C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2014 15:15
Auto: Op zoek naar een Tourer
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Newbie
C5club Newbie
Beste kenners, liefhebbers, fanaten, en rijders,

Samen met mijn vriendin ben ik toe aan een nieuwe auto. Met het ook op de toekomst zijn wij aan het kijken naar een C5 van het nieuwe type, station. Omdat ik helemaal niet bekend ben met citroen en ook nog weinig van de C5, zou ik een beroep willen doen op jullie kennis, ervaring, en toch ook critische en eerlijk mening/antwoorden.

Onze voorkeur gaat uit naar een C5 station, liefst met de half lederen bekleding, navigatie scherm, en een goede en toch niet erg veel verbruikende benzine motor, liefst een automaat.

Wat zijn belangrijke punten om op te letten bij een C5?
- mankementen en slijtage die vaak voor komt
- belangrijk onderhoud bij bepaalde km stand
- kinderziektes/veel voorkomende klachten
- motoren
- uitvoeringen
Kortom, waar moet ik op letten om een goede en veilige C5 aan te schaffen??

Ik heb zelf ook al wat rondgekeken op internet en ik heb hetvolgende gevonden:

De 1.6 thp is geen goede motor, veel problemen met distributie ketting enz...
Automaat bij de 1.8 en 2.0 benzine is niet aan te raden omdat dit een 4 bak is. Hierdoor hoog in toeren en loopt niet echt lekker. Meer verbruik en oncomfortabel.

Ik weet natuurlijk ook niet wat hier wel en niet van klopt.

Graag dus jullie eerlijk adviezen en tips, ook de negatieve dingen..... Zodat ik met mijn vrouw en voor de toekomstige kids, de juiste keuze kan maken.

Alvast hartelijk dank,

Gert
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Je kijkt dus naar een tourer ? Of zoek je een model eerder , de break ?
Tourer is nieuwste model ( C5-3 )

Die is er idd met 1.6 THP en automatische 6-bak , lees vooral het problemen draadje maar eens door m.b.t deze motor variant.
Het klopt dat de oudere 2.0 een 4 bak heeft , qua motor de betere keuze maar qua bak is het niet de nieuwste meer.
Gewoon in proefrijden en kijken of je daar mee leven kan !

Indien het een hp variant is dan kijken of de voorpoten niet lekken ...
Voor de rest is raammechaniek niet van de beste kwaliteit , kijk even of ze soepel lopen.

Net als airco nakijken of deze goed werkt , gaat m.i. bovengemiddeld vaak stuk.

Je kan natuurlijk altijd naar een benzine 3.0V6 tourer kunnen zoeken , is er enkel als 6-traps automaat ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2014 15:15
Auto: Op zoek naar een Tourer
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Inderdaad het laatste nieuwe model station.. Vanaf 2008 is die geloof ik

Wat bedoel je met hp?
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
HP is Veersystemen - Hydropneumatisch en geen wokkels (alleen vering zoals andere auto's)
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
De meeste automaten ( voor 2010 ) hebben hp vering ...
Tevens alle exclusive's :idea:

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 mei 2013 16:22
Auto: C5 Berline 2.0 HDiF 16v Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 106.000
Kleur: rood
:smt190 En .........er gaat niets boven een Exclusive Dame........... :smt190 ..........Neem haar en je zult eindeloos genieten..... :smt190
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 617
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:11
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Locatie: intussen vlakbij Bodegraven
Ludgerus schreef:Neem haar en je zult eindeloos genieten..... :smt190
Nou nou. Zo kan die wel weer. ;)
:smt190 En .........er gaat niets boven een Exclusive Dame........... :smt190
Nou nou nou nou. Ik ben intussen aan mijn tweede C5 Exclusive bezig, maar de vergelijking met de Grijze Gravin
Afbeelding
kunnen ze, qua puur feminien genot, geen van beide doorstaan. :mrgreen:
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
KWW
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
mooie foto peterh

