Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club extreme Fan


Berichten: 141
Lid geworden op: 23 nov 2011 12:01
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Locatie: Uppsala Zweden
Hallo,
Een paar weken terug hoop herrie onder de motorkap. Multiriem bleek een groef opgeschoven te
en beschadigd zijn. Nieuwe (elcheapo van Biltema) er op gezet. Alles leek prima, de riem liep netjes midden over de loop- en spanrol. Tot vandaag. Weer precies hetzelfde.
Nu mijn vraag: Kan dit alsnog veroorzaakt worden door versleten loop en spanrol?
Het oppervlak van de spanrol voelde niet helemaal glad aan, eerder een beetje golvend.
Verder hadden de lagers van beide rollen een klein beetje speling.
Nog een vraag: welke multiriem hoort er op? Zoeken op kenteken levert van 6pk1706 tot 6pk1712 op. Op service.citroen.com kon ik geen info vinden.
Alvast bedankt.
Groeten, Arnold
Een paar weken terug hoop herrie onder de motorkap. Multiriem bleek een groef opgeschoven te
en beschadigd zijn. Nieuwe (elcheapo van Biltema) er op gezet. Alles leek prima, de riem liep netjes midden over de loop- en spanrol. Tot vandaag. Weer precies hetzelfde.
Nu mijn vraag: Kan dit alsnog veroorzaakt worden door versleten loop en spanrol?
Het oppervlak van de spanrol voelde niet helemaal glad aan, eerder een beetje golvend.
Verder hadden de lagers van beide rollen een klein beetje speling.
Nog een vraag: welke multiriem hoort er op? Zoeken op kenteken levert van 6pk1706 tot 6pk1712 op. Op service.citroen.com kon ik geen info vinden.
Alvast bedankt.
Groeten, Arnold
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Is de spanrol wel vervangen tijdens de laatste grote onderhouds beurt? dan zou ik de waterpomp ook maar laten nakijken.
Re: Distributieriem vervangen bij 120dkm?
Gewoon de interval aanhouden die in je instructieboekje staat.
Da`s bv 120k en/of een aantal levensjaar.
E.e.a hangt af van je motortype en gebruik.
Advies: neem geen risico en laat altijd ook de loop rollen en waterpomp vervangen.
Succes.
Re: Distributieriem vervangen bij 120dkm?
Gewoon de interval aanhouden die in je instructieboekje staat.
Da`s bv 120k en/of een aantal levensjaar.
E.e.a hangt af van je motortype en gebruik.
Advies: neem geen risico en laat altijd ook de loop rollen en waterpomp vervangen.
Succes.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
C5club extreme Fan


Berichten: 141
Lid geworden op: 23 nov 2011 12:01
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Locatie: Uppsala Zweden
Hmmm... ik heb het over de multiriem.
Niet de distributie of begrijp ik je antwoord verkeerd?
Distri wissel heb ik 20.000 km. geleden gedaan. Riem, waterpomp, rollen.
Bij de aanschaf heb ik een groot pak met facturen gekregen maar niets gevonden over multiriem
en rollen. Km stand is nu 160.000. Ik mag er dus van uit gaan dat deze rollen nog nooit vervangen zijn.
Groeten, Arnold
Distri wissel heb ik 20.000 km. geleden gedaan. Riem, waterpomp, rollen.
Bij de aanschaf heb ik een groot pak met facturen gekregen maar niets gevonden over multiriem
en rollen. Km stand is nu 160.000. Ik mag er dus van uit gaan dat deze rollen nog nooit vervangen zijn.
Groeten, Arnold
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Zit allemaal bij elkaar!
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
De multiriem gaat niet vanzelf strak staan
. Ook daar zit een spanrol die de boel strak op zijn plaats houdt.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Speling op lagers is nooit goed.
Verder horen de loopvlakken compleet vlak te zijn.
Vaak is er wel afzetting op de rollen aanwezig van het rubber van de riem.
Bij stationair kan het er allemaal wel mooi strak uitzien, maar bij normaal rijden zal die riem
moeten reageren op acceleratie en dergelijke. De riem kan daardoor best wel moeilijk gaan doen.
Als inderdaad de spanner nog nooit vervangen is(onwaarschijnlijk), zal de spanfunctie ook niet meer voldoende zijn.
Verder horen de loopvlakken compleet vlak te zijn.
Vaak is er wel afzetting op de rollen aanwezig van het rubber van de riem.
Bij stationair kan het er allemaal wel mooi strak uitzien, maar bij normaal rijden zal die riem
moeten reageren op acceleratie en dergelijke. De riem kan daardoor best wel moeilijk gaan doen.
Als inderdaad de spanner nog nooit vervangen is(onwaarschijnlijk), zal de spanfunctie ook niet meer voldoende zijn.
Zeg maar André
C5club extreme Fan


