De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Auteur |
Bericht |
Matthias
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 apr 2014 15:47 Berichten: 16 Woonplaats: Nieuwkerken-Waas (België)
Auto: Break 2.0 HDi 110 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 222350
Kleur: Gris Orageux
KPH: Achter
Naar boven
|
 De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Collegae C5-rijders!
Mijn naam is Matthias, 24 jaar en afkomstig uit Nieuwkerken-Waas, België. Ik heb hier op het forum al enkele berichtjes geplaatst, dus ik zal me maar eens voorstellen ook.
Na iets minder dan 5 jaar succesvol een aangenaam met 2 Xantia's gereden te hebben, was ik door veranderingen op het werk en in mijn hobby's op zoek naar een grotere wagen. In eerste instantie moest dat een Xantia Break zijn, en als het even kon een 2.0 HDi, 110pk, met lederen interieur. Na een lange zoektocht en niets gevonden te hebben dat voor mij voldeed begon ik ook te denken aan een C5 Break, phase 1. Qua uiterlijk niet zo mooi en karaktervol als een Xantia, maar wel jonger en een Phase 2 en 3 lagen buiten mijn budget.
Ik ben er dan maar op uit getrokken en naar 2-3 C5'en gaan kijken. En na een testrit met een donkerblauwe met beige stoffen interieur (wat was dat mooi), op slag de keuze gemaakt dat de Xantia verleden tijd was en er een C5 ging komen. Niet de donkerblauwe, want daar was geen onderhoudshistorie van en was her en der aan het roesten. Op een goeie middag reed ik voor mijn werk rond in Aartselaar, België en zag bij een handelaar een C5 Break staan, helemaal in een hoekje. Ik ben dan maar gestopt en eens gaan kijken, om informatie te vragen. De verkoper zei me dat deze wagen weg moest zijn over een week, anders ging hij geëxporteerd worden. Daarop ben ik de wagen gaan onderzoeken, het bleek om een Ligne Business te gaan, uit april 2004. De koplampen waren dof (ondertussen al vervangen), hij zat onder het stof maar hij zal zo vol met opties dat ik de wagen echt wou. Na een testrit, gevraagd naar het service-boekje. En ik kreeg daar een volledige ingevuld boekje, met nog extra aantekeningen van reparaties erbij ook. Dat gaf de doorslag om hem te kopen. Na onderhandelen over de prijs, heb ik de wagen gekocht en rijd ik nu dus al een maand of 4 tevreden rond met een C5 Break, Ligne Business uit 2004!
Na 2 maanden heeft de wagen mijn liefde even op de proef gesteld door een kapot druklager van de koppeling, en bij reparatie bleek het dubbelmassavliegwiel ook stuk te zijn. Ik heb het gewoon laten repareren, en mezelf op die manier verplicht nog een jaar of 5 met deze wagen te moeten rijden, wat uiteindelijk zeker geen straf is. Nu nog comfortbollen eronder en ik zal 100% tevreden zijn!
Groeten Matthias
|
24 aug 2014 18:08 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
welkom in de club,en nog een belg erbij 
|
24 aug 2014 18:31 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Welkom en veel Rij en leesplezier hier.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
24 aug 2014 19:22 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Gefeliciteerd Geniet van je nieuwe dame.
|
24 aug 2014 19:57 |
|
 |
rolftw
V.I.P.
Geregistreerd: 04 okt 2010 17:47 Berichten: 310 Woonplaats: Voorhout
Auto: C5 Break 2.0 i 16v 136 PK
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 179.666
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Matthias schreef: Qua uiterlijk niet zo mooi en karaktervol als een Xantia Hoezo is een Xantia mooier dan een C5..lees dit wel meer maar ik vind het tegenovergestelde!
_________________ groet, rolf
Privé: Nissan Sunny Renault 14 Ford Escort Clipper (2x) Ford Mondeo 1.8 (LPG) Ford Mondeo 2.0 Citroën C5 break (Ph1), Citroën C5 break (Ph3) Zakelijk: Citroën BX Opel Omega Mazda 626 (2x) BMW 320 Toyota Avensis (Verso) Toyota Avensis (Wagon) Citroën DS 5, DS 7 Crossback
|
24 aug 2014 20:24 |
|
 |
harald65
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 aug 2013 13:51 Berichten: 341 Woonplaats: dordrecht
Auto: C5 tourer 2.0 hdif
Opties: best wel veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9L577292
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 238000
Kleur: gris
Naar boven
|
 Re: De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Welkom  ,ook ik kom uit een xantia en moest ook echt wennen. Ik snap precies wat je bedoelt.Maar eenmaal gewend aan de c5 wil je echt niet anders meer.  .Veel plezier en genot toegewenst met je lot uit de loterij en nu maar hopen dat het een winnend lot is. Maar gezien de historie van de auto is hij van een liefhebber geweest en als goed het is, vertroeteld 
_________________ bx-cannes, bx 1.6 tgi break, xantia 1.8 break, C5 phase 2 2.0 break 2e auto een C2
|
24 aug 2014 20:34 |
|
 |
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 822 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 140149
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
 Re: De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Tja, ieder zijn mening. Ik vond de XM de mooiste. Toevallig heb ik daar 9 jaar van kunnen genieten. En daarvoor waren mijn GS-en de mooiste. De C5 misschien niet moeders mooiste maar technisch wel meer bij de tijd. Verder is het een kwestie van smaak en over smaak valt ...... etc. Groeten, Cieterman 
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
24 aug 2014 20:36 |
|
 |
Matthias
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 apr 2014 15:47 Berichten: 16 Woonplaats: Nieuwkerken-Waas (België)
Auto: Break 2.0 HDi 110 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 222350
Kleur: Gris Orageux
KPH: Achter
Naar boven
|
 De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
rolftw schreef: ik vind het tegenovergestelde! Ik vind dat de Xantia meer karakter heeft, meer uitgesproken. De C5, zeker de eerste fase, is een beetje een '13 in een dozijn'-auto qua uiterlijk. Maar qua rijeigenschappen helemaal niet, uiteraard. De Xantia komt op dat vlak wel wat tekort ten opzichte van een C5. harald65 schreef: Veel plezier en genot toegewenst met je lot uit de loterij en nu maar hopen dat het een winnend lot is Bedankt! Het is een bedrijfsauto geweest (Ligne Business), heeft altijd op tijd zijn beurten gehad bij dezelfde garage, dan is hij verkocht aan iemand anders en die is hem ook blijven verzorgen en telkens naar de garage blijven gaan waar hij van in het begin kwam, en toen kwam hij bij de handelaar terecht. De koppeling was wel een ferme (financiële) domper, maar verder rijdt hij als nieuw. Ik vraag me nu af waarom ik na mijn eerste Xantia nog een 2e kocht, een C5 is zoveel meer. Laatst 2 weken mee op vakantie geweest en 4300km gereden, zonder pijn. Zelfs de Mont Ventoux beklom hij alsof het vals plat was! Het enige nadeel is dat hij veel stugger is dan de Xantia, maar daar brengen comfortbollen mss beterschap in! Groeten Matthias
|
24 aug 2014 20:49 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Matthias schreef: rolftw schreef: Hoezo is een Xantia mooier dan een C5..lees dit wel meer maar ik vind het tegenovergestelde! Ik vind dat de Xantia meer karakter heeft, meer uitgesproken. De C5, zeker de eerste fase, is een beetje een '13 in een dozijn'-auto qua uiterlijk. Maar qua rijeigenschappen helemaal niet, uiteraard. De Xantia komt op dat vlak wel wat tekort ten opzichte van een C5. Ik deel je mening, in alle opzichten 
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 aug 2014 21:19 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Wees zeer welkom hier en geniet van de Dame. Btw zijn we hier gek op foto's. En voor het mooie vindt ik de cx toch wel grandioos hoor 
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
24 aug 2014 21:44 |
|
 |
Matthias
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 apr 2014 15:47 Berichten: 16 Woonplaats: Nieuwkerken-Waas (België)
Auto: Break 2.0 HDi 110 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 222350
Kleur: Gris Orageux
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Ik zal er binnenkort wat foto's van nemen. Nu met de blinkende nieuwe koplampen ziet hij er weer lekker fris uit! Maar als ik zo naar jouw info over je auto kijk, moet je je die van jou voorstellen met een Belgische nummerplaat, 15" wielen en 240 000km minder ervaring. En dan zie je de mijne!  Groeten Matthias
|
24 aug 2014 21:53 |
|
 |
elvis
V.I.P.
Geregistreerd: 14 apr 2013 17:39 Berichten: 174 Woonplaats: Lelystad
Auto: C5 break Ligne Prestige 110pk
Opties: Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 252000
Kleur: Bleu Mauritius
Naar boven
|
 Re: De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Gefeliciteerd met jou aanschaf, zelf heb ik 3x in een xantia mogen rijden en nu 14 maanden en ruim 50.000 km verder in deze mooie C5 hDI 110 pk en geen spijt. Misschien komen we elkaar eens tegen in Belgie, ik kom er geregeld ivm familie die er woont in Borgerhout. 
_________________ C5 Break 2.0 HDi Prestige, kleur Bleu Mauritius 5 bak, bj 2003
C3 1.4 Exclusief, kleur zilvergrijs 5 bak, bj 2003
|
25 aug 2014 09:02 |
|
 |
trance
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2013 19:56 Berichten: 295
Auto: C6 3.0 24V exlusieve
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Gefeliciteerd. Inderdaad een Xantia van het laatste type en dan ook nog in de metalic kleuren grijs of rood zijn veel mooier dan een C5 PH 1 en 2. Hier in de omgeving rijden er nog een paar rond die er nog als nieuw uitzien. Het zijn toch koppen draaiers deze oudjes. Trouwens een CX met de kunststof bumpers is ook best mooi en natuurlijk de C6.
_________________ Austin Cambridge, Simca 1000 Rally1, Peugeot 304 coupé S, 504, 309, Alfa Romeo 2000, Renault Laguna 2, SAAB 9-3 SS, BMW 318 + Z3, Volvo V70 T 2005, Citroën AMI, Dyana,GS,BX,ZX, SAXO VTR, Berlingo, Xantia 1.6+1.8 16V, C4 autom. 2005, C5 PH1 2.0 16V autom. break eigen import demo van Citroën Duitsland, C5 PH2 2.0 16V break, C5 Tourer 2.0 16V 2008, C5 THP 155 sedan autom. 2014, C6 3.0 24V excl. 2012.
|
25 aug 2014 12:43 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Een mooi onderhouden ID/DS is m.i. wel een " koppendraaier ", maar een Xantia De Xantia was overigens een fijne auto , maar wel wat saai , net als de C5 1/2 dat is. Over smaak valt toch niet te twisten , haha ... Welkom op de site Matthias! Veel veilige km's met de C5 toegewenst 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
25 aug 2014 12:44 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31 Berichten: 327 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Naar boven
|
 Re: De overstap van Xantia naar C5 van Matthias.
Matthias schreef: Ik vind dat de Xantia meer karakter heeft, meer uitgesproken. De C5, zeker de eerste fase, is een beetje een '13 in een dozijn'-auto qua uiterlijk. Maar qua rijeigenschappen helemaal niet, uiteraard. De Xantia komt op dat vlak wel wat tekort ten opzichte van een C5.
Misschien meer karakter, maar niet mooier. Dat is bij mensen vaak ook het geval  De C5 Ph1 lijkt met name van achter op en heleboel andere auto's, waaronder de Mercedes 190, maar van opzij en van voor is het toch een uitgesproken Citroën. Dan heb ik wel over de Berline, niet de Tourer. En natuurlijk wat rijeigenschappen betreft helemaal. Na een paar jaar BX en tien jaar Hyundai Excel was het alsof ik weer thuis kwam tijdens de proefrit met mijn C5. Matthias schreef: Laatst 2 weken mee op vakantie geweest en 4300km gereden, zonder pijn. Zelfs de Mont Ventoux beklom hij alsof het vals plat was! Het enige nadeel is dat hij veel stugger is dan de Xantia, maar daar brengen comfortbollen mss beterschap in
Ik ben laatst naar de Côte d'Azur geweest ermee en vond juist dat mijn C5 moeizaam klom. En dat waren hellinkjes die niet te vergelijken zijn met de Mont Ventoux.
_________________ Groet,
Frank
|
25 aug 2014 16:26 |
|
 |
|