Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ben echt een sportieve rijder, maar zo'n handbak vind ik een nutteloos ding ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Op een vlakke weg is het afremmen op de motor minimaal bij de zf idd bij een afdaling grijpt de automaat ook in en schakelt terug om het afremmen op de motor te bevorderen.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Bij Aisin lockup in derde en hoger. Op de meeste kleinere bergwegen is dat voldoende, behalve laatse meters voor scherpe bocht als je terug wil naar 2. En lockup is lockup toch? Even direct en hard als koppeling bij handbak. Sportieve rijders houden niet van een klassieke automaat omdat ze een stuk controle over moment van schakelen en (agressieve) wijze van koppelen weggeven aan de automaat. Dat raakt hun sportieve beleving. En soms duurt het doorlopen van een schakelcyclus (incl. ontkoppelen en koppelen en locken in koppelomvormer) langer dan bij een handak die snel bediend wordt. De Aisin is bv tergend traag van 1 naar 2. Vinden sportieve rijders ook niet fijn.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De lock-up komt er bij de AM6 al in vanaf de tweede versnelling.

@ ExRoosje,
Als je ooit al eens in z'n 1 van een heeeeele stijle berg naar beneden gaat maak je zoveel toeren dat de koppelomvormer praktisch 1:1 werkt, het stator-omkeer wiel werkt dan nauwelijks meer.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
JW-NHS schreef:De lock-up komt er bij de AM6 al in vanaf de tweede versnelling.
Klopt, maar komend vanuit 1 volgens mij niet gelijk. Sterker, een flink deel van het versnellen in de 2e is zonder lock. Pas op het laatste stuk lockt de bak, om daarna naar 3 te gaan. Dat locken halverwege in z'n 2 is hoor-, voel- en zichtbaar (op de toerenteller). Bij terugschakelen van 3 naar 2 (bv bij afdalen) begrijp ik van je dat de lock er gelijk is. Wat dus alleen maar beter is in de bergen...
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
Ik heb zelden zo ontspannen gereden met mijn caravan achter de auto als met mijn huidige C5-automaat (Aisin6).
Ik heb daarvoor altijd handgeschakeld gereden en dan ben je toch altijd aan het zoeken naar het juiste moment van schakelen.
Dus: los van de eventuele extra slijtage discussie, het comfort waarmee je op vakantie kan reizen en trekken is fantastisch! Dat is voor mij wat extra slijtage wel waard!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Heb jij op die rit(ten) de bak gewoon z'n werk laten doen, of 'm (af en toe) toch ook in de M-stand gezet?

Ik heb de afgelopen jaren heel wat bergritten gemaakt, maar nooit de behoefte gehad 'm uit z'n automaatstand te halen.
Dat was dan met een fors beladen auto, maar zonder caravan er achter. Wel fietsen op de drager.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Laten we vooropstellen dat ik ook automaat fan ben. Als ik echter in de bergen zou wonen zou ik daar misschien anders over denken. Ook al omdat de automaat bij te veel toeren altijd opschakelt en dus geen noodremfunctie kan vervullen bij remproblemen.

Ik huur wel eens een schakel auto (juist ook in bergachtig gebied) en dan merk je dat de motor dan veel "directer aan de wielen zit" en je dus sterker afremt. Mogelijk is ook een effect dat de versnellingen langer zijn bij een automaat wat tot meer "indirectie" leidt.

En de Aisin is al een stuk directer als de 4 traps automaten. Dus in zijn soort een pareltje.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De AM6 kun je, net als een handbak gewoon handmatig terug schakelen als dat nodig is.
Ook al omdat de automaat bij te veel toeren altijd opschakelt en dus geen noodremfunctie kan vervullen bij remproblemen.
Dan kun je hem tot hoog in de toeren als motorrem gebruiken, net als je dat bij een handbak doet. In die situatie schakelt hij dan niet op naar een hogere versnelling.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ik heb regelmatig meegemaakt dat de bak in manueel mode toch opschakelt van 2 naar 3 boven de 6500 toeren. En volgens mij heb ik het in 1 naar 2 ook wel eens meegemaakt. En als je in 2 zit kun je hem niet terug naar 1 forceren als het aantal toeren te hoog uitkomt. Een handbak kun je altijd via de koppelingslip geforceerd af laten remmen.

De electronische handrem functioneert volgens mij ook niet als je rijdt. Dus bij remuitval ga je gewoon het ravijn in.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Meen je dat nou echt, laat je de motor 6500 toeren maken? Dat doe je met een handbak dan ook?

En de auto afremmen op de slip van de koppeling?
Dat voeringsmateriaal is heeeel wat minder sterk dan de voering van de remblokken. Zó mollen Hollanders koppelingen in de bergen.

Dat de auto niet af te remmen zou zijn mbv een E-handrem zou me verbazen. Uiteraard is de werking van een handrem altijd veel minder dan die van de voetrem.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Mee eens, met de kanttekening dat ik het raar vind dat een bak toch opschakelt boven 6500 omw/min, ook al heb je dat onderdrukt.

Maar ja ik ben ook geen automaatkenner (dus waar bemoei ik me mee)

Adri
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Opschakelen boven de 6500 is niet zo heel vreemd lijkt me... Weet niet precies waar de grens ligt, maar het zal er niet ver vanaf liggen. Je kunt de bak moeilijk verwijten dat die dan schakelt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het zou bij een handbak betekenen dat je 'n nog verder laat doorlopen dan die 6500 rpm.
Dat doe je toch niet, dan heb je toch allang bijgeremd?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 jul 2008 09:02
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs
Locatie: Stramproy
In het instructieboekje staat duidelijk in dat de E-handrem ook als noodrem te gebruiken is, en
het esp er voor zorgt dat de auto niet in een slip terecht komt. :smt023
Plaats reactie