C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 feb 2010 10:46
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Wij hebben een C5 Break Exclusive 2.2 HDI uit 2007. Deze heeft een automaat.

In toenemende mate merken wij dat bij 50-70km/u de auto wat schokkerig rijdt. De motor maakt dan zo'n 1500 rpm. Op de snelweg merk je er niets van.

Ik heb vandaag eens uitgeprobeerd of het toerental van de motor uitmaakte door de automaat in handbediening te zetten en even terug te schakelen.Maar bij terugschakelen (en dus hoger toerental, ik ging terug naar de tweede trap op ongeveer 4000rpm, voelde je toch hetzelfde.

Het voelt niet als een ongebalanceerd wiel, het is meer also de auto wat schokkerig vooruitgetrokken wordt.

Ik zat me af te vragen of mensen een idee hebben wat dat zou kunnen zijn.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 617
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:11
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Locatie: intussen vlakbij Bodegraven
Niet dat ik direct een idee heb (wat weet ik nou helemaal...), maar je uitleg is mij niet helemaal helder.

De auto rijdt dus "schokkerig" bij tussen de 50-70 km/u, onafhankelijk van het toerental of de ingeschakelde versnelling?
Of
De auto rijdt schokkerig bij ca. 1500 rpm?

Ik denk het eerste. Niet dat ik dan weet wat het is (het lijkt me eerder iets in de aandrijflijn), maar het zal de mensen die er echt verstand van hebben helpen om het beter te snappen.
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Wat is de km stand ?
Ik denk aan de lucht toevoer en/of de egr klep.
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 617
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:11
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Locatie: intussen vlakbij Bodegraven
Zou het dan niet toerental-afhankelijk moeten zijn?
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Dat hoeft niet als de luchtinlaat vol zit met smurrie kan dat ook de reden zijn voor het schokken bij lage toeren.
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 617
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:11
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Locatie: intussen vlakbij Bodegraven
Snap ik ook.
Maar hoe verklaren we dan specifiek het gebied tussen 50 en 70 km/u?

Let wel, ik trek je verklaring niet in twijfel... ik vraag het me gewoon af, ik probeer het te snappen.
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Mogelijk de aandrijfas. Een controle daarvan kan zeker geen kwaad.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 feb 2010 10:46
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Dank jullie wel voor de antwoorden. De auto heeft 128000 gelopen.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 feb 2010 10:46
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
De garage heeft wat schoonmaakmiddel in de brandstof gegooid en we hebben zo veel mogelijk wat hogere toeren gereden met warme motor. Dat is nog lastig genoeg met zo'n automaat en binnen Nederland. Boven de 4200 rpm krijg je hem niet.

Afijn, de storingsmelding (was een klep, de egr klep?) blijft nu wel weg, maar het schokkerige blijft. Extra wat steeds meer gebeurd: bij stoppen van de auto dieselt hij een klein beetje na.

En het schokkerige is er ook wel bij andere snelheden.

Voelt toch als brandstof/lucht-achtig.

Wat is de beste aanpak. Toch maar de egr klep vervangen? Wellicht brandstofgebeuren schoon laten maken (kan dat)?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
EGR-klep omwisselen om te zien of die het probleem veroorzaakt. Zo ja, dan vervangen. Wellicht biedt jouw garage die service als ze nog zo'n klep hebben liggen. :idea:
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Plaats reactie