volgens autoweek is de 1.8 niet met automaat.
heb je dus de keuze tussen de 2.0 en de 3.0 waarbij de 4 cilinder voorzien is van de 4 traps automaat en de 6 cilinder de 6 traps.
ik heb in beide automaten gereden en ik kan alleen maar zeggen dat als de meerprijs geen probleem is ik de 6 cilinder zou adviseren.
de 6 traps reageert veel sneller en alerter als de 4 traps, ook zijn de toeren lager wat comfortabeler is.
bovendien heb je met de 3.0 standaard 18 inch velgen ipv 16 inch.
de 2.0 lijkt me wat te licht voor een 1600 kilo auto, een acceleratie tijd van 13.4 seconden naar de 100 bevestigd dit ook.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
De 1.6 thp is geen goede motor, veel problemen met distributie ketting enz...
Je leest te veel fora.

De THP is veruit superieur aan de 2l in loopcultuur, trekkracht, geluid en inderdaad de versnellingsbak. Met de 2l rij je in een auto uit het eerste decennium van dit millennium. En het is verreweg mijn betrouwbaarste C5 tot nu toe.

Inderdaad is een bovenmatige hoeveelheid (maar zeker geen 100%, waarschijnlijk <10%) motoren met problemen met vervuiling en kettingen. En daar is een coulance regeling voor. En zelfs al moet je ooit zelf een uitgerekte ketting nog een keer vervangen, bij de 2l moet je ook gewoon de riem vervangen.

Bij mijn auto is de ketting bij 65K vervangen, daarbij werden ook bougies en olie vervangen. Omdat de auto uit de garantie was moest ik alleen vervangend vervoer zelf betalen (Mijn klacht bleek uiteindelijk ergens anders door veroorzaakt - ik ben nooit gestrand, wat mij met een V6 wel 2 keer is overkomen).

Alleen jammer dat PSA de problemen eerst op de klant heeft proberen af te schuiven. Maar daar zijn ze niet uniek in.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Vergeet niet dat jij een modificatie aan je carterontluchting hebt gedaan, dat heeft veel effect!

Bijna alle (>90%) motoren krijgen vroeg of laat met vervuiling te maken is de statistiek op dit moment.

Dat hoeft op zich geen argument te zijn om zo'n auto niet te kopen:
De dealers hebben tegenwoordig mooie apparatuur in huis om dit schoon te maken. Zie het dan maar als onvermijdelijk onderhoud, net als bij andere motoren de distributieriem.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mar 2014 13:53
Auto: C5X
Opties: panoramadak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 57000
Kleur: zwart
Locatie: Hardenberg
Ik heb één van de eerste 1.6 thp (2010). Die motor moet je hebben: zuinig, sterk. Maar inderdaad sommige hebben problemen. Maar als je de eerste 30.000 geen problemen hebt, dan is het goed. Het ligt aan een uitrekkende ketting bij sommige auto.

Ik heb de auto nu vanaf januari, 20.000 km mee gereden, ieder kilometer is genieten.

Jaap
BX TZD turbo (1992 ) 1994 - 1998
Xantia Braek TD (nieuw) 1998 - 2003
C5 Tourer 1.6 THP (2010) 2014 - 2019
C4 Cactus diesel (2015) 2019 - 2025
C5X (2022) 2025 -
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Ik heb zelf ook een 1.6 THP. In vergelijking met de 2.0 Ph1 en Ph2 zuiniger, krachtiger, stiller kortom in rij beleving echt een stuk beter. Niet teveel het "nieuwe rijden" aanhouden maar als de motor lekker warm is gerust een keer doortrekken naar hogere toerentallen. Het vervuilen waar veel over gesproken wordt is echt niet alleen van toepassing op PSA motoren maar komt ook bij andere moderne downsize turbomotoren voor. Zoek maar eens op het Internet.
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Idd.
Alle direct ingespoten motoren kennen vervuilingsproblematiek, ook uitgerekte kettingen zijn schering en inslag. Zoek maar eens op FSI en TFSI :shock:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie