draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Auteur |
Bericht |
MarcoFr
C5club Fan
Geregistreerd: 05 apr 2014 17:30 Berichten: 67
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
 draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Goedendag,
Zaterdag begonnen met wat dingen i.v.m. onderstel geluiden preventie. Eerst werden aan de voorkant de draagarm rubbers links en rechts vervangen, waarbij de draagarmen gedemonteerd werden. De draagarm rubbers compleet met die metalen omhulsels dan wel te verstaan. Geen idee of het nou de draagarm rubbers zijn, of stabilisatror rubbers ..... Ik noem ze nu hier de draagarm rubbers, maar ze kunnen dus ook anders heten. In iedergeval, de rubber bussen die aan de achterkant van de draagarmen zitten. Daarna de remblokken aan de voorkant.
Na deze vervanging, die door de garage is uitgevoerd, effe een testrit gemaakt. Alles correct. Geen geluiden meer aan de voorkant. Ik blij. Een deel van de guluiden verwijderd. Nu rij ik naar huis, rij over een drempen .... begint mijn stuur kort maar helvig te trillen !! Dit heeft die enkele keren gedaan bij het nemen van drempels. Werd uiteindelijk steeds minder tot helemaal weg. misschien moest het allemaal nog effe goed gaan zitten ?? Geen idee, maar trillen doet die niet meer.
Ik merk nu wel dat die wat strakker ligt. Hij zwabberd minder. Wat op zich iets comfort weg neemt. Dar zwabberen was wel niet strak rijden, maar voelde lekker aan ......... zal wel normaal zijn met harde strakkere rubber delen. Ik heb eens een Accord gehad met defecte schokbrekekers ..... reed ook als een citroën .... tot er nieuwe op kwamen.
Maar mij viel nu 2x op dat ik bij het redelijk snel nemen van een drempel mijn voorschokbrekers bij het uitveren een "klak" gaven !! Dat had ik eerst niet. Dus bij het afrijden van de drempel. Alsof de voorbanden niet de heuvel volgen, maar effe in de lucht hangen en dan neerschieten. Alsof de wielen niet op de weg worden geduwd zeg maar ...
Moet ik nu effe geduld zijn, en de rubbers laten versoepelen, of moet ik me zorgen maken ?
misschien ook belangrijke info: De auto heeft zo'n 3 uur met de wielen vrij gehangen op zo'n 4 coloms brug.
Volgende week worden de Silence bloks aan de achterkant vervangen. De garage "denkt" dat hier het "klakken" van de achterkant vandaan komt. Deze rubberen blokken zijn heel erg zacht en makkelijk en soepel beweegbaar. Hij denkt dat de bouten die in deze blokken zitten onder belasting tegen de carroserie klakken.
Ik hoop het zo ..... anders worden daarna de adals vervangen. Maar hier is jammer genoeg niks van een vet lekkage of dergelijks te zien. Anders was het gelijk over duidelijk. Nu meer preventief .......
|
05 mei 2014 09:31 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Voor het vervangen van die achterste draagarmrubbers van de draagarmen vóór zijn die draagarmen er onderuit geweest. Vraag daarbij is of: 1) die nieuwe rubbers er op de juiste wijze op gezet zijn, onder de goede hoek. 2) bij het vastzetten van de draagarmen op de auto die draagarmen onder de juiste hoek gezet zijn voordat de bouten aangehaald worden waarmee de voorste rubbers vastgezet worden. Dat is nodig omdat die rubbers als een "scharnier" werken. Heb je er bij gestaan toen dat allemaal uitgevoerd werd, en is het op díe manier gedaan? Het verschijnsel dat je bij het met enige snelheid afrijden van een drempel voor een klak hoort is zeeeer wel bekend onder C5 rijders. Daar is al vaak over geschreven, noem het maar een "produkteigenschap". Bij de achterwielophanging werken de ophangrubbers niet alleen als silentblocs, maar ze zijn ook bepalend voor het meesturend effect van de achteras. Ze moeten dus enigszins soepel zijn, anders werkt dat meesturen in een bocht niet. De noodzaak tot vervangen van deze rubbers is zeldzaam, en in voorkomende gevallen meestal een gevolg van een aanrijding oid. In je andere draadje is hier ook al uitvoerig over gesproken. Dat ze niet goed meer zijn bij jouw nog relatief jonge C5 die niet veel gelopen heeft zou verbazen. Vervanging daarvan betekent overigens dat de achteras er onderuit moet, zie dat andere draadje. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 mei 2014 10:30 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Precies wat JW zegt. Vermoedelijk achterste draagarmrubbers voordraagarmen klakkeloos gemonteerd waardoor de draagarmen nu onder spanning in een verkeerde hoek staan. Maatvoering is voorgeschreven bij montage en moet gecontroleerd worden. Daarvoor moet de fusee los en de arm vrij kunnen hangen. Doe je dit niet, dan zijn de rubbers binnen een half jaar weer kapot.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
05 mei 2014 10:52 |
|
 |
MarcoFr
C5club Fan
Geregistreerd: 05 apr 2014 17:30 Berichten: 67
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Mee sturen van de achteras ??
