V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Die auto's die dan gewoon doorrijden, desnood over de brokstukken heen. :shock: :shock: :shock:

Er zeilde er nog één omheen aan de linkerkant, die moet de vangrails geraakt hebben, maar gewoon doorrijden.

Hebben ze allemaal iets te verbergen dan? :shock:
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 473
Lid geworden op: 07 jan 2009 20:17
Auto: x
C5club Bikkel
C5club Bikkel
ik ga maar voor de juiste banden en druk volgens de deur stikker
je moet er niet aandenken dat je door experimenteren dit veroorzaakt bij andere
terug naar het fimpje m.i. hebben die het niet overleeft en schandalig dat iedereen doorgaat want de vakantie bungalow wacht toch !
shit wat een mentaliteit
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1720
Lid geworden op: 08 feb 2010 18:39
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Locatie: Roden(Drenthe)
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
dat gaat raar !

ook ik ben op de autoroute een keer over een balk gedenderd!
gelukkig met goede afloop want we reden niet hard!
maaar je schrikt wel !
vr gr KlaasS

think positive

auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort,
opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i,
vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen C5 break,porsche924
,,citroenc4 berline,agm retro scooter
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 apr 2007 22:37
Auto: C5 Break type I
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500000
Kleur: Grijs
Locatie: Utrecht
C5club Fan
C5club Fan
JW-NHS schreef:
Cyberbob schreef:Daarnaast warme banden onder het rijden altijd op dus stijgt de spanning automatisch.
Die banden warmen op omdat de band vervormd wordt. En dat doen ze bij een lagere spanning meer dan bij een hogere, simpelweg omdat het aanrakingsoppervlak met de weg dan groter is.
Dat aanrakingsoppervlak is onafhankelijk van de maat van de band, het oppervlak op de weg is immers gelijk aan het gewicht wat op die band drukt gedeeld door de druk in de band. En in die formule komt de maat van de band niet voor :idea:
Bij te lage spanning warmen ze dus extra op, met alle risico's van dien. Heb je die loopvlakken wel eens langs de weg zien liggen? Met name in de zomer gebeurt dat :roll:

Om het wat cru uit te drukken: proberen van twee walletjes te eten, dat gaat niet :smt017

Groet,
JW
Bijna goed. Een te zachte band wordt warm door zijn eigen vervorming. De zachte band buigt meer door daar waar hij de weg raakt, en dat doorbuigpunt verandert telkens. De staaldraadjes binnenin de band worden dus in een hoog tempo telkens verbogen en dat resulteert in warmte. Probeer maar eens: een stukje ijzerdraad snel een paar keer na elkaar buigen en daarna is het niet meer beet te pakken zo heet.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Die staaldraadjes warmen óók iets op door het verbuigen. Echter die verbuiging is elastisch, niet plastisch, en juist bij dat plastisch verbuigen/vervormen van staal ontstaat die warmte ontwikkeling.

Maar vergis je niet, het rubber zelf, die dikke laag van meer dan 10 mm doet dat nog meer, dáárin wordt de meeste warmte ontwikkeld. Dat ontstaat door de vervorming van het rubber, over een groot oppervlak.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 apr 2007 22:37
Auto: C5 Break type I
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500000
Kleur: Grijs
Locatie: Utrecht
C5club Fan
C5club Fan
Klussie schreef: Zijn advies/ervaring met de C5 was om alles op 2,8 bar te zetten en de achterbanden op 3,2 tijdens vakantie ritten.
Zowel break als berline.

Ik doe het precies zo, bevalt me uitstekend. En niet te vergeten: 3.2 atmosfeer in het reservewiel.
Dat wordt vrijwel altijd vergeten, zelfs door de garage monteurs. En als je dan ooit met een lekke band staat zit je met een halfleeg reservewiel.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Beter te veel dan te weinig, kan altijd wat uit laten lopen als je een metertje bij de hand hebt
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 203
Lid geworden op: 15 jun 2013 21:10
Auto: .
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Om de druk te meten en eventueel bij te stellen gebruik ik een elektronische bandenspanning meter in combinatie met een analoge auto voetpomp voor de zomer en winter (Michelin)215/55/16 banden en reserveband
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Druk in banden is afhankelijk van de wet Boile-GayLusac weet ik nog van school:
(PxV)/T = constant, en dan allemaal in absolute waarden, dus niet t.o.v. 0 gr. C en atm. druk.

Die krachten die op de wand van de band inwerken veranderen constant onder invloed van temperatuur en ... De absolute buitenluchtdruk.

Wie meent dat dit van weinig invloed is heeft op de nederlandse bodem gelijk ,
maar kan zich in het buitenland vergissen.

Ga je met vakantie door zwitserland en oostenrijk? Hou er dan rekening me dat boven de boomgrens een luchtdruk heerst van ca. 75 - 80 % van de normale druk welke op zeenivo heerst

Ongemerkt loopt de druk in je banden dus op met ca 20 % als je op grote hoogte rijdt.
Als je de druk controleert merk je dat deze is toegenomen.

Breng je in de Alpen op grote hoogte je banden op spanning, dan is het prima daar,
kom je terug dan lijkt het wel of er minder lucht in je banden zit omdat de druk in de band
iets is afgenomen.

Het wordt veroorzaakt omdat bandenspanningsmetertjes de druk in de band vergelijken met de heersende barometerische druk ter plaatse.
Bovendien zijn het vaak goedkope dingetjes die ten opzichte van elkaar af kunnen wijken.

Niets om over in paniek te raken, wel iets om in de gaten te houden.
Want het verschijnsel is niet te onderschatten.
Ooit heb ik meegemaakt dat een half opgeblazen luchtbed in de bagageruimte
vanzelf hard werd, en ik in mijn binnenspiegel alleen maar luchtbed zag...
( ik had geen zin om alle lucht er uit te laten,
dus liet ik er voor de rit in de bergen zoveel lucht uitlopen tot het in de bagageruimte paste...)
Plaats reactie