Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.

C5club Rookie


Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2013 12:08
Auto: C5 sedan Business 1.6THP 155
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: donkergrijs
Hallo Willy, de buitentemperatuurmeter werkt correct.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
welke compressor zit erop
een compressor met een gewone koppeling
of een compressor met een capaciteits regeling
een compressor met een gewone koppeling
of een compressor met een capaciteits regeling
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie

zoals deze dan
er wordt 12v naar de koppeling gestuurd
en PWM maar de capaciteits regeling
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het wordt wat verwarrend vind ik. Daarom een overzicht:
Hierover schreef ik:
Daarover schreef willy:
12V op de zwarte stekker zetten betekent 100% PWM dus ook dat de ac volop gaat werken.
De storing komt in een ander licht te staan als er wat meer boven water komt:
P0494 is wat minder duidelijk, maar gaat over de ventiatorsnelheid, die is niet wat wordt verwacht.
Vraag: Draait de koelfan wel bij ingeschakelde airco??
Beide storingen kunnen er voor zorgen dat de ac niet inschakelt of wat wordt getemperd. Dus dat lijkt mij eerst een zaak om te achterhalen. Met andere woorden, waar is er wat gemeten?
5V zwarte stekker-> betekent bewuste tempering ac
5V Gele stekker-> AC gewenst, maar spanningsverlies, opsporen.
meet vervolgens de duty-cycle op de zwarte stekker om te zien in hoeverre de ac wordt aangestuurd.
Sorry ik hoop dat het te volgen is, ik laat me gaan.
Dat komt omdat ik dit soort diagnose geweldig vindt.
Ik zou bijna zeggen breng hem maar dan kijk ik even.
Maar ik moet realistisch zijn: ik heb daar gewoon de tijd niet (meer) voor, maar anders...
Ik ga er van uit dat dit correct beschreven is, en dan gaat het hier dus over de GELE stekker van de magneetkoppeling.Huijsing schreef: Bij meting kreeg deze maar een stuurstroom van 5 volt. Bij een directe verbinding van 12 volt koppelde de pomp wel aan.
Hierover schreef ik:
Wordt hier toch de ZWARTE stekker bedoeld, van de variabele opbrengst regeling dan betekent de gemeten waarde iets anders!!!BJG schreef: De sturing van de magneetkoppeling gebeurt met 12V.
(...) Dit betekent dat er een spanningsverlies is.
Die is eenvoudig middels de welbekende V4 meting op te sporen. En kan in de + of in de - zitten uiteraard.
Bij verlies in de + terugmeten naar de BSM.
Daarover schreef willy:
IN DAT GEVAL betekent een gemeten signaal van 5V een aansturing van ongeveer 40%, dat betekent dat de ac BEWUST op een laag pitje wordt gezet. Eventueel zeer mooi te bewijzen door even met de scoop het signaal te bekijken.willy4 schreef: (...) PWM naar de capaciteits regeling
12V op de zwarte stekker zetten betekent 100% PWM dus ook dat de ac volop gaat werken.
De storing komt in een ander licht te staan als er wat meer boven water komt:
P0597 betekent dat er een onderbreking is in het circuit van de elektrisch gestuurde thermostaat. Dit is vrij eenvoudig te controleren door een belaste spanningsmeting te doen op de stekker van de verwarming van de thermostaat (op thermostaathuis). 12V is ok, en een weerstandmeting van de verwarming (ongeveer 10 - 20 Ohm).Huijsing schreef:
"P0597 geregelde thermostaat-open cirquit-permanent en
P0494 lage snelheidventilatorcontrole circuit-cohesie-permanent stond.
P0494 is wat minder duidelijk, maar gaat over de ventiatorsnelheid, die is niet wat wordt verwacht.
Vraag: Draait de koelfan wel bij ingeschakelde airco??
Beide storingen kunnen er voor zorgen dat de ac niet inschakelt of wat wordt getemperd. Dus dat lijkt mij eerst een zaak om te achterhalen. Met andere woorden, waar is er wat gemeten?
5V zwarte stekker-> betekent bewuste tempering ac
5V Gele stekker-> AC gewenst, maar spanningsverlies, opsporen.
meet vervolgens de duty-cycle op de zwarte stekker om te zien in hoeverre de ac wordt aangestuurd.
Sorry ik hoop dat het te volgen is, ik laat me gaan.

Dat komt omdat ik dit soort diagnose geweldig vindt.

Ik zou bijna zeggen breng hem maar dan kijk ik even.

Maar ik moet realistisch zijn: ik heb daar gewoon de tijd niet (meer) voor, maar anders...
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn

Hier moet hij wat mee kunnen!
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.

C5club Rookie


Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2013 12:08
Auto: C5 sedan Business 1.6THP 155
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: donkergrijs
BJG, hartelijk dank voor je reactie. Je hebt het probleem mijns inziens goed samengevat en veel bruikbare informatie en ideeën meegegeven. Ik begrijp het maar of ik er wat mee kan is niet aan de orde. Ik heb een uitdraai gemaakt en houd deze de monteur voor, die kan er vast wat mee.
Wat heerlijk dat enthousiasme van lezers als jij. Ik was vroeger ook zo toen ik nog in de garage werkte, maar dan heb ik het over de tijd dat we nog met contactpuntjes, boubines en kleppenstellen werkten. Ik denk dat dat het type mens is dat zich aansluit bij een forum zoals dit, meedenken over de problemen van anderen en oplossingen aandragen.
Wat heerlijk dat enthousiasme van lezers als jij. Ik was vroeger ook zo toen ik nog in de garage werkte, maar dan heb ik het over de tijd dat we nog met contactpuntjes, boubines en kleppenstellen werkten. Ik denk dat dat het type mens is dat zich aansluit bij een forum zoals dit, meedenken over de problemen van anderen en oplossingen aandragen.
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Beste Huijsing,
Inderdaad goed om het via het forum te bespreken. Ben nu op vakantie en vrijwel de hele tijd buiten wifi bereik. Zo had ik zelf de wagen ook even bij de lokale garage neergezet, om "even snel" de airco bij te vullen. daar dacht de airco dus anders over.
Enfin, ipv naar de vogezen te rijden, een ticket besteld voor de eurotunnel en doorgereden van het Peak district naar het lake district. ...u raad het al... daar is geen airco meer nodig, de verwarming doet het overigens wel. (hier 15 graden).
BJG ook zeer bedankt voor het meedenken!
hartelijke groeten uit Ravenglass
Gert-Jan
Inderdaad goed om het via het forum te bespreken. Ben nu op vakantie en vrijwel de hele tijd buiten wifi bereik. Zo had ik zelf de wagen ook even bij de lokale garage neergezet, om "even snel" de airco bij te vullen. daar dacht de airco dus anders over.
Enfin, ipv naar de vogezen te rijden, een ticket besteld voor de eurotunnel en doorgereden van het Peak district naar het lake district. ...u raad het al... daar is geen airco meer nodig, de verwarming doet het overigens wel. (hier 15 graden).
BJG ook zeer bedankt voor het meedenken!
hartelijke groeten uit Ravenglass
Gert-Jan

C5club Rookie


Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2013 12:08
Auto: C5 sedan Business 1.6THP 155
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: donkergrijs
Hallo Gert Jan en overige belangstellenden.
Ik ben vandaag weer bij de airco specialist geweest voor verder onderzoek.
De airco was niets aan te vinden dat niet klopte. Hij was nog steeds goed gevuld en op druk.
Na een aantal testen en telefonisch overleg met Tim Kwekel van het garagebedrijf in Hellevoetsluis dat jij noemde, kwam hij tot de conclusie, dat het een softwarematig probleem moest zijn. Hij adviseerde naar de Citroendealer te gaan om de BSI te laten controleren, updaten en bij geen resultaat, laten repareren of vervangen.
Beide bedrijven zijn zeer benieuwd naar de resultaten en zullen elkaar informeren als zij meer weten. Het verzoek van Remco aan mij was dan ook om hem in kennis te stellen van de afloop.
Jammer dat zij het niet konden oplossen, want ik vind dat het (Smits' Auto in de Aluminiumstraat101) bedrijf in Zoetermeer erg klantvriendelijk tewerk gaat.
Volgende stap wordt dus een afspraak maken met Citroendealer Johan Oldenhage in Nieuw Vennep om te kijken of hij dit op kan lossen. Ik vind hem erg goed, jammer dat hij zo ver zit (ongeveer 100 km heen en terug file rijden).
Ik ben vandaag weer bij de airco specialist geweest voor verder onderzoek.
De airco was niets aan te vinden dat niet klopte. Hij was nog steeds goed gevuld en op druk.
Na een aantal testen en telefonisch overleg met Tim Kwekel van het garagebedrijf in Hellevoetsluis dat jij noemde, kwam hij tot de conclusie, dat het een softwarematig probleem moest zijn. Hij adviseerde naar de Citroendealer te gaan om de BSI te laten controleren, updaten en bij geen resultaat, laten repareren of vervangen.
Beide bedrijven zijn zeer benieuwd naar de resultaten en zullen elkaar informeren als zij meer weten. Het verzoek van Remco aan mij was dan ook om hem in kennis te stellen van de afloop.
Jammer dat zij het niet konden oplossen, want ik vind dat het (Smits' Auto in de Aluminiumstraat101) bedrijf in Zoetermeer erg klantvriendelijk tewerk gaat.
Volgende stap wordt dus een afspraak maken met Citroendealer Johan Oldenhage in Nieuw Vennep om te kijken of hij dit op kan lossen. Ik vind hem erg goed, jammer dat hij zo ver zit (ongeveer 100 km heen en terug file rijden).
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
weet je wat de drukken waren en de temperaturen?en wat ze op de capaciteits regeling gemeten hebben?

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Wat bjg zei. Eerst de storingsmeldingen achterhalen en verhelpen.
Bij een defect aan je koelsysteem blokkeert de software je koelsysteem blijkbaar en zal geen fout zijn van de software zelf maar een beveiliging....meer uitstel van.... tegen een oververhitte motor.
Bij simpelweg een te hoge temperatuur van je koelsysteem schakelt de computer ook de airco uit.
Bij een defect aan je koelsysteem blokkeert de software je koelsysteem blijkbaar en zal geen fout zijn van de software zelf maar een beveiliging....meer uitstel van.... tegen een oververhitte motor.
Bij simpelweg een te hoge temperatuur van je koelsysteem schakelt de computer ook de airco uit.

C5club Rookie


Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2013 12:08
Auto: C5 sedan Business 1.6THP 155
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: donkergrijs
Ik ben er niet bij geweest. De monteur Remco vertelde mij later wel dat de temperatuur perfect was. De druk had hij het niet over.
Wat de oververhitting betreft. Ik heb tijdens de vakantie afgelopen maand ongeveer 4000 km gereden met de caravan, maar de temperatuurmeters van de olie en de koelvloeistof zijn geen moment boven "normaal" uitgestegen. Daar let ik altijd extra op wanneer ik met de caravan rijd.
Wat de oververhitting betreft. Ik heb tijdens de vakantie afgelopen maand ongeveer 4000 km gereden met de caravan, maar de temperatuurmeters van de olie en de koelvloeistof zijn geen moment boven "normaal" uitgestegen. Daar let ik altijd extra op wanneer ik met de caravan rijd.

C5club Rookie


Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2013 12:08
Auto: C5 sedan Business 1.6THP 155
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: donkergrijs
Ik maak nog even "pas op de plaats". Ik ben voor 20 augustus ingepland bij Johan Oldenhage, dan gaat hij zich over mijn airco probleem buigen.
Gert Jan, ben jij intussen al wat wijzer geworden met jouw identieke airco probleem?
Gert Jan, ben jij intussen al wat wijzer geworden met jouw identieke airco probleem?
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Nee, helaas nog niet, niet aan toe gekomen.
Na de vakantie in Engeland, moest ik vrijwel direct naar het buitenland en ben net weer terug.
Dus moet het ook weer even oppakken.
mvrgr
Gert-Jan
Na de vakantie in Engeland, moest ik vrijwel direct naar het buitenland en ben net weer terug.
Dus moet het ook weer even oppakken.
mvrgr
Gert-Jan

C5club Rookie


Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2013 12:08
Auto: C5 sedan Business 1.6THP 155
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: donkergrijs
Sinds woensdag 19 augustus staat mijn auto bij Johan Oldenhage.
Hij heeft diverse testen gedaan en controles uitgevoerd, maar kwam niet achter het probleem van de niet werkende airco koppeling.
Na overleg met de Citroen importeur moest hij vanmorgen nog een tweetal metingen verrichten. Ook deze boden geen uitkomst. Nu moet hij gaan gokken om tot een oplossing te komen.
BSI vervangen, ongeveer 400 euro. Als dat geen effect sorteert dan iets in het motor management vervangen, komt er nog eens zo'n 700 euro bij. Dan zit ik al op een 1200 euro, daar wordt een mens niet vrolijk van.
Wat is wijsheid? Zonder airco is ook niet alles!
Hij heeft diverse testen gedaan en controles uitgevoerd, maar kwam niet achter het probleem van de niet werkende airco koppeling.
Na overleg met de Citroen importeur moest hij vanmorgen nog een tweetal metingen verrichten. Ook deze boden geen uitkomst. Nu moet hij gaan gokken om tot een oplossing te komen.
BSI vervangen, ongeveer 400 euro. Als dat geen effect sorteert dan iets in het motor management vervangen, komt er nog eens zo'n 700 euro bij. Dan zit ik al op een 1200 euro, daar wordt een mens niet vrolijk van.
Wat is wijsheid? Zonder airco is ook niet alles!