Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
AM6 automaat geschikt voor het trekken van een caravan?
Auteur |
Bericht |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: AM6 automaat geschikt voor het trekken van een caravan?
Een automaat is een prima keuze tenzij het dagelijks gebruik wordt om zwaar te trekken. Een handbak zal ook meer te lijden hebben zeker de koppeling. Een handbak is wat minder slijtage en onderhoudsgevoelig. In het land van de automaat. ... VS plaats men veelal een extra oliekoeler voor de bakolie bij zwaar gebruik. Dit verlengt de levensduur. In Europa kom je dit zelden tegen.
|
16 dec 2013 20:51 |
|
 |
kos
C5club Die-Hard
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Naar boven
|
Ik heb een automaat overwogen, ben zelfs naar Luxemburg gereden om er een te gaan test rijden (C5 Tourer 2.0 Hdi 163pk). Ben uiteindelijk voor een handbak gegaan owv volgende redenen: - handbak is ietsje zuiniger - handbak heeft lagere co uitstoot waardoor lagere inschrijvingstaks - handbak mag heel wat kilo's meer trekken - karakter van de automaat kon me niet overtuigen, reageerde niet snel genoeg op het gaspedaal naar mijn zin
_________________ C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010) BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008) C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002) Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999) BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
|
16 dec 2013 21:04 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
stephan schreef: In het instructieboekje staat duidelijk in dat de E-handrem ook als noodrem te gebruiken is, en het esp er voor zorgt dat de auto niet in een slip terecht komt.  Dat wist ik niet. Da's goed nieuws Als je remmen het niet doen, doet je E handrem het dan overigens wel? Een ouderwetse werkt met een aparte kabel, maar als de e-handrem samen kan werken met het esp lijkt het daar niet op. Citaat: Meen je dat nou echt, laat je de motor 6500 toeren maken? Dat doe je met een handbak dan ook?
Of het 6500 was weet ik niet (Ik denk bij nader inzien dat het eerder bij 5500 al is), wel weet ik dat bij een steile afdaling de auto zelf op een gegeven moment opschakelde ondanks dat ie in manual stond. Kennelijk was het heel steil (een echt italiaans hellingkje). Meestal wil je in de 2 van een helling af, maar bij steilere helling moet je bij een automaat meer bijremmen om ongewenst opschakelen te voorkomen. En van een berghelling wil je zo weinig mogelijk remmen. Langdurig tremmen leidt tot verglaase remblokken en oververhitte remmen. Dus ja, ik laat hem dan hoog in de toeren draaien. Dat kan je minder goed bij een automaat. Qu afremmen op de koppeling heb ik het over een noodsituatie natuurlijk. Normaliter rem je af met je remmen, schakelt terug en laat vervolgens de motor het werk doen. Maar dan hoef je dus maar 1 keer stevig te remmen, waarna je de jusite versnelling kiest.
17 dec 2013 13:37 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Als het helling-af een keer wat te snel gaat, en je zit (nog) niet in de juiste versnelling, is het devies: even stevig afremmen. Dan gaan je remblokken echt niet verglazen, worden je schijven niet te heet en loop je ook geen vapour-lock risico. De fout die met name Hollanders maken, maar ook anderen heb ik gemerkt, is dat ze zeer langdurig bijremmen. Dat is vragen om problemen. Maar terug naar de vraag van Simmetje: AM6 automaat geschikt voor het trekken van een caravan?, zou jij daar negatief op reageren? Ik in elk geval niet, prima combinatie wat mij betreft  Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 dec 2013 14:01 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Nee ik reageer niet negatief, het enige wat ik zeg is hou rekening met wat sneller versleten remblokken en flush je automaat. Hoe meer bergen je rijdt hoe steliger ik je dat wil meegeven. Daarom zou ik het eventueel heroverwegen als ik in Oostenrijk oid zou wonen (maar ook daar worden automaten verkocht)
En inderdaad niet langdurig bijremmen . Dat klinkt logisch, maar ongemerkt gebeurt dat toch al gauw is mijn ervaring met krome schijven tot gevolg. Ik ben uiteindelijk neit de enige bestuurder en ik ga niet de hele tijd mijn co chauffeur corrigeren (mijn relatie is me meer waard als een paar schijven).
18 dec 2013 11:55 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
Ik zie echt geen beren op de weg met een automaat hoor ... Echt nooit last van, doet het uitstekend, waar ik andere veelvuldig op de rem de berg zie afzeilen ,maar dat is een kwestie van niet weten wat men doet , hoewel mij dat van lokale bevolking vaak knap vies tegenvalt Gek genoeg wordt het je niet geleerd hoe te rijden in de bergen ( met name berg-af ) , en ik heb mijn rijbewijs gehaald in een land met mooie en echte bergen  , niet hier in ons vlakke landje met een enkele bobbel in 't Zuiden ...
18 dec 2013 12:01 |
|
 |
simmetje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 mei 2007 20:02 Berichten: 260 Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Kleur: Orange
Naar boven
|
Helder verhaal op zich. Het verhaal met het remmen is bekend. Nu maak ik me daar niet zoveel zorgen om. De caravan weegt beladen 1100Kg en hij gaat maar 1X per jaar de bergen in.
Het enige wat me triggert is de oliekoeler. Staat mij iets van bij dat de AM6 een warmtewisselaar gebruikt op het koelsysteem van de auto. Is dat voldoende, of toch maar een oliekoeler laten bijplaatsen (geen idee of dat überhaupt kan).
|
01 jan 2014 23:15 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Er zit inderdaad een koelwater warmtewisselaar op de AM6. Die heeft een tweeledig doel. Enerzijds warmt de bak daardoor sneller op als hij koud is, anderzijds wordt daarmee de olie gekoeld als die warmer wordt dan 80 à 90 graden. Of er überhaupt een mogelijkheid is er nog een koeler op te zetten, geen idee. Ik zou het ook niet overwegen, immers de bak krijgt het niet erg zwaar te verduren met die 1100 kg aan de trekhaak. Er even van uitgaand dat je niet continu passen rijdt met hellingspercentages van 20 % waar je elke kilometer moet stoppen en weer op moet trekken. Daar zou trouwens een gewone koppeling het nog moeilijker mee hebben, die wordt niet extra gekoeld Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 jan 2014 00:15 |
|
 |
|