Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Auteur |
Bericht |
PaulP
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2012 00:22 Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Beste forumleden, Mijn beste dame heeft last van trillingen. Trillingen in het stuur als ik over kinderkopjes rijdt. Hierbij moet ik aantekenen dat het stuur speling heeft in de hele omtrek ook als de auto stilstaat. Hiermee bedoel ik dat als ik met beide handen het stuur diametraal omklem met mijn handen en op en neer beweeg het stuur een speling heeft van meerdere millimeters. Mij is nog niet duidelijk of dit nu komt omdat het stuurwiel los zit op de stuurkolom of dat dit komt doordat er speling in de stuurstang of stuurstang overbrengging zit? Hoe kan ik de werkelijke oorzaak van dit probleem opsporen? Iemand suggesties? Hiernaast heb ik het gevoel dat als ik in de auto rijdt er een klopgeest in het onderstel aan de voorzijde aanwezig is. Ik heb het idee dat het kloppen van rechtsvoor komt. Enige tijd geleden heb de stabilisator stangetjes vervangen. Aan de rechterbovenzijde was dit stangetje los gescheurd. Dit heb ik opnieuw gecontroleerd en de stangetjes zijn nog in orde. De dame trilt ook niet bij gas geven (motorkanteling t.g.v. defecte motorsteun) of bij remmen (remklauwen, remschijven en remblokken zijn voor en achter vervangen). Ook niet bij het nemen van bochten. Drukken op de carrosserie om de vering te testen laat ook geen klopgeest tot leven komen. De vering is tijdens het rijden in orde. Het kloppen komt tot leven als ik rijdt over een wat ongelijke weg tijdens het rijden met constante snelheid. Ook hier vraag ik mij af wat hiervan de oorzaak kan zijn? Zouden beide problemen eenzelfde oorzaak kunnen hebben? Speling in de steekassen, fuseekogel(s) of ????
|
23 mei 2014 11:17 |
|
|
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4121 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Zit de stuurkolom goed vast in zijn laagste of hoogste positie? Is de bout onder bij de koppeling nog wel in orde deze zit achter de pedalen en kan je zien als deze los zit of gebroken is kan dit de oorzaak van de speling zijn.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
23 mei 2014 11:23 |
|
|
PaulP
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2012 00:22 Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Hallo Edwin, bedankt voor je reactie. Ik de door jou genoemde zaken gecontroleerd.
Het stuurverstelmechanisme heb ik los en vast gezet. Het stuur naar mij toe en van mij af geduwd en daarna vergrendeld met de bedienhendel links onder naast het stuur. Dit werkt goed maar de speling blijft.
Onder bij de pedalen heb ik het stof losgehaald en naar de bouten of stiften (ik weet niet goed wat dit is) gekeken en aan gevoeld. Ik kan hier niets vreemds aan ontdekken.
Wat mij wel opvalt is dat het stuurwiel zelf wat speling heeft. Om te ontdekken of in de vergrendeling van het stuurwiel op de com2000 of de stuuras iets loszit (torx 50 heb ik ergens gelezen) probeer ik de airbag te verwijderen. Hiervoor moet ik allereerst de kappen rondom het stuurwiel loshalen. Het onderste kapje vastgezet met 2 torx schroeven zijn los en de onderste kap heb ik kunnen verwijderen. Echter de bovenkap krijg ik niet verwijderd. Dit zou je makkelijke moeten kunnen omhoogklappen door de vergrendellippen links- en rechtsonder naar buiten opzij te drukken en dan omhoog te bewegen. Echter de hendels van de cruise-control (links) en de hendel van de radiobediening (rechts) staan dit in de weg. De lipjes kun je nog wel opzij drukken maar omhoog bewegen lukt dan niet meer. Heb jij hier ervaring mee?
Is er iemand op dit forum die hier ervaring mee heeft?
|
25 mei 2014 08:09 |
|
|
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4121 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Ja heb ik is een kl**** karweitje je moet het stuur eerst draaien en e en lopen piellen voor je het voor elkaar hebt.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
25 mei 2014 09:52 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
De klopgeest kan ook te maken hebben met de lagering van de stabilisatorstang die onder de auto van links naar rechts gaat of in de lagers van de onderste wieldraagarmen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
25 mei 2014 12:09 |
|
|
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4121 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Nu je het zegt Gwtje kunnen het ook nog de rubbers van de draagarmen zijn. lijkt mij het verstandigste om even langs een goede garage te gaan om even te checken. Bijvoorbeeld GJO
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
25 mei 2014 12:15 |
|
|
PaulP
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2012 00:22 Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Bedankt voor jullie reacties,
ik ga nog maar eens pielen. Het kan toch niet dat dit bovenste stuurkapje niet los te halen is.
Verder heb ik een afspraak bij de garage gemaakt voor het laten controleren van de draagarmen, kogelgewrichten enz.
Ik zou zeker naar GJO gaan wanneer deze niet zo ver van Maastricht verwijderd zou zijn. Heeft iemand goede ervaringen bij een citroen garage in het zuiden des lands of in Belgie in de regio van Maastricht?
Effin, als de oorzaak gevonden is geworden zal ik die hier terugkoppelen.
|
25 mei 2014 13:01 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3593 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
De kap gaat er niet heel moeilijk af hoor! Gewoon het stuur draaien of de staken van cc en radio eraf trekken. Succes.
|
25 mei 2014 13:10 |
|
|
PaulP
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2012 00:22 Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Boes, als ik het stuur draai blijft het bovenkapje toch gewoon boven zitten. Dat draait niet mee! Ik denk dat ik jullie niet begrijp.
Hoe kan je de hendels van CC en radio losmaken? Dat zal toch ook geborgd zijn? Kun je wat details geven?
Bvd,
|
25 mei 2014 13:20 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Bovenkapje is te verwijderen als de onderste eraf is. Sleutel uit het slot halen, dan de kap naarboven en rechts bewegen.
Maar ik denk dat je ook eens moet kijken naar de kruiskoppeling van de stuurkolom. Deze zit tussen de pedalen. Houd met je linkerhand het onderste stuk koppeling vast en maak met je linkerhand kleine bewegingen met het stuur. Dit moet gelijktijdig bewegen, als je voelt dat er vertraging in zit kan hjet ook een soort van rammel gevoel geven.....
Om de airbag te verwijderen, draai ik altijd het stuur 90 graden. leg dan een schroevendraaier dwars over de bovenste stuurkap als ondesteuning voor de schroevendraaier waarmee je de clip in het stuur loswipt. Als de eerste los is, het stuur 180 graden draaien voor de tweede clip. Misschien handig om even de zekering van de toeter te verwijderen, anders komen de buren steeds kijken.
_________________ Zeg maar André
|
25 mei 2014 16:31 |
|
|
PaulP
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2012 00:22 Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Bovenkapje na enig pielen los gekregen door de lipjes opzij te duwen en het geheel naar boven te wringen. Uiteindelijk liet het los. Nadat ik de common-klem van de accu had losgehaald heb ik de airbag inderdaad kunnen verwijderen door de stalen veerbeugels achter in het stuurwiel naar de buitenzijde weg te duwen met een brede schroevendraaier. Mijn zoon heeft de helpende hand toegestoken. Hij duwde de veerbeugel opzij en ik trok de airbag unit voorzichtig iets naar voren. Hiervoor moet inderdaad het stuur 90° verdraaid worden om de veerbeugels bereikbaar te maken. Het naar buiten trekken van de airbag dient voorzichtig te gebeuren omdat de bekabeling naar de airbag fragiel is uitgevoerd. Twee stuks connectoren dienen verwijderd te worden door eerst de borging met een kleine schroevendraaier los te maken en vervolgens kunnen de connectoren uit de airbag unit verwijderd worden. Resteerd nog een zwarte draad voorzien van een schuifamp. Deze kan gewoon van het lipje afgetrokken worden. Zie ook: http://downloads.bouwman.net/demontage-com2000.pdfHet bleek dat de speling in het stuurwiel inderdaad veroorzaakt werd door een loszittende torx 50 bout. Deze vastgezet en speling in het stuurwiel zelf is gelukkig opgeheven. posting.php?mode=reply&f=8&t=15047#Naar de kruiskoppeling van de stuurkolom heb ik ook gekeken. Hierin geen vertraging o.i.d. kunnen ontdekken. Voor het zoeken naar de oorzaak van het kloppen in het onderstel breng ik de auto naar de garage. Op de brug is dit makkelijker te doen dan op de grond op de oprit. Bedankt voor het meedenken,
|
25 mei 2014 21:50 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Mooi dat dit zelf gelukt is tot zover!
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
25 mei 2014 22:08 |
|
|
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4121 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Goed gedaan tot zover.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
25 mei 2014 23:33 |
|
|
PaulP
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 apr 2012 00:22 Berichten: 14
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Hallo, ondertussen heb ik de auto naar de garagist gebracht en hij heeft het kloppen opgelost. Het euvel lag in een opnieuw los geraakt verbinding tussen veerpoot en stabilisatorstangetje. Hoe dit kan weet ik niet. De stabilisatorstangetjes zijn voorzien van zelfborgende moeren. Ik heb de stangetjes enkele maanden geleden vervangen waarna het comfort tijdens bochten nemen sterk verbeterde. Een hele tijd is dit goed gegaan zonder kloppen. Maar ja, ik heb van alles gecontroleerd maar niet getwijfeld aan het vastzitten van de stabilisator stang.
Effin, het is opgelost en de auto rijdt weer prima.
|
26 jul 2014 23:46 |
|
|
mizuno
C5club Fan
Geregistreerd: 20 jan 2013 23:02 Berichten: 71 Woonplaats: Lage Zwaluwe
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Trillingen en speling in het stuur en kloppen onderstel
Goedenavond. Tis al een oude topic maar mijn probleem klinkt hier bekend. tijdens rijden over klinker rammelt het ergens in het bovenste gedeelte van de stuurkolom. tijdens het op en neer bewegen komt het geluid duidelijk uit het bovenste gedeelte en niet van de kruiskoppeling. Nu zat ik een passage van Paulp te lezen
" Het bleek dat de speling in het stuurwiel inderdaad veroorzaakt werd door een loszittende torx 50 bout. Deze vastgezet en speling in het stuurwiel zelf is gelukkig opgeheven".
Ik hoop ( paul ) nog antwoord op mijn vraag kan geven? Moet ik zoals beschreven alles demonteren op bij de Torx50 bout te komen of is deze te bereiken door alleen de onderste kap te verwijderen, Het verhaal om ook de airbag te moeten verwijderen houd mij al tegen op dit zelf te doen.
mvg Foeke
|
15 maart 2022 19:42 |
|
|
|