Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Ik denk dat er toen wat minder werd berekend en meer op safe werd gespeeld. De overcapaciteit is bij oudere constructies vaak groter dan tegenwoordig.

Als je alles doorrekent en de minimale capaciteit bepaalt zorgt een kleine misvatting of fout in de berekening al voor grote gevolgen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

....en van dat laatste is wel sprake bij de THP, denk ik zo..... :(

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:15
Auto: Citroën C5 1.6 thp tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart
C5club Rookie
C5club Rookie
chathanky schreef:
spanner.jpg
Waar F bij staat, lijkt op twee druppels op dat kleine staafje wat de monteur liet zien.
En waar 8 bij staat lijkt op die brokken. Dat gedeelte was dus volledig uit elkaar geklapt. Het was net alsof je een plastic hanger hebt die afbreekt. Het grootste stuk was duidelijk de zijkant aangezien het nog een ronde vorm had aan 1 kant. Zou dit wellicht de reden kunnen zijn van een noodstand van de motor? Zoals eerder aangegeven hebben we op nieuwjaarsdag na tanken in België meegemaakt dat de motor in een soort noodstand ging. Er zat geen enkele vaart meer in en hebben hem toen even stilgezet en herstart. Daarna zijn we met 100 km/uur naar huis gereden. En dat bleek toen de gasklep te zijn. Maar waarschijnlijk was dat misschien al het begin van het uit elkaar klappen van die houder.

Edit: En het nog wrange aan dit verhaal is dat de auto na het constateren van de oliedrukmelding op advies van onze garage is nagekeken door een Citroëndealer in Sneek. En die konden niets vinden. Ze hebben naar eigen zeggen zelfs een testrit heen en terug naar Heerenveen gemaakt.
We gaan dit nog even aan ze laten weten.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door NTwoO »

De eerste keer dat ik een ketting tegenkwam in de 230/6 Benz van mijn opa was het ook een dubbele. Zo staand met mijn vader zei ik:"dat is wel sterk, zo'n dubbele ketting " waarop de oude beer antwoorden dat die dubbele kettingen van Benz wel regelmatig problemen vertoonden van rek.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

martwout schreef: Waar F bij staat, lijkt op twee druppels op dat kleine staafje wat de monteur liet zien.
En waar 8 bij staat lijkt op die brokken. Dat gedeelte was dus volledig uit elkaar geklapt. Het was net alsof je een plastic hanger hebt die afbreekt. Het grootste stuk was duidelijk de zijkant aangezien het nog een ronde vorm had aan 1 kant.
Dan zal het inderdaad zo zijn zoals ik vermoedde en ook op de foto is te zien. geleider 8 is gebroken. Als dat een poosje tegen de ketting aan ligt krijg je meer puin.
martwout schreef: Zou dit wellicht de reden kunnen zijn van een noodstand van de motor? Zoals eerder aangegeven hebben we op nieuwjaarsdag na tanken in België meegemaakt dat de motor in een soort noodstand ging. Er zat geen enkele vaart meer in en hebben hem toen even stilgezet en herstart. Daarna zijn we met 100 km/uur naar huis gereden. En dat bleek toen de gasklep te zijn. Maar waarschijnlijk was dat misschien al het begin van het uit elkaar klappen van die houder.
Dat denk ik niet, de noodloop wordt ingeschakeld aan de hand van een foutcode. Die had betrekking op de gasklep, blijkt uit jouw verhaal. Bij kettingproblemen zou je een storing verwachten mbt nokkenastiming. Dit wordt bevestigd doordat de huidige garage ook niets heeft gemeld over een timing-probleem.
martwout schreef: Edit: En het nog wrange aan dit verhaal is dat de auto na het constateren van de oliedrukmelding op advies van onze garage is nagekeken door een Citroëndealer in Sneek. En die konden niets vinden. Ze hebben naar eigen zeggen zelfs een testrit heen en terug naar Heerenveen gemaakt.
We gaan dit nog even aan ze laten weten.
Met alle respect, maar je moet wel redelijk blijven. Als jij een oliedruk-probleem constateert zonder verdere klachten is het enige wat een garage kan doen proefrijden en oliedruk meten.
Is en klinkt alles zoals het hoort dan kun je niet zoveel. Vergeet niet dat de huidige garage bij het demonteren van het carter puin aantrof, en vervolgens is gaan zoeken. Ook zij hebben niets bijzonders gehoord/gemerkt. waarschijnlijk omdat dit niet te horen was op dat moment.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:15
Auto: Citroën C5 1.6 thp tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart
C5club Rookie
C5club Rookie
BJG schreef:Met alle respect, maar je moet wel redelijk blijven. Als jij een oliedruk-probleem constateert zonder verdere klachten is het enige wat een garage kan doen proefrijden en oliedruk meten.
Is en klinkt alles zoals het hoort dan kun je niet zoveel. Vergeet niet dat de huidige garage bij het demonteren van het carter puin aantrof, en vervolgens is gaan zoeken. Ook zij hebben niets bijzonders gehoord/gemerkt. waarschijnlijk omdat dit niet te horen was op dat moment.
Inzake de houder van de ketting heb je gelijk, maar de storingsmeldingen van de olieklep hadden ze wel moeten merken. Die kwamen zo uit de boordcomputer rollen terwijl zij dezelfde computer ook hebben uitgelezen. Zelfs de precieze tijden van de melding stonden erbij en kwamen overeen. Dus puur op dat vlak wijst alles erop dat ze iets niet goed hebben gedaan.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ik denk dat ze het zelf ook ingezien hebben en jou toch een goed aanbod hebben gedaan.
Ik snap dat je er niet blij mee bent maar niet ontevreden wat je geboden is.
Zijn denk ik genoeg voorbeelden waar bedrijven hun kop in het zand steken.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

martwout schreef: Zelfs de precieze tijden van de melding stonden erbij en kwamen overeen. Dus puur op dat vlak wijst alles erop dat ze iets niet goed hebben gedaan.
?
Dat is nieuw voor me, dat de tijden zichtbaar zijn in diagbox.
Maar als er een storings-melding was over de drukklep (was het niet gewoon melding oliedruk te laag??) dan hadden ze je moeten adviseren de drukklep te laten controleren.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Verwacht je van een klant altijd dat hij aangeeft wat te doen bij een probleem of melding?
Net zo iets als je bij een waarzegster aan klopt en die vraagt wie is daar. :lol:
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

??
Volgens mij begrijp jij mijn laatste post niet
(ik heb het over de uitgelezen storingscode)

Wijzen naar een ander vind ik goedkoop als daarbij niet bestaande bewijzen worden aangevoerd. Dat bedoel ik te zeggen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 399
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:07
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Locatie: Sint Niklaas
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
1.6THP "problemen" ?

Bericht door c5jean »

misschien bedoel hij km stand in plaats van datum

men verwacht van een garage veel zoals van een wonderdokter
is ook niet goedkoop
mvg jean
lexia aanwezig
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

een leuk stukje,,,
http://www.driving-dutchman.com/dure-mo ... ig-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;

en

http://www.driving-dutchman.com/ketting ... e-oorzaak/" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:15
Auto: Citroën C5 1.6 thp tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart
C5club Rookie
C5club Rookie
1.6THP "problemen" ?

Bericht door martwout »

Inzake de olieklep zijn de aanwijzingen wel helder. Sneek zei dat de boordcomputer geen storingsmeldingen had en hier rollen ze zo eruit. Dat verschil is er wel en dat blijft me het gevoel geven dat ze daar iets of over het hoofd hebben gezien of gewoon niet hebben uitgelezen. Dat hier wel de storingsmeldingen naar voren kwamen, hebben we wel net als ter info aan Sneek doorgegeven. Maar het Sneek-verhaal laten we verder rusten en ook het Thp-verhaal is voor ons afgelopen. Ik zal zodoende ook het verhaal hiermee afsluiten. Alles is al gezegd en geschreven.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Wat wordt bedoeld met "olieklep"?
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Inmiddels gevonden.

Olieklep = oliepomp, omschreven als "klein zwart ding met een slang er aan".

Mistig, ik haak af.
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Plaats reactie