motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Auteur |
Bericht |
Barry
C5club Rookie
Geregistreerd: 02 sep 2012 15:49 Berichten: 19
Auto: C5 2.0 16V aut
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 209.000
Kleur: ice-blue
Naar boven
|
 motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Mede citroen rijders, er kwam onder het rijden een klapperend geluid onder de motorkap vandaan en voordat ik aan de kant stond met een klap m'n motor stil. (direct allerlei storingsmeldingen op het scherm). Bleek dat m'n Multi V-riem aan stukjes was geslagen. (ik heb nog maar een smal strookje terug gevonden) Naar huis gesleept en thuis kwam er storing P1160 en P0341 naar voren. Na heel veel plastic verwijderd te hebben bleek dat de distributie-riem nog heel was en op z'n plek zit. Alleen wanneer ik aan de krukas probeer te draaien kan hij niet vooruit draaien alleen een kwartslag terug en dan komen de zuigers weer ergens tegenaan.
Rara hoe kan dat? Kan iemand mij vertellen hoe ik de krukas en de nokkenassen vast kan zetten in de goede positie en waar ik op moet letten bij het demonteren van de distributie-riem?(ik heb nog nooit zo'n rare dichte tandriem-poelie van de inlaat-nokken-as gezien) Het is een 2.0 16v aut. uit 2005. Kan ik dan ongestraft de kop verwijderen? (om vervolgens verdrietig te worden wat ik aan ga treffen) Heeft iemand wat montage instructies voor me?
|
09 jun 2014 22:03 |
|
 |
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Vreemd , maar de distrubutieriem ligt er nog steeds op? Draai de motor eens voorzichtig rond met de bougies eruit of had je dat al geprobeerd?
Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
09 jun 2014 22:17 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
waarschijnlijk is de multi riem tussen de dis riem gekomen en heeft deze van zijn punt gebracht
|
09 jun 2014 22:19 |
|
 |
Barry
C5club Rookie
Geregistreerd: 02 sep 2012 15:49 Berichten: 19
Auto: C5 2.0 16V aut
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 209.000
Kleur: ice-blue
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Ja, geprobeerd, ik kan hem +/- 90gr. terugdraaien voordat hij weer ergens tegenaan komt.
Je zou denken dat de V-riem ertussen heeft gezeten al zit er wel een kap helemaal om de dis.-riem heen. Er zit nu niets meer tussen en de dis.-riem staat nog gewoon strak.
|
09 jun 2014 22:59 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Ik zou eerst eens kijken of de blokkeerpunten nog overeenkomen.
Als ik het goed heb, is bij dit type motor het krukas blokkeerpunt in het vliegwiel. Er is een gat aan de achteronderzijde, waardoor het vliegwiel zichtbaar is. Hier zou een gat in het vliegwiel zichtbaar moeten worden, als je de motor tenminste nog zover kunt draaien.
Het blokkeergat van het uitlaat nokkenaswiel staat dan op ong 200 graden en het inlaat wiel op ong 160 graden (boven is 0 graden)
Anders vrees ik dat een kijkoperatie onvermijdelijk is..... De kop eraf, of evt met een klein inspectie cameraatje.......
_________________ Zeg maar André
|
10 jun 2014 00:07 |
|
 |
Barry
C5club Rookie
Geregistreerd: 02 sep 2012 15:49 Berichten: 19
Auto: C5 2.0 16V aut
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 209.000
Kleur: ice-blue
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Ik denk dat ik de d.-riem eerst los moet gooien om de krukas op zo'n positie te krijgen dat die op de stand staat dat de pen erin past. Ik heb ook ergens opgevangen dat er 3 punten zijn in het vliegwiel waar de pen in past; hoe weet in nu welke de goede is?
Heeft iemand een overzicht van de aanhaal momenten en de aandraai volgorde van de kopbouten? (het zal er wel op uitdraaien dat de kop eraf moet)
|
10 jun 2014 10:56 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
10 jun 2014 21:20 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Als je zelf al denkt dat je de riem moet verwijderen om de krukas te draaien, Kun je net zo goed meteen de kop eraf halen.
Afhankelijk wat je daar gaat zien bepaald of je op zoek moet naar aanhaal momenten....
_________________ Zeg maar André
|
11 jun 2014 00:49 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
het is niet de eerste keer dat de multiriem breekt,en dat deze de dis riem laat verspringen
|
11 jun 2014 09:07 |
|
 |
Barry
C5club Rookie
Geregistreerd: 02 sep 2012 15:49 Berichten: 19
Auto: C5 2.0 16V aut
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 209.000
Kleur: ice-blue
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Ik wil van het weekend de riem weer goed zetten en dan de compressie meten. Mocht dit niet goed zijn denk ik dat ik het complete blok vervang.
Weet iemand of ik nog ergens specifiek op moet letten wanneer ik die AL4 automaat los haal van dat EW10A(RFJ) blok om deze vervolgens op een ander (ruil)blok te zetten? (of is het gewoon de bouten loshalen van de bak er weer vastzetten op het andere blok)
|
12 jun 2014 12:43 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Kijk even in het downloadgedeelte in de vraagbaak van de Ph1. Misschien wordt je daar nog iets wijzer uit.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 jun 2014 14:32 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Bij het loshalen van de bak moet je eerst de meeneemplaat die op de krukas zit loskoppelen van de koppelomvormer. Die zit geschroefd. Daarna kun je de bak-met-koppelomvormer weghalen.
Zorg er voor dat de koppelomvormer op z'n plek blijft zitten, die mag beslist niet loskomen van de bak. Citroën dealers gebruiken er een stukje gereedschap voor om 'm vast te zetten, als ik het goed heb.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 jun 2014 15:03 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Zonder JW af te vallen...... Voor het uit elkaar halen is het geen probleem de koppelomvormer aan het vliegwiel te laten zitten. Men laat deze meestal liever zitten om de keerring te beschermen. Houd alleen rekening met het feit dat er wat automaat olie uit zal lopen. Afhankelijk van wat bak en motor gelopen hebben, zou ik de keerring in de automaat van de omvormer vervangen, en die van de krukas. Als ook de keerring van de linker aandrijfas. Vergeet niet meteen de doppen aan te draaien die achter het vliegwiel zitten. Na vervangen van de keerringen, de omvormer afvullen en eerst terug plaatsen op de automaat(voorzichtig), De omvormer zit met 3 moeren vast die volgens het boek vervangen dienen te worden. Niet iedere dealer heeft ze liggen ben ik achter gekomen.
_________________ Zeg maar André
|
12 jun 2014 19:36 |
|
 |
Barry
C5club Rookie
Geregistreerd: 02 sep 2012 15:49 Berichten: 19
Auto: C5 2.0 16V aut
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 209.000
Kleur: ice-blue
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Ik was alvast rond wezen kijken naar een ruil-blok en daar hadden ze het over dat ik het vliegwiel over zou moeten zetten omdat er op het ruilblok een handbak heeft gezeten. Vond ik een vreemd verhaal, of klopt dit wel? (Het is dan toch alleen die driehoekige plaat overzetten?)
|
12 jun 2014 21:31 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
Volgens mij kan je er geen automaat op een hand bak zetten maar wie ben ik.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
12 jun 2014 23:15 |
|
 |
|