Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
Ook op dit forum is al een aantal keren geschreven over het (zeer korte) koude start "rammeltje" van de ESJ9 (V6) motor.
Ook bij mij treedt dit soms op en dan alleen als 'ie minstens een dag of nacht heeft stilgestaan. Het 'rammeltje" is ook zo kort dat het me vermoedelijk soms ontgaat.
Ik heb tot dusver nergens kunnen terugvinden wat nu echt de oorzaak is en of het gevaarlijk is. Ik heb ook geen ervaringen gelezen van reparaties die uitgevoerd zijn die dit euvel hebben verholpen.
Misschien heb ik iets gemist hoor maar dat hoor ik dan graag!
De meeste meningen wijzen in de richting van de (smering van) de klepstoters. Ik kan mij daar iets bij voorstellen want het kost nu eenmaal tijd om weggezakte olie uit het carter bovenin te krijgen maar is dat dan een ontwerpfout of slijtage van iets (of allebei zoals de ADAL's)? En natuurlijk: kan je daar iets aan doen?
Ook bij mij treedt dit soms op en dan alleen als 'ie minstens een dag of nacht heeft stilgestaan. Het 'rammeltje" is ook zo kort dat het me vermoedelijk soms ontgaat.
Ik heb tot dusver nergens kunnen terugvinden wat nu echt de oorzaak is en of het gevaarlijk is. Ik heb ook geen ervaringen gelezen van reparaties die uitgevoerd zijn die dit euvel hebben verholpen.
Misschien heb ik iets gemist hoor maar dat hoor ik dan graag!
De meeste meningen wijzen in de richting van de (smering van) de klepstoters. Ik kan mij daar iets bij voorstellen want het kost nu eenmaal tijd om weggezakte olie uit het carter bovenin te krijgen maar is dat dan een ontwerpfout of slijtage van iets (of allebei zoals de ADAL's)? En natuurlijk: kan je daar iets aan doen?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Welke ES9 ligt er bij jou in?
Is dat de oorspronkelijke ES9J4, dan wel de ES9J4S zoals die in de C5 PH1 zit? Of de laatste, de ES9A van de C5 PH2 en 3 en van de C6?
Bij mijn ES9A was die ratel bij koude start praktisch verdwenen toen ik de olie net ververst had.
Dat was eerst 5W40, bij de verversing is er 5W30 INEO in gegaan.
Inmiddels ben ik bijna 30 kkm verder en is de ratel weer duidelijk aanwezig, bij koude motor. Als de motor warm is en even stil gestaan heeft is het bij een herstart praktisch niet te horen.
Binnenkort wordt de olie weer ververst, er gaat dan opnieuw 5W30 INEO in.
Ben benieuwd of de ratel dan weer weg is
Bij de ES9J4S schijnt de ratel sterker te zijn en langer te duren.
Op dit forum is daarover geschreven dat dit met de verstelbare inlaatnokkenastandwielen te maken zou hebben.
Groet,
JW
Is dat de oorspronkelijke ES9J4, dan wel de ES9J4S zoals die in de C5 PH1 zit? Of de laatste, de ES9A van de C5 PH2 en 3 en van de C6?
Bij mijn ES9A was die ratel bij koude start praktisch verdwenen toen ik de olie net ververst had.
Dat was eerst 5W40, bij de verversing is er 5W30 INEO in gegaan.
Inmiddels ben ik bijna 30 kkm verder en is de ratel weer duidelijk aanwezig, bij koude motor. Als de motor warm is en even stil gestaan heeft is het bij een herstart praktisch niet te horen.
Binnenkort wordt de olie weer ververst, er gaat dan opnieuw 5W30 INEO in.
Ben benieuwd of de ratel dan weer weg is

Bij de ES9J4S schijnt de ratel sterker te zijn en langer te duren.
Op dit forum is daarover geschreven dat dit met de verstelbare inlaatnokkenastandwielen te maken zou hebben.
Groet,
JW

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als het kort duurt net even na de koude start dan moeten de oliedruk nog opgebouwd worden om de hydraulische stoters te vullen met olie.
Niets bijzonders aan de hand dan.