Berichten: 141
Lid geworden op: 23 nov 2011 12:01
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Locatie: Uppsala Zweden
Dank je wel. Ik denk dat je hier een paar goede punten hebt.akooiman schreef: Verder horen de loopvlakken compleet vlak te zijn.
Bij stationair kan het er allemaal wel mooi strak uitzien....
.....de spanfunctie ook niet meer voldoende zijn.
Wat betreft de spanfunctie krijg ik nu ook mijn twijfels. Ik realiseer mij nu dat het ontspannen van
de riem vrij makkelijk ging met slechts een ringsleutel terwijl ik me meen te herinneren dat er eerder een extra ringsleutel bij nodig was als verlenging.
Toch maar een nieuwe set bestellen. Deze week 20% korting bij Mekonomen. Komt mooi uit.
Nog een idee welke riem er op moet?
Volgens Mekonomen:
Drivrem
Artikelnummer: 16-6K-1710
G , S , AC
Groeten, Arnold
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Goed idee om de spanner te vervangen. De veerspanner gaat na verloop van tijd door slijtage vaak iets scheef staan op zijn verende draaipunt, met als gevolg dat hij de riem er af duwt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan


Berichten: 141
Lid geworden op: 23 nov 2011 12:01
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Locatie: Uppsala Zweden
Toch nog gevonden op service.citroen.com
20 5750 WP 01 RIEM K6 - LE 1710
20 5750 WP 01 RIEM K6 - LE 1710
C5club extreme Fan


Berichten: 141
Lid geworden op: 23 nov 2011 12:01
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Locatie: Uppsala Zweden
Nog een vraagje: is er al zoiets als een "how to" voor het vervangen van de multiriem? (kon het niet vinden) Of is er eigenlijk wel behoefte aan? Ik wil met alle plezier wat foto's maken. Onderdelen komen morgen of overmorgen binnen.
Groeten, Arnold
Groeten, Arnold
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Het zal er wel zijn maar maak ze maar, voor dat het weer terug gevonden is. 
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
C5club Executive


Berichten: 1797
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:31
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Kijk hier eens http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=2404" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)
Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)
Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
En verder doe ik altijd de riem eerst boven over de pomp, en zet hem vast met twee ty-wraps, door de
ogen van de pomppoelie.
Vervolgens ga ik op de grond liggen, doe de rest van de riem op de plaats leggen,de spanner erop zetten.
Twee ty-wraps eraf en klaar.
5 minuten werk(bodemplaat niet meegerekend)
ogen van de pomppoelie.
Vervolgens ga ik op de grond liggen, doe de rest van de riem op de plaats leggen,de spanner erop zetten.
Twee ty-wraps eraf en klaar.
5 minuten werk(bodemplaat niet meegerekend)
Zeg maar André
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik ben altijd het langst aan het pielen om de spanner in de "ontspannen" stand vast te zetten met een klein inbussleuteltje in dat gaatje. (benzine versie). 
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Ik gebruik daar een staalspijker voor die ik met een lange spitsbektang plaats.
Voordeel van een nieuwe spanner is dat er al een palletje inzit (goed bewaren voor de volgende keer).
Voordeel van een nieuwe spanner is dat er al een palletje inzit (goed bewaren voor de volgende keer).
Zeg maar André

