Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Een klep opent of sluit een pomp zorgt voor druk of doorstroming simpel gedacht! 
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het gaat hier om de elektroklep (8) die de druk regelt, hij wordt pwm gestuurd door het motorregelapparaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan


Berichten: 145
Lid geworden op: 27 dec 2014 16:31
Auto: C5 Tourer Comfort 1.6 THP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 181000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Groningen
Goed, een 508 THP mee van de garage. Als dat ding goed is gaat ie ook als de brandweer. Nog geen 3000 toeren bij 135 km per uur. Verder snap ik niet dat mensen laag in toeren blijven met deze motor. Dat trekt als een dolle, lekker motortje hoor, alleen betrouwbaar? Ik weet het zo net nog niet. Alhoewel onze 2 liter nu ook al bijna een week bij de garage staat met een stotterende motor, maar die hebben we nog maar een week of 5, dit zit nog onder garantie.
Berichten: 238
Lid geworden op: 09 nov 2006 00:35
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 54000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter
Contacteer:
Een nieuw fenomeen?
Woensdagochtend startte de THP prima, liep mooi stationair, maar reageerde helemaal niet meer op het gaspedaal. (een zeer korte samenvatting van een wat langer avontuur)
Enfin, maar thuiswerken dan. Na een uurtje of wat nogmaals geprobeerd, en nu reageert de motor wel op het gaspedaal. Dus garage gebeld, afspraak gemaakt en begin van de middag de wagen op eigen kracht daarheen gereden (wel met lood in de schoenen).
Aldaar is de diagnose snel gesteld: de "hogedrukbenzinepomp" is defect en moet vervangen worden.
Bovendien blijkt ook een pomp defect, die koelmiddel naar de turbo pompt.
Slik.
De auto mag weer een nachtje logeren.
Het goede nieuws: de storing aan de brandstofpomp wordt in verband gebracht met de vervuilde kleppen en de pisbakkenstalen distributieketting. Dus: garantie (auto is 4 jaar en 8 maanden oud).
Inmiddels zijn beide pompen vervangen en loopt alles als een zonnetje.
Nu weer zien dat het vertrouwen in de motor terugkeert.
Ook grappig (voor m'n collega's die Duits rijden en Frans maar niets vinden):
op alle defecte onderdelen staat MADE IN GERMANY.
Woensdagochtend startte de THP prima, liep mooi stationair, maar reageerde helemaal niet meer op het gaspedaal. (een zeer korte samenvatting van een wat langer avontuur)
Enfin, maar thuiswerken dan. Na een uurtje of wat nogmaals geprobeerd, en nu reageert de motor wel op het gaspedaal. Dus garage gebeld, afspraak gemaakt en begin van de middag de wagen op eigen kracht daarheen gereden (wel met lood in de schoenen).
Aldaar is de diagnose snel gesteld: de "hogedrukbenzinepomp" is defect en moet vervangen worden.
Bovendien blijkt ook een pomp defect, die koelmiddel naar de turbo pompt.
Slik.
De auto mag weer een nachtje logeren.
Het goede nieuws: de storing aan de brandstofpomp wordt in verband gebracht met de vervuilde kleppen en de pisbakkenstalen distributieketting. Dus: garantie (auto is 4 jaar en 8 maanden oud).
Inmiddels zijn beide pompen vervangen en loopt alles als een zonnetje.
Nu weer zien dat het vertrouwen in de motor terugkeert.
Ook grappig (voor m'n collega's die Duits rijden en Frans maar niets vinden):
op alle defecte onderdelen staat MADE IN GERMANY.
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Jeetje lekker zeg.....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
houd die THP ellende nooit op?
hebben eigenlijk "alle" thp blokken er last van, of blijven de 200pk versie van bvb de DS5, RCZ, DS3R, DS4 en de 270pk versie van de RCZ R ervan bespaard?
hebben eigenlijk "alle" thp blokken er last van, of blijven de 200pk versie van bvb de DS5, RCZ, DS3R, DS4 en de 270pk versie van de RCZ R ervan bespaard?
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dit zijn min of meer bekende problemen, gelukkig goed en snel opgelost.
Scherp van dat made in Germany
was mij nog niet eerder opgevallen 
Scherp van dat made in Germany
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel


Berichten: 373
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Dit blok is door BMW ontwikkeld en wordt ook gebruikt in BMW's en Mini's.
De motoren worden door PSA in elkaar gezet in de Douvrin fabriek in Frankrijk.
Blokken zullen daar dan wel gegoten worden maar ik denk dat verschillende componenten worden aangeleverd vanuit Duitsland.
Even terzijde: was deze week bij een niet nader te noemen Citroën dealer.
Gewoon eventjes rondkijken. Toen het gesprek kwam op een gebruikte C5 met THP motor en ik de opmerking maakte over de THP problemen was het antwoord van de verkoper letterlijk: "maar ik ga geen garantie meer geven op die blokken". Je krijgt alleen de gebruikelijke 1 jaar Eurocasion garantie maar geen speciale garantie op de THP motor. Nou, lekker, dat stimuleert ook niet echt om zo'n auto aan te schaffen, toch? De verkoper liep daarop een beetje geïrriteerd weg en riep nog: "tja, die blokken zijn ontwikkeld en gemaakt door BMW".