Volgens mij onderschat deze garage het hydrolic systeem ??
|
05 mei 2014 12:46 |
|
 |
MarcoFr
C5club Fan
Geregistreerd: 05 apr 2014 17:30 Berichten: 67
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Ik heb er idd bij gestaan bij het vervangen. Maar door mijn onkunde dit niet zo kunnen volgen. Maar zijn deze nu nog bij te stellen ?? Ik zag wel dat je de hoek idd kon veranderen door met de bouten te schuiven.
|
05 mei 2014 12:52 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Wat is dat voor garage, is dat een Citroën specialist? En beschikt die over de juiste documentatie en afstel voorschriften? Wat ik hierboven schreef is allemaal beschreven-met-plaatjes in de fabrieks documentatie. Die hoort een garagist te raadplegen en te volgen als hij dit soort klussen uitvoert. Doet hij dat niet, dan kun je er op wachten tot er problemen optreden, en dat kan heeeeel snel zijn Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 mei 2014 13:03 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
MarcoFr schreef: Mee sturen van de achteras ??
Volgens mij onderschat deze garage het hydrolic systeem ?? Ook Cit's die niet voorzien zijn van een Hydro-Pneumatische vering hebben zo'n achteras. De ZX is daar een voorbeeld van, maar ook latere modellen zoals de C3 en C4 hebben zo'n meesturende as. De uitvoering daarvan verschilt wat, maar het principe is hetzelfde. Dankzij de flexibiliteit in de ophangrubbers stuurt de achteras mee bij het eenzijdig inveren als je een bocht doorgaat. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 mei 2014 13:12 |
|
 |
MarcoFr
C5club Fan
Geregistreerd: 05 apr 2014 17:30 Berichten: 67
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Hmmm ..... dan ga ik toch maar eens subtiel deze garage (prive zeer goede vriend) benaderen met deze info, en toch maar proberen een citroën specialist het onderstel te laten bewerken. Hier in mijn buurt zit Citroën specialist Parkstad. Ik vind het alleen altijd minder als iets of iemand "specialist" in zijn naam gebruikt. Komt dan niet echt profesioneel op mij over ..... Is Lexia ook echt de enigste software die in de citroën kan kijken ? Hij heeft een universele uitlees apparaat voor alle auto's.
|
05 mei 2014 13:24 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Beschikt die "goede vriend" over de fabrieksdocumentatie? Zo nee, dan kan hij zo'n draagarm nooit goed monteren, zo simpel is dat.
En inderdaad, alleen met een Lexia kun je jouw C5 goed uitlezen. Daarmee kun je via een aantal menustappen heel diep in de verschillende computers kijken wat er aan de hand is en zonodig al rijdende vaststellen wat de afwijkingen zijn.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 mei 2014 13:33 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Als jouw goede vriend de positie van het oude draagarmrubber had afgetekend op de arm, had hij de nieuwe in de juiste positie weer kunnen monteren. Hij had er dan in ieder geval voor 95% bij in de buurt gekomen. Nameten had een 100% juiste stand opgeleverd. Citroënspecialisten zijn mannen met verstand van zaken, alleen ze zijn geen dealer en hanteren vaak consument-vriendelijke prijzen qua uurtarief.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
05 mei 2014 19:28 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Het is niet alleen dat achterste rubber dat op de juiste positie en manier gemonteerd moet worden. Bij hermontage van de draagarm moet met name het voorste rubber eerst in de goede stand staan, dan mag de bout waarmee hij aan het chassis bevestigd wordt pas vastgezet worden. Bij dat vastzetten moet de draagarm ongeveer horizontaal staan, het rubber zelf gaat immers als een scharnier werken. En dat moet naar beide kanten ongeveer evenveel zijn. De preciese stand bij het vastzetten is gegeven in het document B3CG0TP0 Verwijderen - aanbrengen : Onderste voordraagarm Als dat rubber vastgezet is toen de draagarm naar beneden stond, z'n natuurlijke stand dus als je 'm monteert, zal het rubber in de horizontale stand al aanzienlijk verdraaid/gescharnierd zijn. Om het dan maar niet te hebben over dat rubber als de auto helemaal inveert Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 mei 2014 19:38 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
In die instructie B3CG0TP0 Verwijderen - aanbrengen : Onderste voordraagarm staat onder andere dit verhaal-met-plaatje: Bijlage: Aanbrengen onderste draagarm C5.png Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 mei 2014 23:51 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Precies hetzelfde probleem als bij de BX dus  Maar die 'klak' bij afrijden van drempels in de voortrein komt me bekend voor. Diverse garagisten, ook GJO, naar laten kijken maar ze konden niet tot een diagnose komen op basis van het geluid en gemeten spelingen. Wijst die 'klak' op stukke draagarmrubbers of is het een gevolg van een verkeerd nulpunt?
|
08 mei 2014 10:45 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Mijn gedachte is dat het komt doordat de zuiger in de veerpoot niet snel genoeg naar beneden kan bewegen bij de uitgaande slag, nadat die heel kort daarvoor bijna helemaal naar boven gedrukt is bij het oprijden van de korte drempel. En dat komt dan weer door de beperkte doorgang van de dempers in de bollen, de LDS uit de bol kan zich dan niet snel genoeg verplaatsen.
Mijn indruk is voorts dat de HA3+ systemen daar nog meer last van hebben dan de gewone HA3's. Dat zou dan komen omdat de hoekbollen minder voordruk hebben, en de LDS niet snel genoeg kan stromen vanuit de middenbol om dat te compenseren.
Overigens, ook de Xantia kent dit verschijnsel, dat heb ik aan den lijve ondervonden. Na montage van ComfortBollen op mijn laatste Xant werd het wat minder, die CB's hebben niet alleen een hogere voordruk maar ook andere demperplaatjes.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 mei 2014 11:57 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: draagarm rubber voorkant vervangen. stuur trilt hevig !!
Ah, producteigenschap dus. Overigens was de ZX meesterlijk in het nemen van drempels. Alleen maar als lener gehad, maar wat een fijn rijdende autoos zijn dat...
|
08 mei 2014 18:58 |
|
 |
|