Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1500 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66 ... 100  Volgende
 Winterbanden topic ... 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Winterbanden topic ...
Uitstekend Jooster, zo voorkom je dat iemand die prietpraat over domme redenatie's zich er zelf schuldig aan maakt.

20 nov 2014 00:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
elk jaar dezelfde discussie, en elk jaar dezelfde voor en tegenstanders..
en hier is geen domme praat..
iedereen praat naar zijn eigen omstandigheden...

ik heb ze wel en al jaren..
waarom? ik heb ze nodig voor de wintersport.
ik woon vlak bij duitsland (waar ik nogal eens naar toe ga)
en het belangrijkste , mijn vrouw en ik werken in ploegendienst..
als wij moeten werken is 9 van de 10 keer niet geveegd, gestrooid etc...
en dan is het wel fijn dat wij tijdig op ons werk kunnen komen...

en als je het geluk heb dat je de auto op die momenten kan laten staan...
tja dan wordt het een ander verhaal... ;)

20 nov 2014 00:57
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
Mijn naam heb ik hier voorbij zien flitsen.
En nog wel in een negatieve context ook.
Ai Ai Ai, nou ga ik me zorgen maken.( Maarnietheus )

Dacht niet dat het de bedoeling was dat we elkaar gingen beoordelen.
Laten we het bij het onderwerp Winterbanden houden.

Ik verander mijn mening over winterbanden voor gebruik onder NEDERLANDSE omstandigheden niet en ben ook niet van plan mijn standpunt verder te rechtvaardigen.

Wie meent dat de winterse omstandigheden in scandinavie
overeenkomen met die in nederland (of dat die niet zouden bestaan)
moet het KNMI in de Bilt maar eens bellen.

Omdat ik nooit naar wintersport of elders 's winters naar duitsland ga, ben ik vooralsnog niet van plan voor die paar etmalen dat het in nederland 's winters vriest winterbanden aan te schaffen.

20 nov 2014 01:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Jooster: Selectief quoten is altijd handig. Je laat simpelweg de redenering weg en komt met een ander niet genoemd argument. Hoe vaak die winterse omstandigheden voorkomen is niet van belang. We zijn geen katten, we hebben maar een leven. Schade telt ook meteen, en niet pas de bij de derde klapper.
En je vult precies aan wat ik bedoelde, het ligt altijd aan een ander. Bij jou is het excuus voor een klapper maken door gladheid op zomerbanden dus simpel: Er was niet genoeg/op tijd/gestrooid.
Typisch geval van Nederlandse omstandigheden toch?

Roman:
Inderdaad, er wordt hier niet dom gepraat. Sorry, en ik meen het. Mag ik wel zeggen dat ik eigenlijk geen gaatjesdichtrijders in deze club had verwacht? Dom van mij :-)

Dus mensen, uiteraard beslis je (nog steeds) zelf. Over die keuze en ook of je wel of niet gaat rijden met zomerbanden in winterse omstandigheden zal ik het even niet meer hebben. Misschien volgend jaar weer, ijs en weder dienende.

Maar als iemand helemaal tot hier gelezen heeft en iets over de techniek van winterbanden en winterrijden wil weten, misschien weet ik er nog wel een paar. Al gelden die technische tips dus niet in typisch Nederlandse omstandigheden :-)

Jos

Jos Okhuijsen
Ukonjärventie 141
99801 IVALO
Finland

+358405007853

Afbeelding

20 nov 2014 01:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
laat ons inderdaad niet op de man gaan spelen dat heeft totaal geen nut..
:smt023

