Auteur |
Bericht |
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
Met aandacht heb ik de reacties en de vele vragen die rijzen over dit onderwerp gelezen. Er is eigenlijk geen pasklaar antwoord te vinden. Als je voor banden de remweg gaat beoordelen zijn niet alleen de natuurkundige- en wetenschappelijk meetbare gegevens van de auto en de hieronder gemonteerde banden van invloed. Die zijn allemaal door onpartijdige- en minder onpartijdige onderzoekers concreet en meetbaar vast te leggen ( met weglating van gegevens die niet van pas komen en gezien door hun commercieel gekleurde bril ), ook al is dat een heidens karwei wat zoveel papier produceert dat het voor een verstandige keus een zware taak is om dat allemaal tot je te nemen. Als we dat gehad hebt zijn we er nog niet Want we hebben het nog niet gehad over de bestuurders De reactietijd van de chauffeur komt ter spake... ( kijk maar even kritisch naar jezelf. ) Wat is je reactietijd bij de snelheid waarmee je rijdt ? Die is ongetwijfeld om te zetten in een aantal meters afstand wat je bij de remweg moet op tellen. Iedereen weet dat jonge chauffeurs een snellere reactietijd hebben als oudere. Formule 1 rijders worden er zelfs op geselecteerd. Reageer je te traag? dan kun je het wel schudden. Maar in het verkeer gelden naast die reactietijd ook andere kriteria. Iedereen weet dat jonge chauffeurs vooral tot hun 24e jaar meer ongevallen veroorzaken, Blijkbaar rijden ze -ondanks hun snelle reactievermogen- niet veiliger dan oudere verkeersdeelnemers en dat vertaalt zich in een hogere aantal ongevallen en hieruit voortvloeiende hogere verzekeringspremie voor hun leeftijdscategorie. Vooral opgefokte jongens die pas hun rijbewijs hebben zijn de grootste brokkenmakers. Oudere deelnemers zijn zich van hun langer reactietijd bewust, zelf kan ik dat goed merken, als je 65 bent hou je daar ook in het verkeer rekening mee en calculeer je die benodigde extra meters remweg in zodat je voorzichtiger gaat rijden, zodat je toch nog op tijd kunt reageren om een aanrijding te voorkomen. Om verstandig aan het verkeer deel te nemen hoef je geen Formule 1 coureur te zijn. Een gezond stel hersens, voldoende zelfbeheersing, normale rijvaardigheid en kennis van de mogelijkheden van je auto zijn voldoende. Zo'n antislipcursus (met je eigen auto) kan ik ieder aanbevelen. http://www.anwb.nl/landvananwb/grip-en-sliptrainingen
|
06 jan 2015 00:28 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Zelf rij ik ook defensief.. Maar hoevaak ik toch vol in de remmen moet omdat de eoa mafketel weer ff voor je in moet vliegen.. Of iemand denkt ow ik moet afslaan..richtingaanwijzer wat is dat?
Je kan zelf nog zo voorzichtig zijn er is altijd wel een situatie dat je gedwongen wordt om rare dingen te moeten doen...
|
06 jan 2015 07:08 |
|
 |
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Dat klopt Roman.
Je kunt daar ook een andere uitleg aan geven en dat heb ik recent meegemaakt Je weet nog dat er iemand op mijn trekhaak zat vorig jaar ?
Die had blijkbaar niet goed opgelet.
Zelf had ik gelukkig geen schade , daar niet van. Zijn bumper en radiateur waren wel defect.
Misschien zou het niet gebeurd zijn als ik het rempedaal minder hard had ingetrapt....
|
07 jan 2015 21:19 |
|
 |
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
Ga je nu jezelf de schuld geven dat een ander niet goed oplet of onvoldoende afstand houdt? Dat lijkt me de omgekeerde wereld....
