voor onderdelen...

Hebben ze al eens naar de egr klep gekeken bij gielkens

Maar saxoke troost je, volgende maand begint wouter als leerling citroen monteur bij mijn eigen dealer..
Dus binnen een paar jaar hebben we onze prive monteur


C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
Egr kan volgens hun niet. Hoewel dat ook nog steeds 1 van mijn gedachten is dat t daar in de buurt gezocht moet worden ...
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
kun je nog is echt beschrijven hoe de motor zich gedraagt ?
en gedraagt de motor zich verder normaal
en gedraagt de motor zich verder normaal

C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
Zelfs in Apeldoorn kennen ze hem?Herman schreef:Maar dat is ook alles, zeg dat er maar achteraan.

verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be

C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
Willy4, natuurlijk kan ik dat nog even doen.
Sinds dat ik de C5 heb, schokt/bokt en ratelt de motor rond 2000tr. Het komt niet altijd voor, maar wel regelmatig. Het is het beste voelbaar in zijn 2e, 3e en soms in zijn 4e versnelling. Altijd tussen ongeveer 1700 en 2500toeren.
Als ik "plankgas" optrek heeft hij het niet.
Als ik normaal met het verkeer mee rij heeft hij het meestal wel. Met meestal bedoel ik, als ik 10x met het verkeer meerijdend optrek in zijn 2e en 3e versnelling vanaf pakweg 1700toeren, dan schokt ie en ratelt de motor 8 tot 9x (dus pakweg 80/85% van de gevallen kan ik er niet normaal schokvrij mee optrekken)
Ook bij constante snelheden rond 2000toeren rijdend voel je dat er ergens een stottering zit.
Verder doet ie alles zoals ie zou moeten doen. Vlot tot zeer snel optrekken gaat heel erg goed.
Wat me wel opvalt, maar dat kan een eigenschap van de motor zijn, is dat als ik snel optrek en opschakel, rond 3000toeren, dan valt ie terug in toeren (dat is normaal, doet elke motor bij opschakelen), maar de turbo heeft dan even de tijd nodig om terug op gang te schieten. Het lijkt dan alsof de turbo even (een fractie van een seconde) tijd nodig heeft om terug druk op te bouwen. Maar dat kan normaal zijn, ik ken meerdere turbo diesel motoren die dat "probleem" hebben. de 1.9TDI130 van VAG bvb die had ook een "enorm" turbogat (om het zo even te noemen).
De dingen waar ik aan denk dat het zou kunnen zijn qua storing zijn:
-de 2 andere verstuivers zijn ook niet helemaal goed (hoewel een test uitwees dat er slechts 2 slechte tussen zaten, maarja in een eerdere test (die ze op een andere plaats lieten doen dan bij hun "gewoonlijke" tester) bleken er van de 4 geen enkele slecht te zijn. Dus veel vertrouwen heb ik niet in die test.
-Hij krijgt te veel/te weinig brandstof tov lucht binnen (of andersom dus te veel of te weinig lucht tov brandstof)
-kleppen die niet goed gesteld staan/fout in de distributie (maar dan lijkt het me dat ie er altijd last van moet hebben, ook bij snel optrekken). Daar lijkt het geratel dat ik zeg wel een beetje op.
-EGR klep die zijn taak niet goed doet.
Sinds dat ik de C5 heb, schokt/bokt en ratelt de motor rond 2000tr. Het komt niet altijd voor, maar wel regelmatig. Het is het beste voelbaar in zijn 2e, 3e en soms in zijn 4e versnelling. Altijd tussen ongeveer 1700 en 2500toeren.
Als ik "plankgas" optrek heeft hij het niet.
Als ik normaal met het verkeer mee rij heeft hij het meestal wel. Met meestal bedoel ik, als ik 10x met het verkeer meerijdend optrek in zijn 2e en 3e versnelling vanaf pakweg 1700toeren, dan schokt ie en ratelt de motor 8 tot 9x (dus pakweg 80/85% van de gevallen kan ik er niet normaal schokvrij mee optrekken)
Ook bij constante snelheden rond 2000toeren rijdend voel je dat er ergens een stottering zit.
Verder doet ie alles zoals ie zou moeten doen. Vlot tot zeer snel optrekken gaat heel erg goed.
Wat me wel opvalt, maar dat kan een eigenschap van de motor zijn, is dat als ik snel optrek en opschakel, rond 3000toeren, dan valt ie terug in toeren (dat is normaal, doet elke motor bij opschakelen), maar de turbo heeft dan even de tijd nodig om terug op gang te schieten. Het lijkt dan alsof de turbo even (een fractie van een seconde) tijd nodig heeft om terug druk op te bouwen. Maar dat kan normaal zijn, ik ken meerdere turbo diesel motoren die dat "probleem" hebben. de 1.9TDI130 van VAG bvb die had ook een "enorm" turbogat (om het zo even te noemen).
De dingen waar ik aan denk dat het zou kunnen zijn qua storing zijn:
-de 2 andere verstuivers zijn ook niet helemaal goed (hoewel een test uitwees dat er slechts 2 slechte tussen zaten, maarja in een eerdere test (die ze op een andere plaats lieten doen dan bij hun "gewoonlijke" tester) bleken er van de 4 geen enkele slecht te zijn. Dus veel vertrouwen heb ik niet in die test.
-Hij krijgt te veel/te weinig brandstof tov lucht binnen (of andersom dus te veel of te weinig lucht tov brandstof)
-kleppen die niet goed gesteld staan/fout in de distributie (maar dan lijkt het me dat ie er altijd last van moet hebben, ook bij snel optrekken). Daar lijkt het geratel dat ik zeg wel een beetje op.
-EGR klep die zijn taak niet goed doet.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
is het inlaat gedeelte en de turbo al nagezien op lucht lekken