20 nov 2014 02:18
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer

Naar boven
Antwoord met een citaat
@Josok: Quoten is altijd selectief. Daar is het nl. een quote voor. In dit geval een aanvulling op iets wat jij schreef.
En waar je de rest vandaan haalt (bv zomerbanden, klapper, etc) is voor mij wat lastig te begrijpen, ik heb daar niets over gezegd of zelfs gesuggereerd. Mijn winterbandjes gaan eronder zodra dat nodig is. En dat is de afgelopen winter niet gebeurd omdat de winter extreem zacht was. Hoge temperaturen, erg weinig koude dagen en sneeuw. Terwijl er in het noorden fan Europa ongetwijfeld veel sneeuw lag op dat moment. Ik heb zelfs vrijwel de hele winter doorgereden op mijn racefiets met slicks. Geen enkele keer onderuit gegaan, ook niet bijna. Kijk, dat zijn dus echt "Nederlandse omstandigheden", die verschillen met elders. Die paar dagen dat het even lastig werd en winterbanden wel zouden moeten, ben ik gewoon thuis gaan werken, auto in m'n garage laten staan. Naast de stapel winterbanden... Scheelde mij 2x bandenwisselen in een week, en een hoop fileleed. In het noorden of zelfs dichter in de buurt (bv Duitsland) is zoiets geen optie, in NL soms wel. Met dank aan "Nederlandse omstandigheden".

Je hebt op zicht best een verhaal, je brengt het alleen wat zwart-wit. Ik nuanceer slechts.

20 nov 2014 07:45
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hier geen wintersporters en na 25 jaar zonder winterbanden met 35000 km per jaar (toch niet echt nodig in Nederland vond ik) heb ik ze toch aangeschaft.

De reden: wanneer ik door de aanschaf van winterbanden 1 werkdag wel op mijn bedrijf aankom in plaats van huiswaarts te keren na doorslippende wielen in de sneeuw, heb ik in 1 dag de set winterbanden geheel terugverdiend, inclusief de LM velgen.

Op alle andere dagen dat het een beetje wintert geeft het toch wel een comfortabel gevoel.....

Ze gaan er bij mij pas onder op het moment dat de eerste sneeuw zich aankondigt en eigenlijk heb ik ze alleen voor de heenweg nodig want als het 's middags begint te sneeuwen pak ik lekker een hotelletje.

Zwever

20 nov 2014 22:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Kijk dat is nog eens zakelijk bekeken en onderbouwd.

Hobbyauto: Burton Classic zie website

20 nov 2014 22:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
henkie HDI schreef:

EW's reactie schoot me gewoon in het verkeerde keelgat (want gespeend van elke nuance en kennelijk spottend naar Josok bedoeld. Daar pas ik voor. ;))

Dan heb je me helemaal verkeerd begrepen.

Met name Volvo-rijders hier in Nederland zie ik zich gedragen zoals Jos beschrijft. ;)

Ik rijd in een superveilige tank dus mij kan niets overkomen.

20 nov 2014 22:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Bouwjaar: 2010
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl

Naar boven
Antwoord met een citaat
Deze Volvo rijder gooit er gewoon winterbandjes onder. En nee mijn volvo is geen tank, veel te vinnig daar voor :mrgreen:

20 nov 2014 22:45
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
BJG schreef:
Kijk dat is nog eens zakelijk bekeken en onderbouwd.

In Duitsland spreken ze dan van de "Nederlandse ziekte" ;)

20 nov 2014 22:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
En hier ook al 13 jaar winterbanden.

Hier in het oosten van het land sneeuwt het net even wat vaker dan in het westen.
Ik woon tegen de Duitse grens aan (volgens sommigen er al over).

Maar mijn winterbanden gaan er op/af op basis van de weerberichten (of als ik verwacht dat ik met mijn zomerbanden de APK misschien net niet haal). Vooralsnog heb ik er geen reden voor.

In 2014 hebben ze er ook alleen maar in januari en februari onder gelegen en een weekje in september (vanwege die apk: eerst zien dat ze er door komt, dan pas investeren in nieuwe banden)

20 nov 2014 22:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Bouwjaar: 2010
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik ben nog al eens in Winterberg ... Dus dat tolvignet wordt een jaarvignet :smt089

20 nov 2014 22:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)

Naar boven
Antwoord met een citaat
Willem v Zeijl schreef:
Ik verander mijn mening over winterbanden voor gebruik onder NEDERLANDSE omstandigheden niet en ben ook niet van plan mijn standpunt verder te rechtvaardigen.

Wie meent dat de winterse omstandigheden in scandinavie
overeenkomen met die in nederland (of dat die niet zouden bestaan)
moet het KNMI in de Bilt maar eens bellen.

Omdat ik nooit naar wintersport of elders 's winters naar duitsland ga, ben ik vooralsnog niet van plan voor die paar etmalen dat het in nederland 's winters vriest winterbanden aan te schaffen.

je hoeft helemaal niks te rechtvaardigen, daar gaat het niet om. Maar ik denk wel dat je een verkeerde perceptie hebt van het begrip "winter" en "winterbanden".

Dat is niks om je voor te schamen, ik merk ook de laatste dagen weer dat meer mensen daar last van hebben. Het enige dat mij een wenkbrauw omhoog doet gaan is als je zegt "ik ga mijn mening niet veranderen", omdat daar een zekere starheid uit spreekt, en ik kan niet inschatten waar die starheid vandaan komt.

Het is met winterbanden niet zo dat ze pas zin hebben als het sneeuwt of vriest. Winterbanden hebben, in termen van grip en remweg, een duidelijk voordeel wanneer de temperatuur onder, zeg, een graad of vijf komt.
Dat is geen "hard" gegeven; het hangt af van welke zomerbanden je met welke winterbanden vergelijkt, en ook met je rijstijl (er zijn er nu eenmaal die ook op een nat wegdek met lagere temperaturen hun banden nog genoeg "opstoken" om ze redelijk op temperatuur te laten komen. Met soms alle gevolgen van dien, maar dat terzijde), maar je moet ergens een uitgangspunt hebben.

Winterbanden hebben zin op een koud en nat wegdek. Omdat 's winters de verdamping veel minder is dan 's zomers, hebben we veel vaker met een nat wegdek te maken.
En ja, de gemiddelde etmaaltemperatuur ligt bij ons 's winters vaak boven die vijf graden... maar dat telt niet, want als ik naar mijn werk rij is dat toevallig net het koudste deel van het etmaal, dus ik moet rekening houden met de gemiddelde minimumtemperatuur. En die ligt toch zeker twee maanden van het jaar onder de grens waarbij winterbanden substantieel verschil maken.

Door die combinatie van koud en nat warmt het rubber veel minder op, en alleen al daarom hebben winterbanden, vanwege de zachtere compound, meer zin dan je zou denken.

Tegen de mensen die zeggen "ik rij gewoon wat rustiger 's winters" zeg ik "je koopt winterbanden niet om door te kunnen rossen; je neemt ze om ook in bijzondere situaties nog zoveel mogelijk over te hebben". Sprak peter haa, die vandaag weer vol in de ankers moest omdat er een Mazda zonder te kijken vanaf een grindpad, vanachter een heg, ineens de weg op kwam. Ik verlangde even terug naar mijn CX en haar scheepshoorn... wat een plurk, zeg.

En ja, bij mij gaan ze er ook niet al bij de bandenwisselweken om, want na die bandenwisselweken hebben we toch al zeker twee weekeinden gehad waarbij de temperatuur tot een graadje of twintig opliep, en een aantal weken waarbij de minimumtemperatuur rond de tien graden lag.

Maar om te stellen dat winterbanden alleen zin hebben bij sneeuw of vorst gaat me net een paar stappen te ver.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive

20 nov 2014 23:00
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
We moeten........

in dit topic niet teveel POLAR riseren. Voor je het weet springt er iemand uit de BAND. het nadeel met internet is dat je er dan geen GRIP meer op hebt. Dat is niet zo EFFICIENT. We kunnen beter onze ENERGY SAVEN en de VREDE-steins bewaren tot de BLIZZARD is gaan liggen. En in Nederlandse omstandigheden gebeurd dat nogal snel, geloof me. We zouden niet direct AL PINnige reacties op elkaar moeten geven en eerst nadenken in plaats van een FAST RESPONSE. En mocht ons dat niet lukken, nou dan schakel ik MICHEL IN !!!

Zwever

20 nov 2014 23:18
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1500 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66 ... 100  Volgende