Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

C5club Fan


Berichten: 51
Lid geworden op: 14 feb 2011 13:59
Auto: 2.0 Hdi Break Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: metaalzilvergrijs
Ik heb een C5 SW PH2 (bj 2007)en ik heb een probleem met het kachel /airco systeem. s’zomers komt er rechts wel goed koude lucht uit, maar links is de lucht min of meer omgevings temperatuur, ook al stel je de temperatuur in op zijn laagste stand.
Bovendien geeft het verwarmings systeem in de “OFF” stand ook best veel warmte af onder bij de voeten van de bestuurder. Aan de rechter kant (passagier) komt er geen of nagenoeg geen warme lucht uit.
Eerste vraag: Is het niet mogelijk om gewoon een redelijk hoeveelheid buiten lucht naar binnen te krijgen zonder dat deze lucht verwarmd en/of gekoeld word ? Rijwind en/of met ventilator maar zonder verwarming / koeling ? Of (zo kan ik me voorstellen) moet je dan het systeem vanuit een bepaalde stand op “OFF” zetten? Ik rij nu bijna altijd met raampjes open en dat is best storend op de snelweg
In de tussen seizoenen als je eigenlijk geen verwarming noch airco nodig hebt, heb ik dus een beetje last van de niet gewenste warme bij mijn voeten (tenzij ik het systeem AUTO aanzet waardoor de airco gaat werken) en s’zomers met airco aan komt er allen recht goed koude lucht uit.
Ik heb al heel wat op dit forum zitten lezen en best veel gevonden maar bijna altijde gaat het over PH1 en niet over PH2 en naar het schijnt is het systeem totaal anders bij een PH2 tov een PH1.
Wat ik over PH2 heb gelezen is : één van de meest voorkomende problemen is dat een kunststof klep-as breekt (zie foto die ik een tijdeje geleden op dit forum heb gevonden). Om deze te vervangen moet de hele verwarmings unit eruit en daarvoor moet het hele dashboard eruit, incl. stuurkolom enz enz, ongeveer een dag werk.
Voordat ik tot zoiets overga zou ik graag zeker willen weten of het probleem inderdaad ook bij mij in de gebroken klep-as zit. (ik zou niet willen dat ik de klep vervang en erachter kom dat deze helemaal niet kapot was en dat het probleem uiteindelijk bijvoorbeeld in een tempreatuursensor zat.
Hoe kan ik met (bijna) zekerheid vaststellen dat het probleem inderdaad in de klep zit die niet goed meer sluit (of opent) doordat de as gebroken is?
Ik begrijp dat er –voor rechts- een temperatuursensor zit ongeveer op kniehoogte links, net boven het dashboard kastje. Zit er voor de linkerkant ook een binnen temperatuur sensor? En waar zit die precies ? Zou het probleem daarin kunnen zitten ? Is die makkelijk te testen? Is er iemand bij mij op weg kan helpen met dit probleem ?
Bovendien geeft het verwarmings systeem in de “OFF” stand ook best veel warmte af onder bij de voeten van de bestuurder. Aan de rechter kant (passagier) komt er geen of nagenoeg geen warme lucht uit.
Eerste vraag: Is het niet mogelijk om gewoon een redelijk hoeveelheid buiten lucht naar binnen te krijgen zonder dat deze lucht verwarmd en/of gekoeld word ? Rijwind en/of met ventilator maar zonder verwarming / koeling ? Of (zo kan ik me voorstellen) moet je dan het systeem vanuit een bepaalde stand op “OFF” zetten? Ik rij nu bijna altijd met raampjes open en dat is best storend op de snelweg
In de tussen seizoenen als je eigenlijk geen verwarming noch airco nodig hebt, heb ik dus een beetje last van de niet gewenste warme bij mijn voeten (tenzij ik het systeem AUTO aanzet waardoor de airco gaat werken) en s’zomers met airco aan komt er allen recht goed koude lucht uit.
Ik heb al heel wat op dit forum zitten lezen en best veel gevonden maar bijna altijde gaat het over PH1 en niet over PH2 en naar het schijnt is het systeem totaal anders bij een PH2 tov een PH1.
Wat ik over PH2 heb gelezen is : één van de meest voorkomende problemen is dat een kunststof klep-as breekt (zie foto die ik een tijdeje geleden op dit forum heb gevonden). Om deze te vervangen moet de hele verwarmings unit eruit en daarvoor moet het hele dashboard eruit, incl. stuurkolom enz enz, ongeveer een dag werk.
Voordat ik tot zoiets overga zou ik graag zeker willen weten of het probleem inderdaad ook bij mij in de gebroken klep-as zit. (ik zou niet willen dat ik de klep vervang en erachter kom dat deze helemaal niet kapot was en dat het probleem uiteindelijk bijvoorbeeld in een tempreatuursensor zat.
Hoe kan ik met (bijna) zekerheid vaststellen dat het probleem inderdaad in de klep zit die niet goed meer sluit (of opent) doordat de as gebroken is?
Ik begrijp dat er –voor rechts- een temperatuursensor zit ongeveer op kniehoogte links, net boven het dashboard kastje. Zit er voor de linkerkant ook een binnen temperatuur sensor? En waar zit die precies ? Zou het probleem daarin kunnen zitten ? Is die makkelijk te testen? Is er iemand bij mij op weg kan helpen met dit probleem ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Zo te zien heeft de klep klem gezeten, maar dat is maar een geleende foto begrijp ik!
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.

