C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2010 17:08
Auto: C5 Tourer
Opties: Exclusive, vol leer, panoramadak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218500
Kleur: KGMD
Locatie: Dordrecht
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Hallo allemaal, :cit2
Na een Citroën-only autocarriere (2CV6, CX, BX, C5-I, C5-II) ben ik nu bij de C5-III tourer aangeland. Met RFJ (EW10A) blok; die kenden we nog van de vorige dus die doet het wel op LPG. Maar nu het weer wat warmer wordt loop ik weer tegen het probleem van de vorige vakantie: benzinelucht. Toen bij de lokale Citroën concessionaire geweest, maar die concludeerde: “Er is geen lek, dus er is geen probleem” (maar dan in het Frans).
Omschrijving: tijdens het rijden ruik je een (soms zeer sterke) benzinelucht, maar alleen als de raampjes open zijn. Of het warme weer invloed heeft weet ik (dus) niet, want dan heb ik de ramen dicht en ruik je sowieso niks. Als ik in Frankrijk rij ruik je het vooral als je een tijdje met 90km/u een helling op rijdt. Hier in Nederland rook ik het laatst ook toen ik (ook omhoog) een tunnel uit reed (toen de zomer op vrijdag viel).
Ik lees van veel C4-rijders met stankklachten dat het het koolfilter/absorptievat/tank breather kan zijn. Maar die kan ik zomaar niet vinden onder de kap. Bij de phase 1/2 zit ie achter het spatscherm van het rechter voorwiel, maar volgens Albert van Oldenhage is hij bij de X7 naast de benzinetank te vinden. Maar, als dat ding dáár zit, dan kan de lucht daarvan niet door de raampjes naar binnen bij 90km/u. Dus: op zoek naar de ontluchtklep richting inlaatspruitstuk. Service DocBackup aangezwengeld, maar die wil niet meer. Foutmelding over nieuwe documentatie i.v.m. EURO5… klok veranderd, nieuwe aanmeldcode; na drie uur aankloten wilde helemaal niks meer (‘programma is verlopen en moet geupdate worden’).
Dus, kan iemand voor mij uit de Service DocBackup het totaalschema halen van de tankontluchting, en eventuele detailschema’s van hoe en waar het op de luchtinlaat zit en waar het klepje zit. Het gaat om een C5 X7 Tourer 2.0 (RFJ / EW10A) met handbak uit 2009 (ORGA 11937)
Als iemand de problemen kent ben ik natuurlijk ook benieuwd...

-Marten-
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Geef even de laatste 8 cijfers van je VIN, dan zal ik in de CitDocBU kijken of ik wat kan vinden bij de IR's.
En uiteraard zoek ik dan ook dat plaatje op waar de tankontluchting op staat ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2010 17:08
Auto: C5 Tourer
Opties: Exclusive, vol leer, panoramadak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218500
Kleur: KGMD
Locatie: Dordrecht
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
9L548465
Bedankt! :smt023
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Zó ziet dat er uit:
emissieregeling.jpg
De elektroklep zit in de buurt van de smoorklep, aan de linkerkant van de motor.
Het leidinkje #5 ontbreekt in de stuklijst, het zit niet op jouw motor omdat het bij de ES9A hoort.

De klep zou dan een probleem kunnen geven, hier zie je hoe je 'm moet verwijderen:
elektroklep koolstoffilter 1.jpg
elektroklep koolstoffilter 2.jpg
In dat verhaal staat dat je eerst de smoorklep moet verwijderen.
Daarvoor bestaat een instructie, desgewenst kan ik je die sturen. Geef dan even je email adres via een PB.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2010 17:08
Auto: C5 Tourer
Opties: Exclusive, vol leer, panoramadak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218500
Kleur: KGMD
Locatie: Dordrecht
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Kijk, daar zit ie:
IMG_8876k.jpg
Dus daar hoef je smoorklep niet voor te verwijderen. Misschien als je het slangetje 5 wil vervangen (want al staat hij niet op de lijst, een slangetje zit er!)
Nu ik weet waar alles zit ga ik de komende tijd even snuffelen; moet het wel warm weer worden natuurlijk... :smt004

Dit gapende gat kwam ik trouwens aan de onderkant van het inlaatspruitstuk tegen (kijkend van rechts naar links; linksonder airco-delen, rechtsonder LPG-onderdrukaansluiting):
IMG_8877k.jpg
Een idee waar dit voor dient?

In ieder geval ontzettend bedankt JW!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dat is volgens mij de beluchtingsklep (veiligheid) om te voorkomen dat de druk in je inlaatspruitstuk te laag wordt.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Plaats reactie