Iets preciezer: De situatie is bijv. als volgt: de halfautomaat staat in z'n 2, ik rijdt 25 km/h en ik geef rustig wat gas bij, motor is immers nog koud en geef dan nooit vol gas, de auto versnelt een beetje en begint dan plotseling om en nabij de 30 km/h behoorlijk in te houden en te bokken. Ik ga dan van het gas af laat de snelheid zakken en geef opnieuw gas waarna het fenomeen zich vaak niet meer voordoet. Ook in z'n 3 bij om en nabij de 40 km/h loopt de motor niet mooi constant en stoot soms behoorlijk vooral als de motor nog koud is. Het gekke is dat dit fenomeen zich de eerste 5 à 10 minuten na de koude start niet voordoet, echter daarna begint het gestoot en doet het probleem zich voor tot circa 20 minuten na de koude start alhoewel het de laatste tijd steeds erger begint te worden en het gestoot ook langer aanhoudt. Na 20 minuten is het echter meestal wel over en vooral na een rit op de autosnelweg loopt de motor als een zonnetje en gaat het accelereren super vloeiend. Totaal geen bokken of stoten meer.
Ik tank altijd merkdiesel, vaak zelfs premium, zoals Total Excellium of Shell Vpower. Aan een slechte kwaliteit diesel kan het dus niet liggen.
Het probleem lijkt vreemd genoeg erger te worden naarmate de buitentemperatuur stijgt. Bij wat koudere temperaturen lijkt het probleem minder vaak voor te komen en minder heftig te zijn.
Ikzelf denk aan bijv. een vervuild brandstoffilter. Echter, de auto krijgt zijn beurten stipt op tijd en het brandstoffilter zit er nog maar 25 tkm in. Garage zegt dit filter pas te vervangen na 40 tkm en dat daarin het probleem waarschijnlijk niet kan liggen. Ook denk ik aan een vervuilde of niet goed werkende luchtmassameter. Echter, dan zou het probleem zich toch altijd voor moeten doen? Net als met een vervuild brandstoffilter toch?
Garage dacht zoals gezegd ook aan een niet goed werkende EGS-bak. De bak is zelf lerend en zou zich nog moeten wennen aan mijn rijstijl. Echter, ik denk dat dit al lang gebeurd is na een half jaar

Ik denk zelf eerder aan een niet goed werkende/vervuilde EGR-klep. Een probleem dat zich vaak voordoet bij moderne dieselmotoren. Echter, de auto heeft pas 65 tkm gelopen en vind dat toch wel wat vroeg. De auto maakt bovendien alleen maar lange ritten en wordt nooit gebruikt voor korte ritten. Althans niet bij mij. Ik weet natuurlijk niet wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan. Bij deze maakte de auto maar 20 tkm per jaar wat niet veel is voor een diesel en als dat altijd alleen maar korte ritjes waren kan de EGR natuurlijk al behoorlijk vervuild zijn! Bij mij komt de motor dus altijd wel goed op temperatuur. Ik denk dat een vervuilde EGR wel ééns de oorzaak van dit gestotter zou kunnen zijn met name omdat ik las dat de EGR-klep pas in werking treedt vanaf het moment dat de motortemperatuur de 60 graden bereikt wat zou kunnen verklaren waarom het gestotter zich de eerste 10 minuten niet voordoet maar pas daarna.
Echter ik denk dat ook bij een vervuilde EGR-klep de motor foutmeldingen zou moeten geven en het stoten zou zich dan waarschijnlijk ook voordoen bij warme motor wat beide niet het geval is.
Een vreemd probleem dus dat denk ik ook nog ééns moeilijk op te lossen is. De auto gaat volgende week naar de garage en men wil de auto dan de volgende dag met koude motor uittesten. Ik zie het echter al voor me, de monteur rijdt er een 5 minuten in en komt tot de conclusie dat er niets aan de hand is. Meestal gaat dat zo want tijd is geld!
Wat denken jullie? Wie kan mij helpen aan een oplossing voor dit vervelende probleem want dit bokken en stoten hoort niet zo. Het probleem doet zich pas sinds een aantal weken voor en was de eerste 5 maanden dat ik de auto in bezit had niet aanwezig.
Zou het volgens jullie aan een vervuilde EGR liggen of zijn er nog andere oorzaken mogelijk?
Ik had ook een bericht op Problemcar gezet maar daar wordt tot nu toe nog niet op de post gereageerd