P+M
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:00
Auto: Volvo V60
Brandstof: Benzine
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door P+M »

Dat het nieuwe rijden zo z`n nadelen heeft kan ik me voorstellen. Af en toe "oud rijden" (effe lekker de zaak doorblazen) zou kunnen helpen. Heeft iemand enig idee wat ik als thp rijder kan doen om ellende te voorkomen of uit te stellen?
- alleen a-merken benzine?
- ipv 95 octaan een wat energieker octaangehalte tanken (verhoogde verbrandings temperatuur)?
- beperken korte ritten
- af en toe wat langer (15 minuten of meer) in de hogere toeren rijden
- preventief gericht onderhoud?
- ???

Groet,
Paul
=> Xantia 1.8i => C5 ph1 break 1.8 => C5 ph3 tourer 1.6THP =>Volvo V60 T6
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Mijn THP kwam ook beter terug van vakantie . Lekker blazen op de autobahn maakt toch vuil los...

Dan is ie niet zuinig, zoals nu wel in NL woonwerk verkeer. Maar dat moet kennelijk niet om schoon te blijven..

Preventief onderhoud - ik kan alleen een DI valve clean spuitbus van forte bedenken. Die spuit je in het inlaatspruitstuk. Vanwege de turbo niet iets wat je makkelijk zelf kan doen. Maar zolang cit die niet preventief voorschrijft laat ik liever de zaak op zijn beloop en op kosten van cit schoonmaken als er weer problemen optreden.. Die spuitbus kost ook 50 euro....

Euro95 zou gewoon goed moeten zijn zeker als het een merk is met reinigingsadditieven. Ron98 hetere verbranding .. zou het niet weten.
Ik tank tegenwoordig altijd bij Esso expres . Ook goedkoop en wel vaste kwaliteit brandstof.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Mijn specialist spoelt het blok bij elke oliewissel.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Hoe doet hij dat, waarmee?

En dat kan toch niks helpen bij een THP, waarbij het probleem zit in de vervuiling van het inlaatkleppentraject?
Even afgezien van het probleem met de oprekkende ketting.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
1.6THP "problemen" ?

Bericht door arendonk »

Geen idee eigenlijk. Verwacht met forte motorflush, maar kan dat nog weleens navragen. Hij heeft mij een THP sterk afgeraden overigens.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Herman »

Handwerk voor de inlaatkleppentraject en de ketting wat spannen? :smt017
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Hoe wou je dat laatste doen?

Het probleem is dat door het uitrekken van de ketting, de nokkenastiming anders wordt. Daardoor ontstaat ook meer "interne EGR", met extra vervuiling als gevolg.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Zijn de de THP's die nu geleverd worden aangepast; zo ja, sinds wanneer is dat dan?
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:15
Auto: Citroën C5 1.6 thp tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart
C5club Rookie
C5club Rookie
Weer even een update. De eerdere reparatie is gemaakt maar de auto staat nu wederom bij de garage. Nu kregen we tijdens het rijden de melding motoroliedruk. Na uitlezen van de computer bleek 1 of andere olieklep niet goed te functioneren. Die blijft hangen waardoor er dus minder olie doorkomt. Ze geven aan dat het als de eerdere geen THP-issue is. Wel gaan ze kijken of het onder een coulance gaat vallen. Maar we krijgen nu echt minder vertrouwen in deze auto en hebben besloten rond te gaan kijken. Een eerdere C5 hebben we over de 200.000 km mee gereden zonder gekke dingen. Zodoende gaan we eind deze week in 3 modellen proefrijden en hebben nog interesse in een ander model:

-Peugeot 508 1.6 E-HDI Exec automaat (april 2013)
-Peugeot 508 1.6 THP SW (december 13)
-Peugeot 508 SW 2.0 E-HDI 150PK BLUE L. PREM 17 (april 14)
-Citroën C5 TOURER 1.6 E-HDI 115 COLLECTION AUTOMAAT (nieuw)

Qua voorkeur neigen we tussen de eerste en de laatste. Mijn vraag gaat over de laatste maar als iemand ook iets weet over mogelijke issues bij de andere modellen wil ik dat graag weten. Mijn vraag is het volgende. We hebben een 4 meter lange caravan (excl dissel) die geladen tegen de 1100 kilo aanloopt. Zijn er hier mensen met zo'n 1.6 E-HDI met een caravan? Hoe trekt hij? Hij zou volgens de specs maar 1300 kunnen trekken en een kogeldruk van 54 hebben. Volgens de garage zou het moeten kunnen.
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Ik zou die peugeot met thp motor overslaan en met zo'n flinke caravan lekker voor 2 liter diesel gaan!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 dec 2014 16:31
Auto: C5 Tourer Comfort 1.6 THP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 181000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Groningen
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Op dit lijstje staat toch weer een THP, denk je dat de problemen achter de rug zijn op latere motoren?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

De 1.6 hdi zou ik niet nemen ivm de caravan.
Die had al moeite met de C5 alleen.
Plus je hebt hulpveren nodig anders hangt hij heel erg door


Maar als het een Citroën moet zijn..
Idd een 2,0 hdi met HP of een c4p die ging ook goed met de caravan.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Menno »

Lekker een 2.0 hdi zoeken idd ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:15
Auto: Citroën C5 1.6 thp tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart
C5club Rookie
C5club Rookie
tafkap72 schreef:Op dit lijstje staat toch weer een THP, denk je dat de problemen achter de rug zijn op latere motoren?
Die THP is op advies van de garage, maar we gaan waarschijnlijk hem vanavond mailen met de vraag om deze te vervangen door de eerstgenoemde Peugeot 508. Hij staat al zwaar onderaan (maakt dus weinig keus).

De eerstgenoemde 508 mag 1475 trekken. En de C5 voor de huidige was ook een sedan en mocht ook 1500 trekken. En dat ging probleemloos ook in de bergen.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door WackoH »

Ik rijd nu ruim 2 maanden in een Peugot Peugeot 508 SW 1.6 eHDI 84 kW van mei 2013.
Die 'e' schijnt voor micro-hybride te staan. Dat is wat marketing blabla; het is een verbeterd start-stop systeem want de auto rijdt geen cm elektrisch. Maar het werkt snel en goed.
Veder heeft de auto semi-automatische versnelling (een 2-tronic, bij Citroen schijnt dat C-matic te heten). Tja, je dit gewoon waar voor je geld. Bij gewoon rijden schakelt het vloeiend, maar met name bij lagere snelheden (waarbij je de koppelomvervormer dus echt mist), voelt het aan als iemand die 3 maanden z'n rijbewijs heeft.
Motorisch heb ik niets te klagen(ik was de 90 pk HDI gewend). Ik vind sowieso die focus op kW/pk's overdreven. Je moet gewoon je rijstijl aan het beschikbare vermogen aanpassen. Ook met die 90 pk kon ik goed meekomen en haal ik 176 km/h. Je moet alleen wat meer marge bij het inhalen nemen.
Verder rijdt de auto prima en is erg stil. Alleen dode hoeken lijken op de een of andere manier groter dan bij de C5. Ik heb hele auto's over het hoofd gezien wat me bij de C5 niet gebeurde.
Grootste nadeel is dan m'n C5 Ph I (die we nog steeds hebben) nu wel wat gedateerd aanvoelt...
Plaats reactie