Rectificatie
Ik stelde in discussie met Jan Sr dat een Diravi bol als buffer dient voor het Diravi systeem.
Door Jan aangemoedigd heb ik het systeem wat nader onder de loep genomen.
Het blijkt dat de Diravi bol wordt gebruikt om de voorremmen van druk te voorzien als de hydraulische druk wegvalt. De achterremmen zullen nog enige tijd druk houden als gevolg van de druk van de achtervering.
Ik verkeerde (onterecht) in de veronderstelling dat de nieuwere Diravi XM's net zoals de 'normale' Dirass wagens een 6+2 plunjerpomp hadden en dus twee systemen. Met dientengevolge een remaccu (achter) en een diravi-bol ter buffering van het (6-plunjer) stuurcircuit
Het blijkt dat de Diravi XM's voorzien zijn van het 'oude' conventionele HP systeem met een ouderwetse hydraulische pomp. Daarbij hebben ze géén retourkleppen (anti-doorzak kleppen). En een enkel hydraulisch circuit dat zowel voor de vering als voor de stuurinrichting wordt gebruikt.
Door het ontbreken van retourkleppen blijft de remdruk achter gewaarborgd zolang er nog wagenhoogte is. De remdruk voor valt uiteraard weg, omdat de Diravi meteen de restdruk uit de normale voorraadbol opgebruikt. De remdruk voor wordt gewaarborgd door de Diravi-bol, die via leiding 4 op het circuit van de voorremmen is aangesloten via het remventiel.
Knipsel.PNG
Op dit schema is voor kenners duidelijk te zien dat het hier om het 'oude' circuit gaat. De met Diravi uitgeruste wagens zijn dus nauwelijks gewijzigd ten opzichte van het basis-systeem op de DS. Er is slechts de Hydractief-regeling toegevoegd.
Ik hoop dat hiermee een technisch misverstand is opgeruimd, en ben blij dat ik (mede dankzij dit forum) weer iets nieuws heb geleerd.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie
website