Er zeilde er nog één omheen aan de linkerkant, die moet de vangrails geraakt hebben, maar gewoon doorrijden.
Hebben ze allemaal iets te verbergen dan?


Bijna goed. Een te zachte band wordt warm door zijn eigen vervorming. De zachte band buigt meer door daar waar hij de weg raakt, en dat doorbuigpunt verandert telkens. De staaldraadjes binnenin de band worden dus in een hoog tempo telkens verbogen en dat resulteert in warmte. Probeer maar eens: een stukje ijzerdraad snel een paar keer na elkaar buigen en daarna is het niet meer beet te pakken zo heet.JW-NHS schreef:Die banden warmen op omdat de band vervormd wordt. En dat doen ze bij een lagere spanning meer dan bij een hogere, simpelweg omdat het aanrakingsoppervlak met de weg dan groter is.Cyberbob schreef:Daarnaast warme banden onder het rijden altijd op dus stijgt de spanning automatisch.
Dat aanrakingsoppervlak is onafhankelijk van de maat van de band, het oppervlak op de weg is immers gelijk aan het gewicht wat op die band drukt gedeeld door de druk in de band. En in die formule komt de maat van de band niet voor
Bij te lage spanning warmen ze dus extra op, met alle risico's van dien. Heb je die loopvlakken wel eens langs de weg zien liggen? Met name in de zomer gebeurt dat![]()
Om het wat cru uit te drukken: proberen van twee walletjes te eten, dat gaat niet![]()
Groet,
JW

Klussie schreef: Zijn advies/ervaring met de C5 was om alles op 2,8 bar te zetten en de achterbanden op 3,2 tijdens vakantie ritten.
Zowel break als berline.