C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 293
Lid geworden op: 24 jan 2011 13:18
Auto: C5 break exclusive
Opties: bijna alles dus.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 196511
Kleur: blauw
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik weet nog niet wat het gaat worden, we hebben gelukkig geen haast. Persoonlijk rijdt ik zelf graag diesel, maar beide maakt niet zoveel uit. Ik wou binnenkort is een benzine gaan proberen, kijken wat die presteert. Op de korte afstanden die we vaak rijden, valt het gebruik van diesel me niet mee. Of liever gezegd, het is meer dan wat de verkopers me willen laten geloven. ;)
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
1.6THP "problemen" ?

Bericht door bgt »

GSPallas schreef:de 1.6VTi geleverd is, maar dat is voor zo'n formaat auto wel een vermoeiend apparaat.
Idd, een 1.6 in zo'n auto. Moet er ff niet aan denken. Vond mijn C4 Picasso met 1.8 ltr al zo'n futloze motor. Dan is de 2ltr toch heel wat fijner qua koppel en vooral over de vlakheid van de kromme daarvan. De THP gaat daar natuurlijk weer riant overheen, maar na 3 ton vraag ik mij dat wel af?
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

probleem is gewoon dat we die motoren krijgen opglegd helaas..
had nu in de C3 ook liever de "oude" 1.1 of 1.4 gehad die hebben zich bewezen..
de 1.2vti moet ik nog afwachten...
maar de 1.6vti vind ik een aangename motor in de C4..
maakt idd meer toeren dan de 1.6 hdi die ik hiervoor had maar in de C5 lijkt hij mij idd ook veel te licht..
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

exroosje schreef: .....Tijdens de diagnose wordt gekeken naar distributie en vervuiling (foto) en wordt melding gedaan aan de importeur. ....
Mijn auto had geen vervuiling maar wel een uitgerekte ketting. De ketting is vervangen en de cylinderkop is gespoeld. Volgens de werkplaatschef was mijn inlaatspruitstuk brandschoon. Ik heb dus (helaas) geen gemodificeerd klepdeksel. maar ja die heb ik dus kennelijk ook niet nodig......
Is het feit dat jij de carterventilatie afgedopt hebt nog aan de orde, cq ter discussie geweest?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door bgt »

Eigenlijk zou LPG ideaal zijn voor turbo motoren....geen vervuiling met aankoeken van verbrandingresten zoals uit diesel en benzine :cit2
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 293
Lid geworden op: 24 jan 2011 13:18
Auto: C5 break exclusive
Opties: bijna alles dus.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 196511
Kleur: blauw
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Kunnen die motoren dan goed tegen LPG? Anders loopt je tegen andere problemen aan. Met LPG wordt het toch een beetje warmer daar binnen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Probleem is de directe injectie. Anders zou het ideaal zijn. De directe injectie is echter afhankelijk van de vloeistof eigenschappen van benzine en is dus moeilijk over te zetten naar LPG . Tevens heb je een injector in de cylinderkop en daar boor je niet zomaar een gaatje bij.

Voor tsi heeft vialle een aparte vervangende injector ontwikkeld die LPG en benzine kan injecteren.

Maar ik heb dus geen vervuiling. De afdopping is niet aan de orde geweest maar zal daar zeker aan bij hebben gedragen.
Dus ik kan dat toch wel aanraden. Via die carterventilatie KAN olieverbruik leiden tot vervuiling (let op draai dat niet om of maak er een absoluut verband van).

Maar ja, je kunt ook redeneren had ik hem niet afgedopt was ie misschien wel vervuild geweest en had ik de modificatie wel gekregen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Je carter niet ventileren heeft weer andere onaardigheden op termijn.
Oplopende carterdruk kan leiden tot lekkages en vocht wat niet weg kan doet het blok ook niet goed, of zouden ze die er echt voor de kat z`n viool er in gezet hebben? :lol:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Nee, maar gelukkig is er ook nog een voorste carterventilatie.

En bij de THP200 is ie ook afgedopt.

Waarom er 2 op zitten is mij nog nooit duidelijk geworden.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Of je er op termijn wat mee opschiet? Lees onderstaande link eens.

http://www.amt.nl/PageFiles/16817/001_2 ... ddelen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

chathanky schreef:Oplopende carterdruk kan leiden tot lekkages en vocht wat niet weg kan doet het blok ook niet goed, of zouden ze die er echt voor de kat z`n viool er in gezet hebben? :lol:
Het is precies omgekeerd,
door het afdoppen van deze slang voorkom je een te hoge carterdruk als gevolg van de turbodruk op de inlaat, met olieverlies langs de klepstelen en extra vervuiling als gevolg.
Dat is zeer waarschijnlijk de reden dat exroosje geen vervuilde inlaatkleppen heeft.

Het door jou gelinkte verhaal gaat over het algemeen op, maar de thp heeft een andere constructie zoals je weet.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Een carterontluchting plaatsen ze toch niet aan de drukzijde van de turbo? :smt017
Hoe ontlucht het carter zich dan? Om te voldoen aan de milieu eisen mag het carter niet ontluchten aan de buitenomgeving.

In het atm document staan pricipeschema`s (F en G)
Met aansluiting aan de drukzijde vind je ook aan de aanzuigzijde een aansluiting waardoor je het carter niet "opblaast".
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Zie pagina 45 van dit draadje......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Een defecte of niet goed werkende keerklep zorgt voor de druk dus. Een keerklep is in principe potdicht en zal nooit doorlaten tenzij....
Dus vervang je de klep niet maar dop je het gewoon af? :( Ja dat kan. Is het dan verolpen? nee probleem erplaats naar een later termijn. :smt017
Afdoppen van de egr is er ook zo`n een. ;)
Je aardlekschakelaar werkt niet haal weg dat ding, koop een old timer heb je ook geen last van al die moderne techniek die toch maar blijft falen. :smt190

Naar welk principe werkt het bij de thp nou werkelijk?
Een principe schema zegt meer dan wat kreten.
Als iemand dit kan plaatsen kunnen we zien hoe het bij dit type motor werkt en of het echt zo verstandige oplossing is.

Bij de Xantia werkte de ventilatie ook al niet feilloos, zat al snel verstopt en bij onderhoud wordt er niet echt veel aandacht aan besteedt.

Ps. Extra belasting voor de klepsteelafdichting kan lekkage langs de zuigerafdichtingen verminderd dan weer wat. :mrgreen:
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Ik mag geen voorgaande berichten quoten, daarom maar even zo:

Defecte of niet goed werkende keerklep:
Die klep doet wat hij moet doen, en is niet defect of werkt slecht. Alleen geeft dit bepaalde problemen in combinatie met een bepaald soort gebruik van de auto.
Kun je aangeven welk probleem je verplaatst naar een later tijdstip als je de slang afdopt? Dat is mij namelijk niet duidelijk.

Principe van de thp PCV
Je vraag is terecht, het was genoeg geweest als je slechts dit had gepost. Zolang dat niet bekend is heeft reacties plaatsen over vermeende nadelige gevolgen en bijwerkingen in my honest opinion niet zoveel zin.
Je kunt er pas iets zinnigs over zeggen als je weet hoe het werkt. ;)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie