Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.

C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
de tank voltanken
de dagteller op 0 zetten
bij de eerstkomende tankbeurt weer voltanken
de getankte liters noteren
de afgelegde afstand van de dagteller die je op 0 gezet hebt noteren
dan neem je de liters die je getankt hebt en die deel je door de kilometers die je gereden hebt. Dat getal dat je uitkomt doe je x100 en je hebt het verbruik in liters per 100km.
vb: ik heb 875km gereden met 58liter diesel:
dan heb ik 58liter/875km=0.0662857143
0.0662857143 x 100 = 6.62857142886liter/100km
6.6l/100km afgerond
om te berekenen hoeveel kilometer je dan per liter brandstof doet deel je 100 door het aantal bekomen liters
In mijn geval is dat dan 100/6.6 = 15.15km/liter brandstof =1 op 15.15
de dagteller op 0 zetten
bij de eerstkomende tankbeurt weer voltanken
de getankte liters noteren
de afgelegde afstand van de dagteller die je op 0 gezet hebt noteren
dan neem je de liters die je getankt hebt en die deel je door de kilometers die je gereden hebt. Dat getal dat je uitkomt doe je x100 en je hebt het verbruik in liters per 100km.
vb: ik heb 875km gereden met 58liter diesel:
dan heb ik 58liter/875km=0.0662857143
0.0662857143 x 100 = 6.62857142886liter/100km
6.6l/100km afgerond
om te berekenen hoeveel kilometer je dan per liter brandstof doet deel je 100 door het aantal bekomen liters
In mijn geval is dat dan 100/6.6 = 15.15km/liter brandstof =1 op 15.15
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
@gouds:
Vwb prestaties maakt gas inderdaad geen verschil meer met benzine. Maar in verbruik wel. De calorische waarde (energiewaarde) van gas (per liter) is zo'n 15% minder dan die van benzine. De motor heeft een zekere hoeveelheid energie nodig om bepaalde prestaties te leveren. Daarom heb je van lpg ongeveer 15% meer (in liters) nodig bij dezelfde prestatie dan van benzine.
Het verschil tussen de boordcomputer en het werkelijke verbruik is logisch: de boordcomputer 'denkt' dat er benzine gebruikt wordt. Daarnaast is hij (bijna) altijd gunstiger dan het werkelijke verbruik. Dat je dus meer dan 20% lpg meer verbruikt dan de boordcomputer je voorspiegelt is hierop terug te voeren.
@bazz: de enige juiste manier is aftanken (tot pomp 2 of 3 keer afgeslagen is), km-stand noteren, bij de volgende tankbeurt op dezelfde manier aftanken en uitrekenen hoeveel km je gereden hebt. Dat deel je door het aantal liters en dan heb je het verbruik in km/liter. Wil je het aantal liters per 100 km weten dan doe je hetzelfde maar dan is de formule: aantal liter x 100 / aantal km.
Rekenvoorbeeld: gereden 650 km, getankt 58 liter
650/58 = 11,2 km/liter
58 x 100 / 650 = 8,9 liter per 100km (klopt want 100/11,2 = 8,9).
Edit: SaXoKe was me hiermee voor. ('t zijn ook van die rappe dingen he
)
Wat laat maar er is nog geen antwoord op deze vraag.gouds schreef:een vraagje.
ik zie op het forum regelmatig verbruikscijfers die ik niet herken.
Mijn C5 ph2 2.0 16v met g3 installatie heeft uiteraard ook een mooie boardcomputer.
Verbruiken van 7,4 /100 zijn te doen. 1l op 13,5km. Daar kan je mee thuiskomen.
aleen is het opvallende dat als ik aftank het blijkt dat ik 1/10 heb gedaan.
Nog niet verkeerd, maar wel even wat anders.
Nu moet gas in een moderne configuratie eigenlijk geen verschil maken met benzine. Dat is ook ervaring met vorige auto's.
Zijn r gasrijders onder ons met dezelfde ervaring.?
Vwb prestaties maakt gas inderdaad geen verschil meer met benzine. Maar in verbruik wel. De calorische waarde (energiewaarde) van gas (per liter) is zo'n 15% minder dan die van benzine. De motor heeft een zekere hoeveelheid energie nodig om bepaalde prestaties te leveren. Daarom heb je van lpg ongeveer 15% meer (in liters) nodig bij dezelfde prestatie dan van benzine.
Het verschil tussen de boordcomputer en het werkelijke verbruik is logisch: de boordcomputer 'denkt' dat er benzine gebruikt wordt. Daarnaast is hij (bijna) altijd gunstiger dan het werkelijke verbruik. Dat je dus meer dan 20% lpg meer verbruikt dan de boordcomputer je voorspiegelt is hierop terug te voeren.
@bazz: de enige juiste manier is aftanken (tot pomp 2 of 3 keer afgeslagen is), km-stand noteren, bij de volgende tankbeurt op dezelfde manier aftanken en uitrekenen hoeveel km je gereden hebt. Dat deel je door het aantal liters en dan heb je het verbruik in km/liter. Wil je het aantal liters per 100 km weten dan doe je hetzelfde maar dan is de formule: aantal liter x 100 / aantal km.
Rekenvoorbeeld: gereden 650 km, getankt 58 liter
650/58 = 11,2 km/liter
58 x 100 / 650 = 8,9 liter per 100km (klopt want 100/11,2 = 8,9).
Edit: SaXoKe was me hiermee voor. ('t zijn ook van die rappe dingen he


Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2015 23:08
Auto: break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 261000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Bree
Dat is bij benadering gemeten en niet 100% juist.SaXoKe schreef:
om te berekenen hoeveel kilometer je dan per liter brandstof doet deel je 100 door het aantal bekomen liters
In mijn geval is dat dan 100/6.6 = 15.15km/liter brandstof =1 op 15.15

C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
bazz, ik zou ni weten hoe je het anders naukeuriger kan doen.
het aantal getankte liters (echt een volle tank tot het randje) en de kilometers die je gereden hebt bepalen toch hoeveel je verbruikt?
het aantal getankte liters (echt een volle tank tot het randje) en de kilometers die je gereden hebt bepalen toch hoeveel je verbruikt?
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be

C5club Rookie


Berichten: 44
Lid geworden op: 09 mar 2015 13:41
Auto: C5 2.2Hdi Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 284736
Kleur: Blauw
Het is zo goed als onmogelijk om steeds op de zelfde manier de tank vol te tanken.
Daarom is meting op een enkele keer tanken een benadering.
Hoe meer keren je meet, hoe nauwkeuriger het wordt.
Daarbij maakt het niet uit of je tot het randje tankt of tot de aanslag, zo lang je het maar op de zelfde manier doet.
Daarom is meting op een enkele keer tanken een benadering.
Hoe meer keren je meet, hoe nauwkeuriger het wordt.
Daarbij maakt het niet uit of je tot het randje tankt of tot de aanslag, zo lang je het maar op de zelfde manier doet.

C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
Ja ok. Dat klopt. Maar als zr hier gevraagd wordt hoe je het meet/berekent dan is mijn uitleg toch de enige goede manier. Zeker als je het voor 1 tank berekent. Als je het bij elke tank berekent is het logisch dat je dan uiteindelijk een beter gemiddelde uitkomt.
Als je bvb bij 1 tank in jezelf denkt even moeite te gaan doen om zuinig te rijden en dat als je werkelijk gemiddelde neemt, dan ben je jezelf aant oplichten.
Het beste is idd om netjes elke tank bij te houden en het dan te berekenen over bvb 10 tankbeurten
Als je bvb bij 1 tank in jezelf denkt even moeite te gaan doen om zuinig te rijden en dat als je werkelijk gemiddelde neemt, dan ben je jezelf aant oplichten.
Het beste is idd om netjes elke tank bij te houden en het dan te berekenen over bvb 10 tankbeurten
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Daar is Spritmonitor goed voor te gebruiken. Daar zie je elke tankbeurt en het totale gemiddelde.
En ook bij Autoweek kun je zoiets aanmaken.
En ook bij Autoweek kun je zoiets aanmaken.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive



C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
vanaf het moment dat ik de C5 heb, eens kijken of die bij autoweek goed werkt



verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Bij spritmonitor heb je een veel mooier vergelijk ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
spritmonitor account aangemaakt, voor mn beide wagens. De Saxo en de C5 zijn er ingevoerd.
Vanaf de eerst komende tankbeurten eens goed bijhouden.
Vanaf de eerst komende tankbeurten eens goed bijhouden.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
In werkelijkheid was dit maar 1:21,5

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Newbie


Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:32
Auto: c5 tourer 16hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 0
Kleur: zwart
mijn dame 1.6 hdi 115 rijdt 1 op 21.5
hier ben ik blij mee mijn Berlingo 1.6HDI 90 haalde 1 op 18
hier ben ik blij mee mijn Berlingo 1.6HDI 90 haalde 1 op 18

C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
met de berlingo (XTR 1.6HDI huidig model) deed ik telkens tussen de 5.6 en 6.5l/100km (tussen 17.8:1 en 15.3:1)
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2015 23:08
Auto: break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 261000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Bree
Daar komt nog bij dat de rijomstandigheden nooit hetzelfde zijn, minder of meer snelweg, meer stoplichten, wind enz, komt daarbij nog dat het eigelijk geen reet uitmaakt daar je toch moet tanken als hij leeg is of hij nu veel of weinig verbruikt.TheShadow schreef:Het is zo goed als onmogelijk om steeds op de zelfde manier de tank vol te tanken.
Daarom is meting op een enkele keer tanken een benadering.
Hoe meer keren je meet, hoe nauwkeuriger het wordt.
Daarbij maakt het niet uit of je tot het randje tankt of tot de aanslag, zo lang je het maar op de zelfde manier doet.
