C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Damste geeft aan dat er een nieuwe klep in moet. Kosten van de klep: 200-250 Euro + 2 uur werk. ik heb het maar afgerond op Euro 400,-.
Schoonmaken doen ze blijkbaar niet, dat is wel dealer-eigen omdat ze natuurlijk geen reclamaties en ontevreden klanten willen maar ik vraag me wel af waarom een verontreinigde klep niet schoongemaakt kan worden. Ik snap dat dit bij mechanische slijtage niet kan of beter is maar als er geen mechanische slijtage is zou je toch ook gewoon moeten kunnen reinigen?

In mijn geval: ik rijd vrijwel alleen lange afstanden, zo'n 160 km per dag, motor op temp, verbruik is 5,6L per 100km. Veel optimaler kan ik het voor de EGR niet bedenken!!
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: emissie storing

Bericht door JanSr »

Waarom niet gewoon afblinden? Einde storingen, einde vervuiling, ca 10 pk meer en ca 10% zuiniger.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 617
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:11
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Locatie: intussen vlakbij Bodegraven
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door peterh »

... einde APK?
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
emissie storing

Bericht door JanSr »

Nee hoor, een APK station kan dat niet testen. Dat kan alleen bij ca 50% vermogen, dus op een rollenbank, of met draagbare apparatuur op de weg. En zover zal het voorlopig nog niet komen.
Zie ook http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1859011/" onclick="window.open(this.href);return false;
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 feb 2012 21:04
Auto: C5 Berline Difference II 2.0 16v
Opties: CC, PDC, Schuif/kanteldak, Audio, Regensensor.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 244.000
Kleur: Zwart
Locatie: Uden
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: emissie storing

Bericht door Jay Jay »

Jawel hoor, een diesel en benzine auto vanaf 2006 moet voor de APK een EOBD test ondergaan. Hierbij wordt de auto uitgelezen waarbij er geen milieu gerelateerde DTC's (foutcodes) in mogen staan. Mocht je de EGR afdoppen zal er een foutcode ontstaan en mag de auto niet goedgekeurd worden.

Het wissen van de storing is ook geen optie. Zo lang de readiness test niet compleet is moet de auto alsnog een roetmeting ondergaan. Daarnaast is de kans groot dat de storingslamp gaat branden. In dat geval is het ook APK afkeur.
Lexia 3 en Diagbox (v7.52) aanwezig!
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: emissie storing

Bericht door boes »

Geeft bij sommige blokkeren geen dtc hoor!
Ook bij 100 kW hdi niet.
Zijn meerdere draadjes over.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Bij mij gaf die de "emissie storing" een paar weken nadat 'ie APK (goed-)gekeurd was. Dus op zich heb ik nog tot volgend jaar oktober...
Als het zo is dat een gebrekkige EGR-klep (waar de uitlezing op wees) leidt tot extra roet-uitstoot dan voel ik me wel moreel "bezwaard" en ben ik geneigd hem toch maar laten repareren.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door JW-C5 »

De EGR klep heeft als doel de NOx emissie te reduceren, de roetemissie wordt gereduceerd door het FaP.

Over het afdoppen van de EGR klep is het eea geschreven in het draadje dat JanSr hierboven gelinkt heeft, en ook op dit forum is er enige tijd geleden uitvoerig over gediscussieerd.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door Maarten »

Als je de storingscodes weet, kun je meteen nagaan of die storing APK-afkeur is of niet, mocht dat een overweging zijn.

Overigens ben ik van mening dat, hoezeer technisch gezien een rottige oplossing de EGR dan ook kan zijn, dat ding er niet voor niets in zit. De NOx-uitstoot wordt drastisch beperkt, en dat is niet zonder reden :!:
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door JW-C5 »

Met je eens, uiteraard.

In de draadjes op dit forum, en in dat draadje op CiFo wordt dat ook besproken.
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de door GJO op CiFo aangekondigde proeven waarbij de NOx gemeten wordt onder diverse omstandigheden.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door BJG »

voorheenrenault schreef:maar ik vraag me wel af waarom een verontreinigde klep niet schoongemaakt kan worden. Ik snap dat dit bij mechanische slijtage niet kan of beter is maar als er geen mechanische slijtage is zou je toch ook gewoon moeten kunnen reinigen?
Constructief is de klep van de 2.0 HDi minder gevoelig voor vervuiling, de bediening is anders dan bij de 1.6 HDi. Een reiniging heeft meestal weinig effect bij dit type klep.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: emissie storing

Bericht door JanSr »

Maarten schreef:De NOx-uitstoot wordt drastisch beperkt, en dat is niet zonder reden :!:
Wat noem je drastisch? Hoe meet je dat? Heb je cijfers?

En hoe weeg je een slecht functionerend EGR systeem af tegen geen EGR systeem? Scheelt al gauw 10% verbruik.
EGR kleppen vervangen is rotwerk, kost veel tijd en die kleppen zijn duur.
Het is gewoon onvolwassen techniek.
Het gekste is nog wel dat een V6 TWEE EGR kleppen heeft, terwijl EEN precies hetzelfde doet.
De uitlaatgasstromen van die twee kleppen komen gewoon bij elkaar in het inlaathuis.
De voorste zit nog enigszins bereikbaar, maar de achterste niet. En juist die is het eerst kapot.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door JW-C5 »

Jouw eerste vraag genereert een tegenvraag: denk je dat de EGR er gekomen zou als dat geen aanzienlijke reductie in NOx gegeven had?

Dat er in vervuilde toestand problemen zijn met EGR, dat is bekend.
En dat er (iets) meer brandstof verbruik is als EGR wordt toegepast, ook dat is hier niet ter discussie.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: emissie storing

Bericht door Maarten »

Wat noem je drastisch? Hoe meet je dat? Heb je cijfers?
NOx uitstoot is zo 80% lager, afhankelijk van de condities.
En hoe weeg je een slecht functionerend EGR systeem af tegen geen EGR systeem? Scheelt al gauw 10% verbruik.
Onzin.
Mijn EGR was naar de vaantjes en er was niets te merken van een veranderd verbruik na reparatie. Dat valt weg in de ruis.
Als je op Wikipedia kijkt, zie je dat een EGR volgens de officiële cijfers ongeveer 3% vermogensverlies geeft, door vervuiling kan dat met een half procentpunt/jaar stijgen.
Voordat je 10% meerverbruik ben je dus jaren verder, en dan gaan we even voorbij aan de vraag of je dat vermogensverlies wel volledig compenseert met hoger brandstofverbruik (en het antwoord daarop is nee, want geen enkele auto draait altijd op vol vermogen).
EGR kleppen vervangen is rotwerk, kost veel tijd en die kleppen zijn duur.
Beweer ik wat anders?
Het is gewoon onvolwassen techniek.
Beweer ik wat anders?
Het gekste is nog wel dat een V6 TWEE EGR kleppen heeft, terwijl EEN precies hetzelfde doet.
De uitlaatgasstromen van die twee kleppen komen gewoon bij elkaar in het inlaathuis.
De voorste zit nog enigszins bereikbaar, maar de achterste niet. En juist die is het eerst kapot.
Als ze precies hetzelfde doen, is er geen reden dat de achterste eerder kapot gaat.
Dus, óf ze doen níet hetzelfde, óf het is niet waar dat de ene eerder kapot gaat dan de ander.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: emissie storing

Bericht door Menno »

Met afdoppen gaat verbruik idd flink omlaag , ( neem aan dat jansr hier op doelt ) kan je niet vergelijken met goed werkende EGR klep ( laat staan een half gare ... )

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Plaats reactie