Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club extreme Fan


Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jun 2008 12:45
Auto: Citroen C5 Break 2.0 VTR
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 260800
Kleur: Blauw
Na lang aandringen is er een compromis gekomen inderdaad. Er is één veercilinder vervangen (2e hands), blijft nog over de rechter....Kon deze kopen voor 70 euro, maar niet gedaan.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
zou dat niet tweedehands willen, dan ben je met een beetje pech gelijk weer aan de beurt
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Deze C5 is zonder garantie gekocht.
Als de nu gemonteerde veercilinder er over een paar maanden de brui aan geeft, kun je weinig zeggen. Dat zou ook met de eerste veercilinder gebeurd kunnen zijn.
Maar het kan ook zomaar gebeuren dat deze gebruikte cilinder het nog lang volhoudt......
Groet,
JW
Als de nu gemonteerde veercilinder er over een paar maanden de brui aan geeft, kun je weinig zeggen. Dat zou ook met de eerste veercilinder gebeurd kunnen zijn.
Maar het kan ook zomaar gebeuren dat deze gebruikte cilinder het nog lang volhoudt......
Groet,
JW
C5club extreme Fan


Berichten: 106
Lid geworden op: 19 jun 2008 12:45
Auto: Citroen C5 Break 2.0 VTR
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 260800
Kleur: Blauw
Hij stond in ieder geval gewoon weer recht vanochtend. Staat ook zo armoedig anders. 
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Het probleem van inzakken treedt al op wanneer 1 veercilinder er de brui aangeeft. Het kan inderdaad weer lang goed gaan.
Als het bedrijf slim was geweest hadden ze beide zijden voorzien van nieuwe afdichtingen. Daarmee is het probleem altijd
definitief opgelost.
Nieuwe cilinders is absolute onzin, die verslijten namelijk niet. Het zijn puur de 3 afdichtingsringen die verslijten.
Als het bedrijf slim was geweest hadden ze beide zijden voorzien van nieuwe afdichtingen. Daarmee is het probleem altijd
definitief opgelost.
Nieuwe cilinders is absolute onzin, die verslijten namelijk niet. Het zijn puur de 3 afdichtingsringen die verslijten.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Op zich heb je daar een punt, maar niet helemaal
Het komt voor dat er lichte krassen in de cilinderwand of op de zuigerwand komen, in langsrichting. JO vertelde me dat hij dat meegemaakt heeft.
Daarop gaat 'ie dan weer lekken langs de afdichtingen.
Die krasjes krijg je er niet uit met een "schuurpapiertje", je zou de zuiger en/of cilinder dan moeten honen. En dat loont niet, dan kun je beter een andere nemen.
Groet,
JW
Het komt voor dat er lichte krassen in de cilinderwand of op de zuigerwand komen, in langsrichting. JO vertelde me dat hij dat meegemaakt heeft.
Daarop gaat 'ie dan weer lekken langs de afdichtingen.
Die krasjes krijg je er niet uit met een "schuurpapiertje", je zou de zuiger en/of cilinder dan moeten honen. En dat loont niet, dan kun je beter een andere nemen.
Groet,
JW
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Fyi mijn break is er waarschijnlijk met de originele adallen uit gegaan met 312000,,en het uitlijnrapport was perfect.JW-NHS schreef:....en zeker niet als je dat combineert met een ADAL beurtje.
Bij die km-stand is dat niet ondenkbaar bij een Break.
Ik heb het vorig jaar gelijk mee laten doen bij de ADAL vervanging, het zaakje ligt dan toch los.
Groet,
JW
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Ik heb goede ervaringen met het vervangen van de afdicht rubbers. Krassen in de cilinder spelen geen rol en een eventueel gekraste plunjer
kan gepolijst worden. Als dat niet lukt dient deze vervangen te worden(indien leverbaar).
Anders toch een nieuwe cilinder.
Bij het honen van een zuiger kan ik mij niets voorstellen.
kan gepolijst worden. Als dat niet lukt dient deze vervangen te worden(indien leverbaar).
Anders toch een nieuwe cilinder.
Bij het honen van een zuiger kan ik mij niets voorstellen.
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij mijn weten is de zuiger/plunjer niet los leverbaar.....
En honen van de zuiger/plunjer, dat kan ik me ook niet voorstellen.
Ik zie nu dat ik, door dat en/of in die zin, het wat te kort heb geformuleerd.
De bedoeling is uiteraard hetzelfde, via polijsten/honen zorgen voor een glad oppervlak.
Groet,
JW
En honen van de zuiger/plunjer, dat kan ik me ook niet voorstellen.
Ik zie nu dat ik, door dat en/of in die zin, het wat te kort heb geformuleerd.
De bedoeling is uiteraard hetzelfde, via polijsten/honen zorgen voor een glad oppervlak.
Groet,
JW
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Uiteraard komt dit incidenteel voor, JW-NHS. Maar over het algemeen slijten de cilinders en plunjers niet.
Ze worden meestal vervangen terwijl de 3 ringen de boosdoeners zijn.
Ze worden meestal vervangen terwijl de 3 ringen de boosdoeners zijn.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Ik gebruik maar twee ringen en laat die derde bij de bol lekker zitten. 
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Er zitten toch echt bij de plunjer 3 afdichtingsringen. Een vierkante met daarin een teflon ring en een ronde. De bol hoeft er niet af
dus daar vervangen we ook niets.
dus daar vervangen we ook niets.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Dank GW-tje voor de correctie, ik was wat onzorgvuldig. 
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Laat ik even mijn ervaring vertellen.
Januari Auto in hoogste stand gezet en de winterbanden eronder.
Het viel me daarna op dat de auto steeds verder ging doorzakken als deze een tijd had stilgestaan.
Vreemd dacht ik en had wel een idee dat het met de bandenwissel te maken kon hebben.
Dus in maart maar weer een bandenwissel gedaan want de zomerbanden konden er wel weer onder in de hoop dat het weer goed zou komen...niet dus.
Dus naar garage. Linkerveercilinder lekte olie uit het retourkanaaltje (leiding eruit getrokken)
Men heeft het systeem drukloos gemaakt, leiding losgekoppeld en de bol eraf om de veercilinder te vervangen maar men bleek niet het juiste type veercilinder te hebben. Dus alles weer opgebouwd.
En ik zou over 2 weken terug moeten komen als men wel de juiste veercilinders had.
Maar wat blijkt de auto blijft keurig op hoogte en verlies geheel geen druk meer. Blijkbaar was dat drukloos maken voldoende om iets inwendig te laten herstellen.
En nog steeds staat de auto na een week er nog goed bij.
Dus wellicht eerst eens proberen met alleen het drukloos maken van het systeem voordat men verder iets onderneemt.
Volgende keer met een bandenwisseling zet ik hem niet meer in de hoogste stand maar gewoon de rijstand zoals ik voorheen ook deed!
Januari Auto in hoogste stand gezet en de winterbanden eronder.
Het viel me daarna op dat de auto steeds verder ging doorzakken als deze een tijd had stilgestaan.
Vreemd dacht ik en had wel een idee dat het met de bandenwissel te maken kon hebben.
Dus in maart maar weer een bandenwissel gedaan want de zomerbanden konden er wel weer onder in de hoop dat het weer goed zou komen...niet dus.
Dus naar garage. Linkerveercilinder lekte olie uit het retourkanaaltje (leiding eruit getrokken)
Men heeft het systeem drukloos gemaakt, leiding losgekoppeld en de bol eraf om de veercilinder te vervangen maar men bleek niet het juiste type veercilinder te hebben. Dus alles weer opgebouwd.
En ik zou over 2 weken terug moeten komen als men wel de juiste veercilinders had.
Maar wat blijkt de auto blijft keurig op hoogte en verlies geheel geen druk meer. Blijkbaar was dat drukloos maken voldoende om iets inwendig te laten herstellen.
En nog steeds staat de auto na een week er nog goed bij.
Dus wellicht eerst eens proberen met alleen het drukloos maken van het systeem voordat men verder iets onderneemt.
Volgende keer met een bandenwisseling zet ik hem niet meer in de hoogste stand maar gewoon de rijstand zoals ik voorheen ook deed!
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!