C5club Bikkel


Berichten: 341
Lid geworden op: 04 aug 2013 13:51
Auto: C5 tourer 2.0 hdif
Opties: best wel veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9L577292
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 238000
Kleur: gris
Locatie: dordrecht
Ik heb ook een phase 2 en bij mij was het inderdaad de as. Er kwam aan 1 kant gewoon buitentemperatuur binnen. Volgens de garagist is het slechts op 1 manier vast te stellen en dat is inderdaad het compleet uitbouwen van het dashboard. Dit is slechts mijn ervaring en ben zelf geen persoon die grote reparaties uitvoert dus misschien zijn er lieden met betere ideeën.
bx-cannes, bx 1.6 tgi break, xantia 1.8 break, C5 phase 2 2.0 break
2e auto een C2

2e auto een C2

Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Ik denk niet dat je er op een andere manier er anders bij kunt komen, en een dashboard uitbouwen zelf zou ik ook niet zo gauw doen, dan staat hij maanden stil! 

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 05 apr 2014 17:30
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
Is die klep van die foto ook de oorzaak van licht kraak geluid bij het verwisselen van de zone ??
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
Dat zou best wel eens waar kunnen zijn als de as gescheurd is en nog niet volledig afgebroken.
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST

Hopelijk is het niet je as die gebroken is.
Bij mijn Dame heb ik deze begin dit jaar laten Vervangen bij J.O.
Kostenplaatje totaal, zo,n kleine € 950.00.
Bij mij heeft Johan de klep vervangen en NIET de gehele kachel zoals een andere Citroën dealer in zijn offerte had staan.
Tip. laat je C nachecken bij J.O. en je weet precies waar je aan toe bent.
Gr. Delf.

Bij mijn Dame heb ik deze begin dit jaar laten Vervangen bij J.O.
Kostenplaatje totaal, zo,n kleine € 950.00.
Bij mij heeft Johan de klep vervangen en NIET de gehele kachel zoals een andere Citroën dealer in zijn offerte had staan.

Tip. laat je C nachecken bij J.O. en je weet precies waar je aan toe bent.

Gr. Delf.

C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 05 apr 2014 17:30
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
Dat ga ik dan mooi zelf doen !! Ga echt geen 1000 euro neer tellen. Dan liever 3 dagen rustig aan dash demonteten en zelf vervangen. Zag al dat die 2 kleppen samen iets van 70 kosten. Ik heb al een complete foto reportage ervan.

C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 05 apr 2014 17:30
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
Als het dash is gedemonteerd, en de kachel unit ligt bloot, moet die dan perse uit de auto ? Want ik ga er van uit dat de airco er ook aan vast zit en bij demonteren leeg moet.
als het kan blijven zitten scheelt dat weer in extra kosten voor de nieuwe vulling. Mijn airco werkt nanelijk goed, en zonde van het geld.
als het kan blijven zitten scheelt dat weer in extra kosten voor de nieuwe vulling. Mijn airco werkt nanelijk goed, en zonde van het geld.
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
Volgens mij kan je er dan bij en hoeft de unit niet uitgebouwd te worden.
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
de unit moet uitgebouwd worden,langs de achterkant zitten nog klemmen en daar kun je dan niet bij

C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 05 apr 2014 17:30
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
Nondeju ..... dure klemmen dus. Dan moet voor de de werkzaamheden eerst de airco leeg. Dan naar huis. Alles uitbouwen/vevangen en weer inbouwen. En als dan een koppeling niet goed dicht zit ........
Zijn deze klemmen echt niet bereikbaar ??
Zijn deze klemmen echt niet bereikbaar ??

C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 05 apr 2014 17:30
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
is het al eens besproken waarom die kleppen klem gaan zitten ? ik snap eigenlijk niet waarom.
ze draaien toch gewoon enkele graden. schuurt/wrijft het erg strak door het huis heen ?
ik zelf heb nog niet problemen met de temperatuur. alleen heb ik de eerste 5 seconden als de auto is gestart een 'knak, knak, knak' geluid. tot de gewenste blaas zone is bereikt. is dat dan dat deze kleppen vast blijven haken en dan toch draaiend doorschieten ? of moet ik dan alleen aan de motors denken ? klinkt ook als bv tandjes die door schieten.
ze draaien toch gewoon enkele graden. schuurt/wrijft het erg strak door het huis heen ?
ik zelf heb nog niet problemen met de temperatuur. alleen heb ik de eerste 5 seconden als de auto is gestart een 'knak, knak, knak' geluid. tot de gewenste blaas zone is bereikt. is dat dan dat deze kleppen vast blijven haken en dan toch draaiend doorschieten ? of moet ik dan alleen aan de motors denken ? klinkt ook als bv tandjes die door schieten.

V.I.P.


Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde