C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:15
Auto: Citroën C5 1.6 thp tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart
C5club Rookie
C5club Rookie
BJG schreef:De E-THP is een nieuwe 3 cil motor die door psa zelf is ontwikkeld. De motor is nog erg nieuw. Er zijn vooralsnog geen echte problemen bekend.
Met andere woorden: de toekomst moet het uitwijzen. Maar het is te hopen dat ze hebben geleerd
van de thp.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:15
Auto: Citroën C5 1.6 thp tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart
C5club Rookie
C5club Rookie
Update van de garage. De metaaldeeltjes zijn gruis van een ketting. Die heeft ergens tegenaan geschuurd. Ze hebben er nog niets aan gedaan (ook mede omdat ze zelf ook geen vertrouwen meer in de auto hebben t.o.v. klanttevredenheid) maar aangezien we dus naar een ander gaan kijken houden ze hem meteen daar en krijgen we vanaf morgen tot aflevering van de ander een kleine leenauto mee.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 dec 2007 13:06
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw
Locatie: Peel en Maas
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Klopt de KM stand in het profiel?
Dan is het wel erg snel versleten.

Tonny.
2de auto MG F 1999
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

In deze posting is te lezen dat het er inmiddels meer dan 120000 zijn.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 dec 2007 13:06
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw
Locatie: Peel en Maas
C5club Bikkel
C5club Bikkel
O sorry niet goed gelezen. Maar 120.000 km is ook nog wel snel voor zo een reparatie.
Ben benieuwd wat Citroen er nog aan doet. Dit moet toch niet kunnen. De 2 ltr motor is dan toch wel wat anders. Mijn gevoel zegt het zelfde over de diesel motoren. 2.0 ltr tov 1.6 ltr motor

Tonny.
2de auto MG F 1999
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Als dit door kettingrek komt had die toch al lang vervangen moeten worden?

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Is er dan een terugroepactie geweest?

Als er tot dusver geen problemen waren die wezen op een uitgerekte ketting, waarom zou die dan eerder vervangen moeten worden?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:15
Auto: Citroën C5 1.6 thp tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart
C5club Rookie
C5club Rookie
Beste forummers,

Wederom een update. We hebben vandaag in een nieuwe C4 en de genoemde 508 SW diesel 2.0 gereden en naar aanleiding hiervan was er een klik met de 508. Goede ruimte en goede rijkracht. De C4 reed prima maar de ruimte en uitvoering van de ander gaf de doorslag. Volgende week is hij klaar. Tot die hebben we de proef C4 als leenauto.

De rekening die nu zou volgen voor de olieklep en bijhorend gevonden probleem hoeven we niet te betalen. Dat zou samen richting de 2k gaan. Verder zijn ze ook me de inruil tegemoet gekomen en krijgen we korting op de trekhaak die nog moet komen plus kijken ze uit naar een mooie deal voor winterbanden. Er zitten nu zomerbanden onder maar aangezien het seizoen op zijn einde loopt, laten ze het nu rusten. Mocht het nog nodig zijn, kunnen we een leenauto met winterbanden krijgen.

We hebben de oude auto leeggehaald en zijn ter plekke (stond in de werkplaats open met de rechter band eraf en een soort staaf erbij) geïnformeerd en hebben ook gezien wat de deeltjes waren. We schrokken ervan.

De olieklep was een oliepomp (klein zwart ding met een slang eraan; lag in een plastic bak met olie) maar de metaaldeeltjes waren onderdelen uit de motor. Er was een roodachtig plastic uitziend onderdeel wat naar ik begrijp onderdeel is van de ophanging van het strak houden van de ketting. Dat lag volledig aan diggelen op de werkbank. En spreek ik over een brokstuk of 5-6 waarvan 1 groot stuk. Daarbij hoorde ook een kleine ijzeren ronde staaf en een u-vormig ijzeren houder. Dat was dus uit elkaar gespat en tegen de ketting aangegaan die was gaan flubberen.

De monteur zei ook dat hij na constatering meteen naar voren is gerend dat het einde was. Ze hadden nu de ketting gerepareerd. De oude ketting hing aan de werkbank. De C5 gaat ook naar een handelaar. Maar daarmee is dus vanwege werk van de hoofdgebruiker heen en weer naar Sneek gereden toen die oliedrukmelding kwam. Je zal maar inhalen met 120 en de motor stopt er helemaal mee. En de auto was normaal in onderhoud.

Ik wilde het nog even delen. Wellicht dat mensen hier met kennis de onderdelen herkennen. Ik heb geen foto's gemaakt maar ik kan het zo herkennen van kleurenfoto's.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Hier een plaatje Martwout.
distributie thp.jpg
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
In de docs is te lezen dat de uitslag van de spanner spanner maximaal 68 mm mag verschillen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Als de ketting zover rekt, dan krijg je toch problemen met inhouden.Inderdaad is het probleem dat er geen terugroepactie is. Sommigen merken helemaal niets. Maar dan hoort de garage een proefrit te maken een eea te constateren

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

chathanky schreef:In de docs is te lezen dat de uitslag van de spanner spanner maximaal 68 mm mag verschillen.
kleine correctie: 68 mm verschil is wat veel, dan rammelt hij het blok uit ;)

Het gaat hier om de gemeten lengte van de dummy-spanner bij een gegeven aanhaalmoment, dat is een indicatie voor de rek van de ketting.

De marge van de uitslag van de spanner is in werkelijkheid maar een paar mm

Ik verwacht dat geleider nr 8 is los gebroken, dat zorgt niet voor enorm veel meer verlating van de inlaat-nokkenas.
Zoals hier:
Geleider.jpg
Zeker met de recentste update die een latere inlaat-timing accepteert hoeft dit niet direct inhouden te veroorzaken. Wel heeft het vermoedelijk geluid gemaakt.
Er ontstaat natuurlijk wel enig puin, en uiteindelijk motorschade.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
spanner.jpg
Zo bedoelde ik dat ook.
Afstand F.

Speling op de schakels loopt wel aardig op. een tiende mm per schakel maal het aantal schakels loopt snel op. ;)

Vreemd ook wel dat het meer en deel van de oude auto`s kettingen hadden en moeiteloos 3 ton liepen.
Zijn de ingenieurs vergeten om een juiste ketting te kiezen die sterk genoeg is?
Materiaal is in de jaren zeker verbetert probleem is dat alles wordt uitgemolken om elke cent uit te kunnen sparen.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

OK, helder.
Ik ben het met je eens.
Maar het gaat hier niet om een gerekte ketting maar om iets anders.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Opvallend te zien dat er een enkele ketting gebruikt wordt :idea:

Heeeeel lang geleden heb ik een paar DS'en gehad.
Die waren voorzien van een duplex ketting, en die hoefde heel wat minder te doen dan de huidige kettingen. Er was immers alleen een enkele, onderliggende nokkenas die ermee moest worden aangedreven.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie