C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 feb 2010 21:08
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Berline (verkocht)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9636
Productienummer: 10564
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 274300
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Veluwe
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik heb jullie advies nodig. Beide xenon koplampen van mijn C5 Ph 1 zijn behoorlijk dof. Ze dreigt daardoor APK afgekeurd te worden komend voorjaar. Ze zijn 1 a 2 jaar geleden al eens gepolijst, maar mijn indruk is dat dit niet zo heel lang helpt.
Nieuwe units kosten 650 a 950 euro per stuk (!!) zegt de garage (afhankelijk of het origineel Citroen is of niet). Dat vind ik wel erg prijzig worden. Wat te doen?

Is jullie ervaring dat polijsten lange tijd helpt? En moet dat dan op een speciale manier?

Is het vervangen van de xenon units door normale (halogeen) een optie? De garagehouder dacht dat dit lastig werd omdat de bedrading op xenon ingesteld is(?). Ik kan me ook voorstellen dat de boordcomputer daar ook op ingesteld is. En is dat makkelijk te wijzigen?
Als nieuwe halogeen units ipv de xenon mogelijk is lijkt me dat wel een aardige optie: veel goedkopere units; en waarschijnlijk iets dat langer goed blijft dan polijsten.

Graag jullie tips.

En nog terzijde: waarom maken ze het niet van glas? Alleen voor de veiligheid? Of zijn die kunststof units gewoon een manier er er wat aan te blijven verdienen? Maar misschien ben ik te cynisch :)
Francois.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Polijsten gaat prima, is mijn ervaring.
Je moet het ongeveer 2x per jaar doen om het in conditie te houden.
Bij o.a. CarClean zijn complete setjes te koop van verschillende schuurpads en polijstmiddel met een bolvormig sponsje dat je op je boormachine kunt zetten. Werkt best, setje kost iets van 60 euro geloof ik en je doet er tijden mee.

Als je het zelf niet wil kun je altijd even op Marktplaats kijken, er zijn veel aanbiedingen van autopoetsers die voor een paar tientjes ook je koplampen polijsten.

Over het uitwisselen met halogeenunits heb ik geen idee...
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Lees dit maar even door.link <-----
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 feb 2010 21:08
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Berline (verkocht)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9636
Productienummer: 10564
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 274300
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Veluwe
Dank jullie wel.
De link die Herman stuurde had ik inderdaad gelezen.
Ik denk dat ik eerst een betrouwbaar uitziend adres probeer en het een keer laat doen. Ik zie het niet zo zitten om allerlei spul zelf aan te schaffen. En dan eens aankijken hoe goed het wordt en hoelang het houdt.

Ik heb inmiddels bij een dealer geinformeerd naar de mogelijkheid van ombouw van xenon naar halogeen. Dat wordt een ingewikkeld en waarschijnlijk duur verhaal. In de Xenon units blijkt een automatische hoogteregeling te zitten. Halogeen units hebben dat niet, dus dat zou dan omgebouwd moeten worden naar een handmatige hoogteregeling. Een hoogteregeling schijnt voor de APK verplicht te zijn.
En de Xenon blijkt qua electronica inderdaad verschillend te zijn en heeft een hogere ontstekingsspanning o.i.d. nodig. Kortom: dat is niet de oplossing waar ik nu in eerste instantie voor ga.
Francois.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 409
Lid geworden op: 22 apr 2012 22:08
Auto: c5 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 155000
Kleur: zwart
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
APK tandpasta doet wonderen als je dit mag geloven....

https://www.youtube.com/watch?v=Cgj-7O1njbw" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Klopt, vroeger had ik een Honda Goldwing met een windjammer kuip, en een scherm van polycarbonaat. Dat scherm kreeg ik weer goed helder met tandpasta,
Verscheidene poetsmiddeltjes geprobeerd
Met koperpoets van brasso lukt het ook, zelfs iets beter.
Maar je moet wel heel erg lang poetsen
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Op welke termijn heb jij ze nodig? Mijn lampen zijn nog helder en ik ga ergens eind december of begin januari de auto wellicht op een locatie hebben waar schorsen en een sloop meet een mogelijkheid is.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 feb 2010 21:08
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Berline (verkocht)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9636
Productienummer: 10564
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 274300
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Veluwe
@NTwoO: bedankt voor het aanbod, maar ik ben voorlopig uit de brand.

Ik heb een goed adres gevonden en kon toevallig dezelfde dag langskomen. Twee keer een half uurtje verder was het resultaat verbluffend. Hij plakt en dekt alles netjes af, schuurt het eerst nat met verschillende soorten schuurpapier, grof naar fijn, en polijst het tenslotte met "iets". Hij gebruikt geen anti-UV afdeklaag of zoiets. We gaan gewoon kijken hoe lang dit goed blijft.

Hier een paar foto's. Voor de behandeling:
Afbeelding
En na de behandeling:
Afbeelding

Als je wilt weten waar je dit kan laten doen: zoek op marktplaats naar Prima Koplampen Nijkerk. Ik ben in ieder geval tevreden.
Francois.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
:smt023 Ziet er weer netjes uit, ik dacht dat ze er iets op konden spuiten of smeren zodat het langer goed blijft.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1797
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:31
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
C5club Executive
C5club Executive
:smt023
Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Afbeelding Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)

Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
Prima resultaat! Jammer dat er geen anti UV behandeling achterna volgde, want dat schijnt toch nodig te zijn om te voorkomen dat je op termijn weer kunt. Althans dat vertelde een professioneel poetser alhier mij. Dat zou dan op 50 Euro neergekomen zijn per lamp, incl alles. Dat hoefde in mijn geval echter niet (meer) vanwege een compleet nieuwe koplamp die ik om andere redenen nodig had.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Top resultaat!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Verbluffend goed opgelost zo.
Toch zou ik om te voorkomen dat het zover komt- de oorzaak van die doffe vlakken aan willen pakken.
Ik krijg steeds meer de overtuiging dat het door verkeerde reinigingsmiddelen of -methoden komt.
De dofheid is namelijk gelijkmatig verdeeld over het lamphuis , en alleen aan de buitenkant.
Ook op die plaatsen waar de verlichting niet komt, omdat de reflector maar ten dele achter het kunststof zit. Daar komt dan nog bij dat ik ook wel eens dof geworden kunststof achterlichten zie.
Als het werkelijk door UV licht zou komen , dan zou in het reflectordeel meer dofheid moeten zitten dan er rondomheen. Los daarvan heb ik er zelf nog nooit last van gehad, kennelijk wegens handwassen i.p.v. de wasstraat.
Ook heb ik nog geen antwoord op het feit dat de dofheid -als die er is- uitsluitend uitwendig is, en aan de binnenkant van het lamphuis, -waar de uv straling het sterkst is- volledig ontbreekt.
Ik zeg niet de wijsheid in pacht te hebben genoeg deskundigen op deze site die het beter weten dan ik- maar het geeft wel te denken.

Een UV beurt per lamp betalen die hoogstwaarschijnlijk onodig is
door gewoon met de hand te wassen bijvoorbeeld.

Mijn vorige C5 heb ik 10 jaar gehad, heeft altijd buiten gestaan (heb geen garage) ,
en met ruim 200000 km op de teller met glasheldere lampen ingeruild....

Dan snap ik niet hoe het komt dat iemand anders na 2 jaar al doffe kunststof lamphuizen heft.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Verkeerde lampen erin!
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Dit beeld lijkt meer op dat de lamp dof wordt van de UV van het buitenlicht. Als het door een verkeerde xenonlamp komt zou het knipperlicht helder moeten blijven.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Plaats reactie