Ik denk dat de conclusie hier is dat je bij de bandenkeuze en het moment van vervangen je vooral moet laten leiden door gezond verstand en gangbare normen en opvattingen. Dat je daarnaast er nog andere veiligheid verbeterende gedragingen op na houdt is alleen maar beter. Maar geen vevanging van bovenstaande.
|
08 jan 2015 00:04 |
|
 |
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Mezelf de schuld geven? Hoewel een beetje zelfreflectie me niet vreemd is, was in dit geval het antwoord op de schuldvraag wel duidelijk. Hoewel zelf (alleen lakschade op de trekhaak) moest ik toch een schadeformulier opsturen.
|
08 jan 2015 00:31 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Roman schreef: Je kan zelf nog zo voorzichtig zijn er is altijd wel een situatie dat je gedwongen wordt om rare dingen te moeten doen... Dat is absoluut waar, regelmatig maak ik dat ook mee, maar de eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik zelf ook wel eens iets doms heb gedaan. Wij wijzen vaak naar medeweggebruikers, maar af en toe zijn we zelf ook wel eens minder oplettend (ik althans) en ben ik blij dat medeweggebruikers opletten. Het is een spelletje, rekening houden met elkaar.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 jan 2015 00:17 |
|
 |
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Het is opvallend hoe vaak er bij aanrijdingen oude auto's achterop nieuwe zijn. Verbeteringen in de techniek heeft zijn baat. Banden vallen hier zeker onder. Misschien enigszins off topic met de winterbanden topic, maar wel relevant voor de topic goede banden of banden met veel ontwikkeling geïnvesteerd.
|
14 jan 2015 00:27 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
"Een gezond stel hersens, voldoende zelfbeheersing, normale rijvaardigheid en kennis van de mogelijkheden van je auto zijn voldoende." Daar ben ik het van harte mee eens. Ik prijs me dan ook gelukkig in het besef danwel de overtuiging, dat de overtuigde winterbandrijders - ook hier te lande - hun rijgedrag (weten)aan(te)passen aan de huidige winterse omstandigheden in Nederland......of mankeer ik nou wat aan m'n hersens..... 
|
15 jan 2015 16:32 |
|
 |
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Gisteravond was De Rekenkamer op TV Het ging over autobanden. Wat er met afdankertjes en opgeslagen banden gebeurt.
Zomer en winterbanden, maakt voor Afrikanen niet uit. Oppe banden zijn niet echt op, vaak kunnen ze die in afrika nog goed gebruiken. In de tropen rijden ze op onze afgedankte winterbanden welke hier door een afrikaanse medewerker op bruikbaarheid werden geselecteerd....
Wat wel wat uitmaakt ( voor ons dan ) dat zijn de kosten Je zomerbanden gaan 's winters in een bandenhotel. kosten weet ik niet precies meer. Wisselen van zomer naar winterbanden 66 euro extra Een half jaar later gaan je winterbanden 's zomers in het bandenhotel ( weer kassa ! ) Wisselen van winterbanden naar zomerbanden weer 66 euro
Alles bij elkaar kwam het logeerpartijtje van je zomer- en winterbanden inclusief 2 x de- en montage jaarlijks op een paar honderd euro extra ( bovenop de bandenprijs zelf natuurlijk. )
Vervolgens kwam de bandenprijs ter sprake Duur of goedkoop ging van 35 tot 180 euro per stuk excl. montage. Verschillen werden veroorzaakt door productiekosten in lage- of hoge lonenlanden en materiaal syntethisch- of natuurrubber of een compositie daarvan. Er kwam ook nog een laboratoriumman aan te pas ( emeritus hoogleraar ) om dat allemaal uit te leggen.
Interessant allemaal dat wel, ook dat je vooral voor de naam betaald. En mensen die het neusje van de zalm willen dienen daar natuurlijk extra voor te betalen.
De bandenjournalist / kostendeskundige reed zelf in een jaguar en stelde dat al dat gedoe tussen zomer- en winterbanden voor de gemiddelde gebruiker niet nodig is je voor ruim 40 euro al een prima band hebt voor alle jaargetijden....
|
16 jan 2015 19:45 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Ik heb die uitzending bekeken. Mijn conclusie: veel gepraat, weinig feiten. Een van die zaken, in mijn optiek zeer belangrijk, zijn de eigenschappen van de banden onder verschillende omstandigheden. Daar is met geen woord over gerept, en de verschillen zijn groot als je de banden met elkaar vergelijkt. Recentelijk schreef ik dat al in een draadje op ons C5 Forum. Uit een vergelijktest van veel banden in AMS blijkt dat, waar de ene band op een nat wegdek 47 m nodig heeft om vanaf 100 km/u tot stilstand te komen, de andere daar meer dan 10 m extra voor nodig heeft. Het verschil is dat je met de ene stilstaat waar de auto met die andere band nog met meer dan 40 km/u doordendert. En da's een forse klap, wat heet  Verder, die dame van Kwikfit wist echt niet waar ze het over had. Ze vertelde dat het enige verschil tussen zomer en winterbanden het feit is dat laatstgenoemden voorzien zijn van lamellen. Die geven dan meer grip op de sneeuw. Geen woord over de andere rubbersamenstelling en nog zo wat zaken. Nou ja Jammer, een gemiste kans dus Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 jan 2015 19:51 |
|
 |
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Dat dat kwikfitmeisje niet helemaal op de hoogte was, werd me ook wel duidelijk.
Je kunt van zo'n kind niet verwachten dat ze van al die bandentechnologie op de hoogte is. Van de organisatie een schoonheidsfoutje. Detaillistisch kunnen ze niet ingaan op dit onderwerp, dan zou het programmaneen avondvullend karakter krijgen.
De prijzen die ze noemde waren wel helder en concreet.
|
16 jan 2015 19:58 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Dat ze voor een prikkie in dat soort landen ze verder glad rijden snap ik wel, dat zie je wel aan de rijstijl en soort auto's en vele rare ongevallen. Niks mis mee! Maar om te zeggen maakt hier niets uit Er zijn toch wel goede bewijzen hier in Europa dat dat anders is. Maar dat geeft straks weer ellenlange discussies anders hier. Nederland valt een beetje uit de toon hier geen echte winters en alles erg vlak enz. Deze winter er ook niet onder gedaan, en nieuw koop ik ze ook zeker niet, wel voor koopjes en dat gaat prima, wel de zomerbanden vanwege de hogere snelheid en wegligging. Er zal wel veel stof doen opwaaien hier daarop, kan weer leuk worden.  He ja hoor JW-NHS is me al voor,  en dat klopt. Willem v Zeijl, ook al wat tikken ze snel 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
16 jan 2015 19:59 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Willem v Zeijl schreef: Je zomerbanden gaan 's winters in een bandenhotel. kosten weet ik niet precies meer. € 50,- werd gezegd. Bij mij zit wisselen in de opslagkosten ook rond de € 50,-- Ik vond dit verhaal afzetterij: 2x wisselen à € 66,- + 2x opslag à € 50,- = € 232,- Willem v Zeijl schreef: Vervolgens kwam de bandenprijs ter sprake Duur of goedkoop ging van 35 tot 180 euro per stuk excl. montage. Verschillen werden veroorzaakt door productiekosten in lage- of hoge lonenlanden en materiaal syntethisch- of natuurrubber of een compositie daarvan. Er kwam ook nog een laboratoriumman aan te pas ( emeritus hoogleraar ) om dat allemaal uit te leggen. Vond dit verhaal weinig inhoud hebben. Meer dan: 'In Azië gebruiken ze vooral natuurrubber en in Europa vooral synthetisch rubber en dat laatste is nogal duurder' hield het niet in... Willem v Zeijl schreef: De bandenjournalist / kostendeskundige reed zelf in een jaguar en stelde dat al dat gedoe tussen zomer- en winterbanden voor de gemiddelde gebruiker niet nodig is je voor ruim 40 euro al een prima band hebt voor alle jaargetijden.... Ook hier weer weinig feiten. Eigenlijk was het onderwerp niet meer dan enkele 'deskundigen' wat laten zeggen zonder inhoudelijk in te gaan op wat die verschillen dan wel zijn etc. Voor mij hadden ze er (veel) meer van kunnen maken
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
16 jan 2015 20:04 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Ik dacht bij van Essen Emst 35 euro voor een set vroeg, maar ja boven in de schuren ruimte genoeg tussen de boeren 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
16 jan 2015 20:08 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Er zijn er al twee voor me..... Herman schreef: Dat ze voor een prikkie in dat soort landen ze verder glad rijden snap ik wel, dat zie je wel aan de rijstijl en soort auto's en vele rare ongevallen. Niks mis mee! Ik heb vorig jaar contact gehad met wat mensen uit Sierra Leone en Guinee. Die keken stomverbaasd dat je hier (D) 200+km/h kunt rijden.... Als je in hun omgeving 60 à 80 km/h rijdt ben je heeeeel snel  . Andere omstandigheden dus (veel minder verkeer, doorgaans langzaam (in onze ogen) rijden etc) en daar kunnen ook andere banden gebruikt worden....
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
16 jan 2015 20:10 |
|
 |
|