Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Gewoon nieuwsgierigheid. Ik heb gemerkt dat het olieverbruik van mijn C5 2.0 16v break best aanwezig is, ongeveer 1:1800. Niet zorgelijk volgens diverse kanalen en niet "bovenmatig" of onverwacht (ik was er al voor gewaarschuwd); en al vanaf nieuw een gegeven bij dit type motor (EW10 / EW10a).
Maar waar komt dit olieverbruik nou eigenlijk vandaan? Is het een kwestie van teveel onderdruk in de zuigers in combinatie met te zwakke veren of seals, of ligt er een carterslang verkeerd, wordt de olie te heet, of wat dan ook?
Wie heeft er ervaring mee?
Wat zijn de factoren die het beinvloeden?
En is er iets te doen om het olieverbruik 'te temmen'?
Ik meen zelf een soort negatieve relatie met het toerental op te merken; in tegenstelling tot wat je bij een versleten motor zou verwachten zorgt rustig rijden voor meer verbruik dan stevig doortrappen, waarbij de motor overigens wel zijn prettig levendige karakter laat voelen.
Garage René meldde goede ervaringen te hebben met de door hem gebruikte Kendall olie. Die heeft het inderdaad best een tijdje vol gehouden.
Ik heb er zelf noodgedwongen Kroon synteet MSP 5W40 in gemikt (iig datgene wat volgens de database van de automaterialenhandel het meest geschikt was).
Ik ben benieuwd naar tips, ideeën etc. van mensen die hier zelf ervaring of specifieke kennis over hebben, over wat er al dan niet van invloed is c.q. aan te doen zou kunnen zijn?
Maar waar komt dit olieverbruik nou eigenlijk vandaan? Is het een kwestie van teveel onderdruk in de zuigers in combinatie met te zwakke veren of seals, of ligt er een carterslang verkeerd, wordt de olie te heet, of wat dan ook?
Wie heeft er ervaring mee?
Wat zijn de factoren die het beinvloeden?
En is er iets te doen om het olieverbruik 'te temmen'?
Ik meen zelf een soort negatieve relatie met het toerental op te merken; in tegenstelling tot wat je bij een versleten motor zou verwachten zorgt rustig rijden voor meer verbruik dan stevig doortrappen, waarbij de motor overigens wel zijn prettig levendige karakter laat voelen.
Garage René meldde goede ervaringen te hebben met de door hem gebruikte Kendall olie. Die heeft het inderdaad best een tijdje vol gehouden.
Ik heb er zelf noodgedwongen Kroon synteet MSP 5W40 in gemikt (iig datgene wat volgens de database van de automaterialenhandel het meest geschikt was).
Ik ben benieuwd naar tips, ideeën etc. van mensen die hier zelf ervaring of specifieke kennis over hebben, over wat er al dan niet van invloed is c.q. aan te doen zou kunnen zijn?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Volgens de CitDocs is de 5W40 de enige olie die in de EW10A motor gebruikt mag worden.
Daarmee zit je dus goed.
Dat ze allemaal zoveel olie gebruiken is nieuw voor me.
Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaringen van anderen hiermee.
Herman heeft er zo eentje......
Groet,
JW
Daarmee zit je dus goed.
Dat ze allemaal zoveel olie gebruiken is nieuw voor me.
Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaringen van anderen hiermee.
Herman heeft er zo eentje......
Groet,
JW
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Bij mij ongeveer hetzelfde relaas. De Kendall heeft het inderdaad redelijk lang vol gehouden maar is moeilijk verkrijgbaar. Het olieverbruik van mijn EW10J4 (Dame Rouge) was behoorlijk en de huidige EW10A doet daar niet voor onder.
Mijn ervaring is dat de motorolie behoorlijk aan de temperatuur komt, getuige de damp uit de vuldop wanneer je die met warme motor losneemt. Als je het peil redelijk bovenin houdt en met verse olie, gaat het lang goed. Komt het peil onder de helft op de stok, gaat het ineens hard.
Omdat ik zoiets heb dat alle olie toch maar via de uitlaat onze dampkring bereikt èn olie (te)duur is in den lande, neem ik nu opnieuw de Techno olie (5W40) van de Action. Daar heb ik met Dame Rouge ruim een ton zonder problemen mee gereden.
Alles bij elkaar genomen vind ik het voor een moderne motor toch een vreemde zaak, dit olieverbruik.
We rijden toch geen BMW?
http://stores.ebay.nl/adams-mineraloele ... 34.c0.m322" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit adres gebruik ik ook nog wel eens. Ik bestel daar dan de LDS, voor minder dan de helft van wat ze hier in NL kost en neem dan een 5 L. can met Total 5W40 erbij. Voor het geld red je het niet in NL.
Mijn ervaring is dat de motorolie behoorlijk aan de temperatuur komt, getuige de damp uit de vuldop wanneer je die met warme motor losneemt. Als je het peil redelijk bovenin houdt en met verse olie, gaat het lang goed. Komt het peil onder de helft op de stok, gaat het ineens hard.
Omdat ik zoiets heb dat alle olie toch maar via de uitlaat onze dampkring bereikt èn olie (te)duur is in den lande, neem ik nu opnieuw de Techno olie (5W40) van de Action. Daar heb ik met Dame Rouge ruim een ton zonder problemen mee gereden.
Alles bij elkaar genomen vind ik het voor een moderne motor toch een vreemde zaak, dit olieverbruik.
We rijden toch geen BMW?
http://stores.ebay.nl/adams-mineraloele ... 34.c0.m322" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit adres gebruik ik ook nog wel eens. Ik bestel daar dan de LDS, voor minder dan de helft van wat ze hier in NL kost en neem dan een 5 L. can met Total 5W40 erbij. Voor het geld red je het niet in NL.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Van de vier C5's 2 liter die ik heb gereden zoop alleen mijn vorige phase 2 veel olie. Die had ook rammelende klepstoters (en nog veeeel meer ellende
) Bij de phase 1 en 3 heb ik geen klachten gehad. Huidig verbruik is 0,5 liter per 10.000 km.

Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Hier het zelfde verhaal 1:1800
Op advies van JO 10W40 semi synthetische olie geprobeerd, blijft het zelfde.
Ook castrol 10W40 geprobeerd maar dan werd het verbruik hoger 1:1500.
Met 5W30 gaat het verbruik naar 1:1200
Nu zit er gewoon Total Quartz 9000 Energy 5W40 in.
Ik bestel mijn olie per 20ltr in Duitsland, laatste keer was €92.- incl verzenden.
Oil-drop.de
Levoil.de
Ben benieuwd hoe het gaat tijdens de vakantie, met de vouwwagen en in de bergen.
Er gaat 2ltr reserve mee
, eigenlijk te zot voor woorden maar goed. Hoop er maar 1 van te gebruiken maar als ze het nodig heeft krijgt ze het toch wel.
Die hoge motor temperaturen was mij ook al opgevallen, lijkt mij ook inherent aan de LPG. Heb al eens met de gedacht om een grote radiator te monteren.
Greetz Iceman
Op advies van JO 10W40 semi synthetische olie geprobeerd, blijft het zelfde.
Ook castrol 10W40 geprobeerd maar dan werd het verbruik hoger 1:1500.
Met 5W30 gaat het verbruik naar 1:1200

Nu zit er gewoon Total Quartz 9000 Energy 5W40 in.
Ik bestel mijn olie per 20ltr in Duitsland, laatste keer was €92.- incl verzenden.
Oil-drop.de
Levoil.de
Ben benieuwd hoe het gaat tijdens de vakantie, met de vouwwagen en in de bergen.
Er gaat 2ltr reserve mee


Die hoge motor temperaturen was mij ook al opgevallen, lijkt mij ook inherent aan de LPG. Heb al eens met de gedacht om een grote radiator te monteren.
Greetz Iceman

Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De EW10A heeft een thermostaat die opent bij 105 graden. De hoge motortemperatuur is om het rendement te verbeteren.
Ik kan me voorstellen dat je die temperatuur wilt verlagen bijvoorbeeld bij het gebruik van lpg. Dan kun je een andere thermostaat monteren die bijvoorbeeld bij 90 gr. opent.
Het olieverbruik is denk ik iets om mee te leren leven
Ik kan me voorstellen dat je die temperatuur wilt verlagen bijvoorbeeld bij het gebruik van lpg. Dan kun je een andere thermostaat monteren die bijvoorbeeld bij 90 gr. opent.
Het olieverbruik is denk ik iets om mee te leren leven

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Wat je zou kunnen proberen is een soort fijnmazig filter te plaatsen juist voor de aansluiting van de slang van de carterventilatie op het kleppendeksel. Hoe moeilijker daar een vloeistofnevel langs gaat des te meer olie blijft er in de motor.
Ooit zoiets gedaan bij een Golf. Rubber prop in de slang met een heel klein gaatje en daar was naderhand het olieverbruik nihil.
Ooit zoiets gedaan bij een Golf. Rubber prop in de slang met een heel klein gaatje en daar was naderhand het olieverbruik nihil.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Ik merk bij mijn C5-I vooral olieverbruik als de olie ouder begint te worden: De eerste 15000 km na verversen gaat er een litertje bij, na 18000 weer een liter.
Normaliter laat ik dan ook verversen na 20.000 km.
Momenteel rijd ik door en er is de afgelopen 7.000 km (zit nu op 27000 sinds de vorige beurt) flink wat bij gegaan...
Normaliter laat ik dan ook verversen na 20.000 km.
Momenteel rijd ik door en er is de afgelopen 7.000 km (zit nu op 27000 sinds de vorige beurt) flink wat bij gegaan...
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Wordt de carterdruk dan niet te hoog?GW-tje schreef:Rubber prop in de slang met een heel klein gaatje en daar was naderhand het olieverbruik nihil.
Greetz Iceman

Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
plaatst er een olie afscheider tussen,dat ken je toch?
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Heb ik geprobeerd maar die doorlaat was te groot dus het effect: nul
Greetz Iceman
Greetz Iceman

Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik heb er is geplaatst van 1/4

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat zou idd kunnen. De olietemp meter blijft wel netjes in z'n hok, in het midden dus, je zou verwachten dat minder olie heter wordt en dus sneller oververhit de uitgang kiest.GW-tje schreef: Mijn ervaring is dat de motorolie behoorlijk aan de temperatuur komt, getuige de damp uit de vuldop wanneer je die met warme motor losneemt. Als je het peil redelijk bovenin houdt en met verse olie, gaat het lang goed. Komt het peil onder de helft op de stok, gaat het ineens hard.
De motortemperatuur is volgens een OBDII scanner die ik aangesloten heb gehad al best snel rond de 100 graden en daar lijkt de motor zich best fijn bij te voelen - maar dat zou dus normaal zijn?
De temperatuurmeter op het instrumentenpaneel houdt netjes de suggestieve middenstand aan, die vindt het dus allemaal best.
Een kaliber plaatsen in de carterventilatie klinkt als een oplossing die PSA ook had kunnen bedenken indien deze werkzaam was - maar heeft iemand ook bij dit type motor hiermee een positieve ervaring? Ik heb het ooit bij mijn hevig carterventilerende Skodaatje ooit met een pijpenrager opgelost, ja dat werkte echt

Is er iemand die weet of hier een fabrieks modificatie voor is c.q. in een opvolgende versie een andere versie carterslangenspaghetti is aangebracht?
Ik blijf er wel echte olie in gooien, ddww.
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
1 op 1500 met de Kendall oil (van René).
En dat al de 100.000 km dat ik er mee rijdt.
Wil niet weten wat het wordt met andere olie
En dat al de 100.000 km dat ik er mee rijdt.
Wil niet weten wat het wordt met andere olie

...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 apr 2015 22:29
Auto: break 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09664 CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 122000
Kleur: gris iceland
Locatie: Sittard
Contacteer:
nu 4000km gereden met mijn ph1 2.0 16v. Olie-pijl nog max. temp. meter van de olie is nog nooit boven 1/4 geweest