Niets bijzonders aan de hand dan.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Rammelende nokkenas verstellers veroorzaken het gerammel ook bij een warme motor en is wat hardnekkiger. De rammel verdwijnt pas bij hogere toerentallen. met kort even gas geven is het weg.
Ik denk dat je vergist hebt. Uit de tekst haal ik een normaal fenomeen van hydraulische stoters. Anders dan andere vraagstellingen over gerammel.
Ik denk dat je vergist hebt. Uit de tekst haal ik een normaal fenomeen van hydraulische stoters. Anders dan andere vraagstellingen over gerammel.
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
Bij mij gaat het om de ESJ9A versie (dus de ph2/3 versie).
Ik ben een beetje gerustgesteld door het antwoord van "Chathanky" maar mijn vragen blijven nog wel:
- Moet ik er iets aan (laten) doen of kan ik er nog lang mee doorrijden?
- Is het een " ontwerp" kwestie of gewoon een slijtage die zich voor kan doen?
gr.
Ik ben een beetje gerustgesteld door het antwoord van "Chathanky" maar mijn vragen blijven nog wel:
- Moet ik er iets aan (laten) doen of kan ik er nog lang mee doorrijden?
- Is het een " ontwerp" kwestie of gewoon een slijtage die zich voor kan doen?
gr.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Welke olie heb jij er in zitten?
En hoelang geleden is die ververst?
Zie ook mijn reactie, ik heb het nu weer in redelijk stevige mate.
En ik hoop dat het met de aanstaande verversing weer minder wordt, zoal niet verdwijnt voor enige tijd
Verder doe ik er niks aan, is niet nodig.
Groet,
JW
En hoelang geleden is die ververst?
Zie ook mijn reactie, ik heb het nu weer in redelijk stevige mate.
En ik hoop dat het met de aanstaande verversing weer minder wordt, zoal niet verdwijnt voor enige tijd

Verder doe ik er niks aan, is niet nodig.
Groet,
JW

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Zoals ik al aangaf en begreep uit je vraag.
Bij een koude start na enige uren stilstand is het heel normaal dat de hydraulische stoters eerst door oliedruk gevuld moeten worden. Dat ratelen is dan binnen korte tijd weg. Moet geen minuten duren. Eerder enige seconden.
Bij een koude start na enige uren stilstand is het heel normaal dat de hydraulische stoters eerst door oliedruk gevuld moeten worden. Dat ratelen is dan binnen korte tijd weg. Moet geen minuten duren. Eerder enige seconden.
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
@JW-NHS
Ik zag op het onderhoudslabel aan het stuur 5W40 staan. De laatste beurt was 2 maanden geleden en is nog door de vorige eigenaar gedaan. Op het label staat wel keurig de juiste km-stand voor de volgende beurt (over 24k km) dus ik neem aan dat die wel klopt.
Ik had hier al gelezen dat 5W30 eigenlijk de voorkeur heeft voor dit type motor. Dat een dikkere olie langer blijft hangen bovenin is wel logisch en wijst er ook op dat de smering van de klepstoters de oorzaak is. Het wijst er dan ook op dat de olie die stijfheid naar de volgende verversing dan ook verliest.
De rammel bij mij is echt superkort (ik moet eigenlijk spreken over een "rammeltje") en treedt alleen op als hij een nacht (of langer) stil heeft gestaan. Als ik hem 's ochtends bij mijn werk parkeer en dan 's avonds weer start hoor ik hem soms.
Ik ga er dan maar vanuit dat dit een onschuldig iets is dat hoort bij dit type motor. Iets in mij zegt wel: vreemd dat er bij moderne motoren een mechanisch onderdeel is dat op enig moment zonder smering zit...
Ik zag op het onderhoudslabel aan het stuur 5W40 staan. De laatste beurt was 2 maanden geleden en is nog door de vorige eigenaar gedaan. Op het label staat wel keurig de juiste km-stand voor de volgende beurt (over 24k km) dus ik neem aan dat die wel klopt.
Ik had hier al gelezen dat 5W30 eigenlijk de voorkeur heeft voor dit type motor. Dat een dikkere olie langer blijft hangen bovenin is wel logisch en wijst er ook op dat de smering van de klepstoters de oorzaak is. Het wijst er dan ook op dat de olie die stijfheid naar de volgende verversing dan ook verliest.
