Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Koude motor krijgt teveel brandstof. 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Koude motor krijgt teveel brandstof.
Ik heb er al wat langer last van maar nu de ochtenden wat frisser/kouder worden wordt het een vervelend probleem. De koude motor krijgt teveel brandstof en loopt zwaar rond; eerder noemde ik dat "viertakten".

- Vele sensoren zijn al vernieuwd; MAP-sensor, voorste Lambda-sensor, inlaatluchttemperatuur-sensor, stappenmotor, koelvloeistoftemperatuursensor, nokkenaspositiesensor, krukaspositiesensor.
- Bougies zijn recent vervangen,
- Lexia geeft geen aanwijzingen om het in een bepaalde hoek te moeten zoeken.

Naar mijn beleving is het eventueel te vroeg inspuiten van lpg niet aan de orde; wanneer ik bewust de lpg-installatie uitgeschakeld laat in de koudloopfase dan treedt het probleem ook op.

Zoals gezegd loopt de motor zwaar en schiet erg gauw in de "storing uitlaatgas" en "storing katalysator". Dit gebeurt meestal als je in de koudloop voor een verkeerslicht o.i.d. moet wachten en niet rustig door kunt rijden. Als de motor warm is, treedt het probleem de hele dag niet meer op.

Iemand suggesties?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


08 dec 2013 20:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7539
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koude motor krijgt teveel brandstof.
Heb je al iets met de injectoren ondernomen, lektest, ringetjes, dat soort dingen?

Een paar weken geleden heb ik bij een LPG-BX de benzineinjector los moeten bikken... daar zat iets teveel condenswater in de brandstof (of iets te weinig brandstof in het condenswater). Ook een onderzoekje waard.


08 dec 2013 21:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koude motor krijgt teveel brandstof.
Ik kan je niet helemaal volgen, c5jan. Ik heb volgens mij geen last van lekkage en de warmere motor, zeg na 2 km, loopt alweer goed.....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


08 dec 2013 22:39
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3646
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koude motor krijgt teveel brandstof.
Ik zou het ook zoeken in de brandstofinjectie.
Hoeveel druk levert de opvoerpomp?


08 dec 2013 22:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7539
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koude motor krijgt teveel brandstof.
GW-tje schreef:
Ik kan je niet helemaal volgen, c5jan. Ik heb volgens mij geen last van lekkage en de warmere motor, zeg na 2 km, loopt alweer goed.....

Als in de tank veel condenswater verzameld is dan krijg je vermenging van water met benzine. Dat is matiger brandbaar dan pure benzine. Bij koude motor zal dat tot meer problemen leiden dan bij warme, dan dient het alleen als een soort katalysator.

Injectoren kunnen schade ondervinden door teveel condenswater en daardoor vreemd gedrag gaan vertonen.

Mogelijk zitten er ook O-ringetjes onder en/of boven de injectoren ter afdichting.
Als die uitgedroogd zijn door stilstaande benzine lekt er benzine direct in de inlaat, zonder dat er een computer aan te pas komt.

Ik zou beginnen met me ervan te verzekeren dat de brandstof op de rail schoon en watervrij is.


08 dec 2013 23:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koude motor krijgt teveel brandstof.
Ok, helder. Maar waarom zou er zoveel condenswater inzitten? De wagen start altijd op benzene en ik tank altijd een liter of 15 die er toch na 2 maanden wel weer doorheen is gejast. Er wordt dus toch met enige regelmaat daar ververst bedoel ik te zeggen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


09 dec 2013 12:49
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 04 jul 2012 16:42
Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koude motor krijgt teveel brandstof.
Hallo GW-tje, c5jan heeft wel een punt. Als je altijd maar 15 liter benzine in een tank hebt zitten waar 65 liter in kan :smt017. 2 maanden met dit vochtige winterweer is vrij lang. Waarom rijd je niet een keer een volle tank benzine leeg, helemaal geen lpg?

Als ik het goed begrijp is het probleem er alleen maar als de motor koud is? Het kan echter goed zijn dat ook met een warme motor het probleem er is maar het gewoon niet opvalt. Laat hem eens op benzine staan en kijk dan wat er gebeurt als hij warm is. Als een motor koud is en hij krijgt te veel benzine gaat deze gegarandeerd stinken, het kan zelfs zijn dat er zwarte rook uit je uitlaat komt wanneer je flink gas geeft met een koude motor. Is dit bij jouw auto ook zo?

Groeten.


09 dec 2013 13:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7539
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koude motor krijgt teveel brandstof.
Bijna 13 jaar lang een tank vol met voornamelijk lucht en een beetje benzine telt wel op op den duur.
Ineens ben je de kritische grens over en komt het water tot aan het aanzuigpunt van de pomp.


09 dec 2013 13:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koude motor krijgt teveel brandstof.
Zoals gezegd bij zowel benzine als gas is het probleem voorbij na een paar kilometer. Als ik op lpg rij is het probleem over zodra op lpg is overgeschakeld en bij benzine alleen duurt het dan een fractie langer.

Als het zoiets is wat jullie denken moet ik eens een goedje proberen wat het condenswater bindt en de injectoren reinigt.

Zoiets: Fuel water remover

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


09 dec 2013 13:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7539
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koude motor krijgt teveel brandstof.
Simpeler dan sleutelen. Maar 1 injector los trekken en je weet misschien iets wat je liever niet wilt weten...

De lpg BX die ik onlangs onder handen had startte ook steevast op benzine. Totdat ie niet meer op benzine startte, ironisch genoeg net na het volledig aftanken van de benzinetank. Toegegeven, was wel 10 jaar ouder dan jouw C5...


09 dec 2013 13:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koude motor krijgt teveel brandstof.
Ik zal het eens gaan proberen. Toch heb ik geen last van een slecht of moeilijk startende motor. Dat zou je dan wel verwachten, toch?

De hoeveelheid benzine die ik verstook is als fervent lpg-rijder zo minimaal mogelijk. Hooguit dat er in de zomer in het buitenland met vakantie nog wel eens een tank benzine doorgaat.
Mijn "oude" lpg auto's startten indertijd ook gewoon op lpg en dat zonder problemen.
Dat zou nu van mij ook best zo mogen zijn.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


09 dec 2013 13:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24
Berichten: 384
Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koude motor krijgt teveel brandstof.
c5jan schreef:
De lpg BX die ik onlangs onder handen had startte ook steevast op benzine.


Klopt, maar zodra je de contactsleutel loslaat, loopt een BX op LPG. Bij een C5 duurt dat echt een tijd langer en met koud weer zelfs enkele kilometers benzine rijden.
Ik jaag er overigens iedere 2 a 3 maanden een volle tank benzine door, en dat rij ik op LPG, maar start op benzine.


09 dec 2013 20:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7539
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koude motor krijgt teveel brandstof.
Dat was bij deze installatie overigens niet het geval...


09 dec 2013 20:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.