Temperatuurmeters
Als mijn auto op bedrijfstemperatuur is, zijn er zo'n zes tot acht blokjes zichtbaar bij de olie en koelvloeistof meter.
Als ik met caravan rijdt, blijven ze mooi op temperatuur.
Wat mij laatst echter gebeurde heb ik in mijn jaren lange ervaring als automobilist nog nooit meegemaakt.
Ik reed 's-Avonds laat op de grote weg een mistbank in waarbij de buitentemperatuur een paar graden daalde, daarbij zag ik dat mijn meters in een verloop van 10 minuten, ook terug liepen tot twee blokjes en mijn koelvloeistofmeter zelfs tot 0. De auto bleef gewoon zijn werk doen. Ik heb later mijn dealer gevraagd of hij dit verschijnsel kende. Het was nieuw voor hem, maar ik hoefde niet ongerust te zijn.
Mijn vraag is, heeft iemand ook deze ervaring met de C5 PH 3 meegemaakt?
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.

C5club Rookie


Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2013 12:08
Auto: C5 sedan Business 1.6THP 155
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: donkergrijs
Berichten: 735
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:11
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Kan me niet herinneren dat dit me al overkomen is.
C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
In deze post staan de tabellen met graden per blokje:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=14626" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is me zelf nooit opgevallen, maar rij gelukkig ook maar weinig in mistbanken. Maar er valt evengoed iets voor te zeggen dat de temperatuur van het koelwater iets daalt als je een mistbank inrijdt. Mist is gecondenseerde waterdamp, in de vorm van hele kleine druppels. Zodra deze in aanraking komen met de warme radiator, zullen ze deels verdampen. Dat verdampen koelt relatief fors. Voor zover ik weet wordt de motorolie bij een 1.6 THP ook gekoeld met het koelwater (via een warmtewisselaar).
Maar dan nog zou ik zeggen dat de thermostaat de temperatuur redelijk gelijk zou moeten houden. Wellicht dat die niet optimaal reageert?
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=14626" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is me zelf nooit opgevallen, maar rij gelukkig ook maar weinig in mistbanken. Maar er valt evengoed iets voor te zeggen dat de temperatuur van het koelwater iets daalt als je een mistbank inrijdt. Mist is gecondenseerde waterdamp, in de vorm van hele kleine druppels. Zodra deze in aanraking komen met de warme radiator, zullen ze deels verdampen. Dat verdampen koelt relatief fors. Voor zover ik weet wordt de motorolie bij een 1.6 THP ook gekoeld met het koelwater (via een warmtewisselaar).
Maar dan nog zou ik zeggen dat de thermostaat de temperatuur redelijk gelijk zou moeten houden. Wellicht dat die niet optimaal reageert?
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Mijn eerste PH3 liet na anderhalf jaar regelmatig maar een paar blokjes zien, ook na lange afstanden en ongeacht de buitentemperatuur; hoefde ik me ook niet ongerust over te maken
. Maar m'n huidige vertoont na ruim 2 jaar nog steeds het verwachtte metergedrag. Toch een bugje in de eerste PH3-series denk ik.

L8r, Henk

C5club Rookie


Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2013 12:08
Auto: C5 sedan Business 1.6THP 155
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: donkergrijs
Ik ben sinds maanden niet meer op de site geweest, dus even alsnog de oorzaak van mijn probleem.
Het had te maken met mij geregelde thermostaat. Dit is een vrij gecompliceerd onderdeel en functioneerde niet meer naar behoren. Achteraf bleek dit ook de oorzaak van mij aircoproblemen later te zijn (lees mijn ervaringen in onderwerp, slecht werkende airco)..
De functie van een geregelde thermostaat gaat tegenwoordig veel verder dan alleen maar de koelvloeistof temperatuur regelen. Deze regelt ook de hele automatische warmte huishouding in de auto, bleek achteraf.
Het had te maken met mij geregelde thermostaat. Dit is een vrij gecompliceerd onderdeel en functioneerde niet meer naar behoren. Achteraf bleek dit ook de oorzaak van mij aircoproblemen later te zijn (lees mijn ervaringen in onderwerp, slecht werkende airco)..
De functie van een geregelde thermostaat gaat tegenwoordig veel verder dan alleen maar de koelvloeistof temperatuur regelen. Deze regelt ook de hele automatische warmte huishouding in de auto, bleek achteraf.