Naja, ik tuf ondertussen lekker door in mijn 1.6 HDI die tot nu toe probleemloos en zeer betrouwbaar is gebleken. Liever iets meer wegenbelasting aftikken dan opgescheept zitten met een onbetrouwbare auto en hoge kosten.
De motoren worden door PSA in elkaar gezet in de Douvrin fabriek in Frankrijk.
Blokken zullen daar dan wel gegoten worden maar ik denk dat verschillende componenten worden aangeleverd vanuit Duitsland.
Even terzijde: was deze week bij een niet nader te noemen Citroën dealer.
Gewoon eventjes rondkijken. Toen het gesprek kwam op een gebruikte C5 met THP motor en ik de opmerking maakte over de THP problemen was het antwoord van de verkoper letterlijk: "maar ik ga geen garantie meer geven op die blokken". Je krijgt alleen de gebruikelijke 1 jaar Eurocasion garantie maar geen speciale garantie op de THP motor. Nou, lekker, dat stimuleert ook niet echt om zo'n auto aan te schaffen, toch? De verkoper liep daarop een beetje geïrriteerd weg en riep nog: "tja, die blokken zijn ontwikkeld en gemaakt door BMW".
Naja, ik tuf ondertussen lekker door in mijn 1.6 HDI die tot nu toe probleemloos en zeer betrouwbaar is gebleken. Liever iets meer wegenbelasting aftikken dan opgescheept zitten met een onbetrouwbare auto en hoge kosten.
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
de problemen komen aardig overeen met de gekende problemen vande benzine BMW turboblokjes. De 35i versies zijn kennelijk ook niet zo probleemloos....
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
werd er hier koolaanslag genoemd in de voorgaande berichten?
Nog een merk dat er bij leuke blokjes last van heeft => Audi RS6
http://www.autoblog.nl/nieuws/audis-v10 ... post-75462" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een merk dat er bij leuke blokjes last van heeft => Audi RS6
http://www.autoblog.nl/nieuws/audis-v10 ... post-75462" onclick="window.open(this.href);return false;
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Laten we het hier niet over VAG rommel hebben maar het bij de THP houden 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
Het gaat wel om 1 van dezelfde problemen.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2007 12:56
Auto: Citroen C5 Aircross 1.6 PT Business Plus
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 95000
Kleur: Steel Gray - Perla Nera dak
Locatie: Den Haag
Ben me een beetje aan het verdiepen in een C5 met THP motor.
De problemen vliegen je om de oren als je dit zo allemaal leest.
Maar is er nu een omslag moment geweest m.b.t. al deze problemen ?
Met andere woorden ... gaat het nu beter met deze motoren (lees op de nieuwere C5'en), en vanaf welk bouwjaar is dat dan ? Of zijn de problemen nog steeds niet opgelost !
Ik lees graag jullie reacties !
De problemen vliegen je om de oren als je dit zo allemaal leest.
Maar is er nu een omslag moment geweest m.b.t. al deze problemen ?
Met andere woorden ... gaat het nu beter met deze motoren (lees op de nieuwere C5'en), en vanaf welk bouwjaar is dat dan ? Of zijn de problemen nog steeds niet opgelost !
Ik lees graag jullie reacties !
Citroen C5 Aircross 1.6 PT Shine 2020 / Perla Nera Black
Citroen DS3 1.4 VTI 2010 / Blanc Banquise met een Bleu Botticelli dak.....wat een plaatje !
Zoo ik iets ben, ben ik een Hagenaar .....(Louis Couperus)
Wurlitzer Jukebox "America's Favorite Nickel's Worth of Fun ..."
Citroen DS3 1.4 VTI 2010 / Blanc Banquise met een Bleu Botticelli dak.....wat een plaatje !
Zoo ik iets ben, ben ik een Hagenaar .....(Louis Couperus)
Wurlitzer Jukebox "America's Favorite Nickel's Worth of Fun ..."
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De problemen zijn in principe opgelost.
Vanaf 2011 af fabriek, en met teruqwerkende kracht dmv modificaties aan modellen uit eerdere bouwjaren.
Alleen de vervuiling van de inlaatkanalen en kleppen is iets dat gewoon niet te voorkomen is.
Periodiek reinigen is de oplossing, zoals in dit draadje al eens is aangehaald hierboven.
Dat is een klusje dat een aantal uren kost, en afhankelijk van het gebruik van de auto eens per 30 tot 90 000 km moet gebeuren.
Het afdoppen van de achterste carterventilatie kan die vervuiling wat beperken.
Vanaf 2011 af fabriek, en met teruqwerkende kracht dmv modificaties aan modellen uit eerdere bouwjaren.
Alleen de vervuiling van de inlaatkanalen en kleppen is iets dat gewoon niet te voorkomen is.
Periodiek reinigen is de oplossing, zoals in dit draadje al eens is aangehaald hierboven.
Dat is een klusje dat een aantal uren kost, en afhankelijk van het gebruik van de auto eens per 30 tot 90 000 km moet gebeuren.
Het afdoppen van de achterste carterventilatie kan die vervuiling wat beperken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030