De rammel bij mij is echt superkort (ik moet eigenlijk spreken over een "rammeltje") en treedt alleen op als hij een nacht (of langer) stil heeft gestaan. Als ik hem 's ochtends bij mijn werk parkeer en dan 's avonds weer start hoor ik hem soms.
Ik ga er dan maar vanuit dat dit een onschuldig iets is dat hoort bij dit type motor. Iets in mij zegt wel: vreemd dat er bij moderne motoren een mechanisch onderdeel is dat op enig moment zonder smering zit...
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De hydrostoter zit dan niet zonder smering, maak je daarover geen zorgen.
Wat er gebeurt is dat de zuiger in de hydrostoter bij de kleppen die tijdens stilstand open staan ingedrukt wordt, dat zijn er altijd een paar. Daardoor ontstaat extra klepspeling, en dat is wat je hoort bij het starten.
Zodra de hydrostoter dan inwendig weer van olie voorzien wordt is die speling gecompenseerd en hoor je 'm niet meer.
De werking van zo'n hydrostoter is hier schematisch weergegeven:
Als de openstaande klep tegen de zuiger 2 drukt, zal hij naar boven bewegen tegen de druk van het daar getoonde veertje in en de olie langzaam wegdrukken.
Bij het starten moet de stoter dan weer met extra olie gevuld worden, dat kost even tijd.
Zie ook de discussie in dit draadje.
In de link naar het MX-5 forum staat onder andere:
JW
Wat er gebeurt is dat de zuiger in de hydrostoter bij de kleppen die tijdens stilstand open staan ingedrukt wordt, dat zijn er altijd een paar. Daardoor ontstaat extra klepspeling, en dat is wat je hoort bij het starten.
Zodra de hydrostoter dan inwendig weer van olie voorzien wordt is die speling gecompenseerd en hoor je 'm niet meer.
De werking van zo'n hydrostoter is hier schematisch weergegeven:
Als de openstaande klep tegen de zuiger 2 drukt, zal hij naar boven bewegen tegen de druk van het daar getoonde veertje in en de olie langzaam wegdrukken.
Bij het starten moet de stoter dan weer met extra olie gevuld worden, dat kost even tijd.
Zie ook de discussie in dit draadje.
In de link naar het MX-5 forum staat onder andere:
Groet,Tikkende kleppen zijn bij de motoren van de NA zoverre normaal dat er in de eerste paar seconden wat tijd nodig is om de hydraulische klepstoters te vullen met olie. Met name bij een auto die een poos heeft gestaan (winterstalling bijvoorbeeld) kan het even duren voordat de stoters weer vol olie staan. Meestal gaat het tikken met een paar seconden weg. Als het helemaal niet meer weggaat of het blijft abnormaal lang duren (dagelijks en langer dan een minuut) is er meer aan de hand en zal er naar een oorzaak moeten worden gezocht.
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Vaker voorkomend 'probleem', zie Duitse C5-forum.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Zou kunnen, als het je interesseert even een account aanmaken. In het kort komen alle (10 à 12) reacties er op neer dat meerdere V6-en (PhII) kort 'rammelen' bij koude start en dat dat geweten wordt aan de klepstoters.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
@jwnhs
Dank voor de mooie uitleg! Ik snap hem en ben helemaal gerustgesteld.
Dank voor de mooie uitleg! Ik snap hem en ben helemaal gerustgesteld.
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 dec 2014 00:55
Auto: C6 3.0 v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 182000
Kleur: noir obsidien
Bij mij was de rammel beperkt tot een korte ratel bij het aanslaan.
Oldenhage heeft bij mij ook 5W30 erin gedaan. Sinds die tijd is het nauwelijks nog hoorbaar.
De olietemperatuur blijft bij mij altijd beneden het onderste streepje staan. zelfs bij 30 graden en een warme motor.
Oldenhage heeft bij mij ook 5W30 erin gedaan. Sinds die tijd is het nauwelijks nog hoorbaar.
De olietemperatuur blijft bij mij altijd beneden het onderste streepje staan. zelfs bij 30 graden en een warme motor.