C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
Geen idee.
Ik neem aan dat ze dat wel gedaan hebben.
Ik neem aan dat ze dat wel gedaan hebben.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Vervelend dit soort klachten.
Ik zou met klem willen adviseren naar de nominale en de aangezogen luchthoeveelheid te kijken.
Hiermee is eenvoudig te zien of de motor door een te traag reagerende egr te weinig lucht krijgt.
Eveneens zou ik checken of het inhouden niet samenvalt met het regenereren (zoals jij schrijft een keer per 350 km. Als dat zo is dan is het vacuümcircuit zwaar verdacht.
mogelijk zijn er dan twee slangen omgewisseld of is er een lekkage.
regeneren elke 350 km kan een gevolg zijn van egr-problemen (= te weinig lucht) waardoor het FAP sneller vol raakt dan normaal.
Ik zou met klem willen adviseren naar de nominale en de aangezogen luchthoeveelheid te kijken.
Hiermee is eenvoudig te zien of de motor door een te traag reagerende egr te weinig lucht krijgt.
Eveneens zou ik checken of het inhouden niet samenvalt met het regenereren (zoals jij schrijft een keer per 350 km. Als dat zo is dan is het vacuümcircuit zwaar verdacht.
mogelijk zijn er dan twee slangen omgewisseld of is er een lekkage.
regeneren elke 350 km kan een gevolg zijn van egr-problemen (= te weinig lucht) waardoor het FAP sneller vol raakt dan normaal.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
ook dat ga ik hun even meegeven of ze dat niet tijdens het rijden kunnen/willen controleren. Want k neem aan dat dat tijdens stilstand niet te controleren is.
Het regenereren is volgen mij ook duidelijk voelbaar. Dan geeft ie opeens dezelfde schok, maar wel veel harder, beter voelbaar.
Enkele dagen geleden telefonisch contact gehad met Johan Oldenhage (k dacht k kan eens luisteren wat De C5 Expert over zou kunnen zeggen).
Hij was er helemaal van overtuigd dat het met de EGR te maken zou hebben. Dus ook dat geef ik mee aan de garage.
Volgens hem zou het afstoppen van de EGR-klep het "schokkend" probleem oplossen.
Het regenereren is volgen mij ook duidelijk voelbaar. Dan geeft ie opeens dezelfde schok, maar wel veel harder, beter voelbaar.
Enkele dagen geleden telefonisch contact gehad met Johan Oldenhage (k dacht k kan eens luisteren wat De C5 Expert over zou kunnen zeggen).
Hij was er helemaal van overtuigd dat het met de EGR te maken zou hebben. Dus ook dat geef ik mee aan de garage.
Volgens hem zou het afstoppen van de EGR-klep het "schokkend" probleem oplossen.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat denk ik ook. Waarbij ter controle eenvoudig via de luchtmeting is te zien of inderdaad de egr de oorzaak is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
klinkt eigenlijk zo simpel....
K hoop dat ze toch echt zeer snel iets vinden, dat de echte oorzaak gevonden en opgelost kan worden.....

K hoop dat ze toch echt zeer snel iets vinden, dat de echte oorzaak gevonden en opgelost kan worden.....
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be