koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Beste mensen. Even voorstellen. Ik ben Jacques Schalken, woonachtig te Tilburg, ICT van beroep en sinds een jaar lid van de Club.
Het betreft een C5 Berline 3.0 V6 exclusive, automaat van 31-03-2003 met een kilometer stand van 133.000.
chassisnr: VF7DCXFXF76396630 Sinds april 2013 eigenaar van de auto. Na aankoop distributieriem en toebehoren vervangen en een radiateur + bovenste slang.
Tot 4 weken probleemloos gereden. De auto is altijd een beetje lui geweest bij versnelling na 130 km/p/u maar dit loste ik op door het gaspedaal iets op te laten komen en de auto schoot vooruit.
Probleem:
4 weken geleden eerste storing daarna hikken en stoten. ANWB uitgelezen en storing op 6e cilinder(vonkoverslag). Naar de citroën dealer in Tilburg gereden en jawel bobine overleden. Nieuwe bobine gemonteerd en probleem verholpen. Na 1,5 week vermogensverlies en hikken rond de 90 km en nauwelijk reageren op gas geven. Laten uitlezen en geen probleem. Uurtje verder storing en zelfde probleem. Terug naar de garage en weer een melding op de 6e cilinder. Er werd mij geadviseerd om eerst maar een onderzoek te laten doen alvorens een nieuwe bobine te plaatsen.
Uitslag:Compressie meting: voorste bank alle cilinders 12. Achterste bank 2 cilinders met 10 en cilinder 6 met 9.
Scoop test cilinders: leksporen 6e cilinder (helaas hadden ze de foto niet meer

)
Test koelsysteem: druk op gezet en de meter verkleurde wat het ook mag wezen.
Iets of wat meer druk op het koelsysteem bij warme motor. Heb ik niet kunnen constateren.
Bougies en bobines uitgewisseld dus niet vervangen maar vermogen blijft veel te laag
Conclusie lekke koppakking achterste kop reparatie € 3000,=

Het vreemde is dat ik geen verlies van koelwater heb. Loopt niet warm, geen water bij de olie of witte aanslag aan de vuldop en geen witte rookpluimen of watersporen uit de uitlaat.
De auto loopt op 6 cilinders maar hikt zo nu en dan. Snelheid maken gaat moeizaam.
Op dit moment geen storingsmelding en verder snappen jullie wel dat ik geen € 3000 bij de dealer ga neertellen.
Ik zit dus met een groot dilemma: Is het toch de koppakking of zijn het de bobines in combinatie met de bougies (12.000km gereden) en als de klok toch richting koppakking wijst is er iemand bij de club die een adres weet tegen redelijke prijs in de buurt van Tilburg.
Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Met vriendelijke groet
Jacques Schalken (0638533908)