Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2013 14:31
Auto: C5 tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 110000
Kleur: Zilver
Wij zitten met problemen met onze koppeling. Deze is nog geen jaar geleden vervangen en nu slipt de koppeling al terug. Het is mijn vriendin die met de auto rijd en ze rijd goed , dus niet continu met de voet op de koppeling. We hebben terug geweest naar de garage waar ze de nieuwe koppeling gestoken hebben en daar zeiden ze dat het komt omdat de auto gechipt is. We hebben dan de auto terug laten afstellen maar het probleem is nu terug gekeerd. Kan dit idd dat het daar door na een jaar al terug stuk is? En van als de eerste keer de koppeling vervangen was geraakte de auto moeilijk in de achterruit versnelling. Volgens mij heeft onze garagist ons een beetje blaasjes wijs gemaakt en gewoon gezegd dat em alles van de koppeling vervangen heeft. Wat raden jullie nu aan? Bestaat het niet om een sterkere koppeling te steken , die tegen meer koppel kan? Kunnen niet elk jaar onze koppel gaan vernieuwen , dit is altijd een grote kost ...
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Welke motor ligt hierin, is dat de 136 PK HDi?
De latere 163 PK heeft een andere, sterkere koppeling. Die is te monteren, dat hebben we al eens uitgezocht. Op het forum moet dat terug te vinden zijn.
Bij die gelegenheid hebben we ook besproken dat het chippen van de 136 PK HDi risico's oplevert voor de koppeling.
Groet,
JW
De latere 163 PK heeft een andere, sterkere koppeling. Die is te monteren, dat hebben we al eens uitgezocht. Op het forum moet dat terug te vinden zijn.
Bij die gelegenheid hebben we ook besproken dat het chippen van de 136 PK HDi risico's oplevert voor de koppeling.
Groet,
JW
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
er zijn inderdaad garages die de kopperling van de 163pk montern in de 136pk versie.
Voor de extra meerprijs kan je het eigenlijk niet laten. Alleen moet de garage het ook willen doen.
K denk dat als ik aankom bij mijn garage en zeg dat ik een koppeling van een 163pk versie in de 136pk versie wil dat ze toch even raar opkijken.
Voor de extra meerprijs kan je het eigenlijk niet laten. Alleen moet de garage het ook willen doen.
K denk dat als ik aankom bij mijn garage en zeg dat ik een koppeling van een 163pk versie in de 136pk versie wil dat ze toch even raar opkijken.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2013 14:31
Auto: C5 tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 110000
Kleur: Zilver
Probleem is dat dit maar een 110 pk is als ik mij niet vergis. Het is zeker geen 136. Het is maar een 1600cc. Gaat dit dan ook om een zwaardere koppeling te plaatsen?
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
Voor een 1.6 durf ik t niet te zeggen. K heb me eens laten vertellen dat de koppeling van een 90pk 1.6HDi en die van een 110pk 1.6HDi verschillend zijn en dat die niet uitwisselbaar zijn. (Berlingo heeft bvb die 2 motoren, C5 heeft enkel recht op de sterkste 110pk)
Van Citroen uit denk ik niet dat ze een andere sterkere koppeling leveren die compatibel is met de 1.6
Van Citroen uit denk ik niet dat ze een andere sterkere koppeling leveren die compatibel is met de 1.6
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Voor de HDi 1.6 110PK is er geen andere, sterkere koppeling beschikbaar.
Er zit een LUK 228B/810DS MF 5800 DMF systeem in.
Ik neem aan dat de koppeling bij de vervanging op de juiste manier gemonteerd is, dat luistert nogal nauw zo lees ik in het CitDoc B2BB010AP0 Identificatie - Gegevens : Koppeling :
Overigens, de koppeling van de 1.6 HDi kan bij mijn weten lang meegaan.
BJG heeft deze combi in zijn C5, wellicht kan hij daar meer over vertellen
Groet,
JW
Er zit een LUK 228B/810DS MF 5800 DMF systeem in.
Ik neem aan dat de koppeling bij de vervanging op de juiste manier gemonteerd is, dat luistert nogal nauw zo lees ik in het CitDoc B2BB010AP0 Identificatie - Gegevens : Koppeling :
OPMERKING : Zorg er bij de montage voor dat de zijde van de frictieplaat waar het nummer PSA 96 XXX XXX 80 op staat zich aan versnellingsbakkant bevindt.
4. Reparatie
LET OP : Druk om de centrering van de koppelingsplaat te verbeteren en schokken van de motor, trillingen en bijgeluiden te voorkomen de drukgroep samen bij het vastdraaien van de bevestigingsbouten ; Met het gereedschap [0217-A].
Overigens, de koppeling van de 1.6 HDi kan bij mijn weten lang meegaan.
BJG heeft deze combi in zijn C5, wellicht kan hij daar meer over vertellen
Groet,
JW
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Zwaardere koppeling beschikbaar of niet, binnen een jaar versleten is erg snel.
Verkeerde montage, of is er iets anders aan de hand?
Verkeerde montage, of is er iets anders aan de hand?
Zeg maar André
C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2013 14:31
Auto: C5 tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 110000
Kleur: Zilver
akooiman schreef:Zwaardere koppeling beschikbaar of niet, binnen een jaar versleten is erg snel.
Verkeerde montage, of is er iets anders aan de hand?
Dat is wat ik mij vooral afvraag. En is het chippen dan de reden?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Je kan je toch wel voorstellen dat als er constant meer koppel op kan worden losgelaten. .
...de plaatjes en vooral de drukgroep hier niet op gemaakt/ontworpen is?
...de plaatjes en vooral de drukgroep hier niet op gemaakt/ontworpen is?
C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2013 14:31
Auto: C5 tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 110000
Kleur: Zilver
Ja dit kan ik mij idd voorstellen. Maar op een jaar tijd???boes schreef:Je kan je toch wel voorstellen dat als er constant meer koppel op kan worden losgelaten. .
...de plaatjes en vooral de drukgroep hier niet op gemaakt/ontworpen is?
Ofwel zijn de koppelingen dan heel zwak van Citroën. Heb ver elke auto al gechipt gekocht en nog nooit geen problemen gehad.
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
ja ok, maar wat is meer koppel op los gelaten? Mijn Berlingo had volgens de fabriek 215Nm en op een testbank kwam ie op net geen 230Nm, dus dat is al iets meer dan standaard.
Uiteindelijk weet k wel dat de standaard 90pk koppeling "makkelijk" 280Nm aankan. Dus ik neem aan dat de 110pk koppeling ook wel iets meer aan zou kunnen dan de standaard 280Nm dat die te verwerken krijgt
Uiteindelijk weet k wel dat de standaard 90pk koppeling "makkelijk" 280Nm aankan. Dus ik neem aan dat de 110pk koppeling ook wel iets meer aan zou kunnen dan de standaard 280Nm dat die te verwerken krijgt
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be


