vraag over de draagarm lagers
Auteur |
Bericht |
MarcoFr
C5club Fan
Geregistreerd: 05 apr 2014 17:30 Berichten: 67
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
 vraag over de draagarm lagers
ik laat binnenkort de adals vervangen. maar ik zoek al een poosje op het forum naar de vóór draagarm lagers. hoe noemen jullie deze, zodat ik er wat over kan vinden ?? of is dit geen punt van slijtage/vervanging ?
|
21 apr 2014 22:33 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
Daar zitten geen lagers in zoals achter, maar rubbers. Die zitten in de onderste draagarmen, twee per draagarm.
En ja, ook die worden in de loop van de tijd minder. Bij mijn C5 zijn ze in maart j.l allemaal vervangen, aan beide zijden. Dat was bij km-stand 190.000
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
21 apr 2014 23:01 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
Vroeger werden die dingen silent blocks genoemd, geloof ik.
_________________ Zeg maar André
|
21 apr 2014 23:21 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
In het CitDoc B3CJ0BP0 Reviseren : Onderste draagarm worden ze nog altijd zó genoemd. In de bijbehoren stuklijsten heten ze "scharnieren". Oftewel, what's in a name Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
21 apr 2014 23:45 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
Nogsteeds een draagarm met 2 bussen erin, zoals bij de BX? Met silent block wordt doorgaans een rubber blok met ingeklemde bout aangeduid, daar is hier geen sprake van. Maar ´in de volksmond´ zal het vast wel ´silent block´ genoemd worden...
|
22 apr 2014 00:07 |
|
 |
MarcoFr
C5club Fan
Geregistreerd: 05 apr 2014 17:30 Berichten: 67
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
wederom bedankt heren !! over 2 weken word alles rondom vervangen. de adals en de rubbers aan de voorkant. maar ik vraag me wel af, als ik nu al tevreden ben met hoe de auto rijd ....... 
|
22 apr 2014 21:59 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
@C5Jan, Sinds de BX is er wel het eea veranderd bij de voorste draagarmen. Zó zien die van de BX er uit, met bussen die in de arm geperst worden: Bij de C5 zien ze er anders uit: Het voorste rubber # 8 wordt in de draagarm geperst. De achterste rubber #15 wordt op het achterste uiteinde van de draagarm gezet, waarna het blok op het chassis vastgezet wordt. Bij de Xantia werd een vergelijkbare constructie toegepast. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 apr 2014 23:59 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
Busje 8 lijkt qua concept erg op dat wat er in de draagarm van een BX gaat (ook 2 verschillende bussen). Gelukkig, niet al teveel veranderd dus, mijn theorie dat ik een BX serie 5 rij gaat nogsteeds op 
|
23 apr 2014 00:03 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
Klopt, C5jan. De vorm van de onderste arm is wat aangepast naar massa van het voertuig en bijkomende krachten. Voor de rest is het nog dezelfde meuk. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
23 apr 2014 08:22 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
Een belangrijk verschil is dat bij de BX een lange as gebruikt werd die door beide rubbers heen ging. Daar werd dat mee vastgezet. Al bij de ZX is dat anders geworden: Daar zie je al de constructie zoals die ook op de C5 zit. Ook de XM heeft een dergelijke constructie. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 apr 2014 09:46 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
De vormen zijn wat gewijzigd, JW, het principe niet.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
23 apr 2014 10:48 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
Maar die lange as was wel een hel om los te krijgen, als een auto een keer een tikje gehad had aan de betreffende kant... "Goede verbetering" dus.
|
23 apr 2014 23:04 |
|
 |
MarcoFr
C5club Fan
Geregistreerd: 05 apr 2014 17:30 Berichten: 67
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
om het nog effe op te halen, zaterdag zouden de adals en nog wat dingen vervangen worden. maar nou vroeg de garagist om eerst effe voorbij te komen, want hij kon er geen idee bij krijgen dat de adals een "kloppend" geluid veroorzaken. hij geeft aan dat ze dan als een "oud bed" zouden klinken. gekraak bij drempels enz. maar bonken zou dan een andere oorzaak moeten hebben. volgens hem dan. nou hebben we samen effe onder de auto gekeken en met een breekijzer wat op diverse plekken gewrongen. hij merkte wel dat er een bepaalde rubber speling had, oftewel erg zacht was. de rubber in die vierkante bak:  die vierkante daar boven. de metalen bout zou dan tegen de carrosserie kunnen bonken. kan dat ?? of kunnen de adals wel degelijk bonken ? want kraken als een oud bed hebben we geen last van. kun je de adals van buitenaf testen door met een breekijzer te wringen ?? graag wat extra advies. het is snel zaterdag ...... gr, Marco
|
01 mei 2014 18:50 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
Nee ze kunnen ook gewoon bonken daar de lagers en de rubbers helemaal op zijn en er als al het vet er uit is gaan ze kraken. je kan ze alleen testen als de wiel armen loshangen van de grond en de vering i zijn laaagste stand staat. Als je ze zijdelings kan bewegen zijn ze zeker rot. succes ermee
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
01 mei 2014 19:00 |
|
 |
MarcoFr
C5club Fan
Geregistreerd: 05 apr 2014 17:30 Berichten: 67
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
Naar boven
|
 Re: vraag over de draagarm lagers
hij hing in zo'n 4 poots brug. dus de wielen hingen los, maar niet de auto op z'n laagst gezet. dat is dus nodig om het te kunnen voelen ? en wat vinden jullie van het verhaal van die vierkante rubber blok ??
|
01 mei 2014 19:05 |
|
 |
|