Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Lamba('s) defect, of iets anders?
Auteur |
Bericht |
mrvroos
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03 Berichten: 595 Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
 Lamba('s) defect, of iets anders?
'k Heb net aardig wat posts doorgelezen over perikelen met de lambda, maar vind toch niet genoeg herkenning voor "mijn" probleem. Motor: HPi. Heeft nooit problemen gegeven. Nu wel, sinds één paar weken: stotterend rijden na plm. 3 minuten na koude start. Duurt 10 à 15 seconden. Geen storingsmeldingen, niet voor die tijd, noch tijdens het stotteren of erna. Vermoeden voor oorzaak (na onderzoek bij onderhoudsman): Lambda.
Heb nu een paar dagen gereden met stekker voor de lambda afgekoppeld; en ... geen gestotter meer, en ook geen storingsmeldingen. Morgen ga ik weer test met aangekoppelde stekker. Stel dat het weer gebeurt (wat waarschijnlijk is), hoe weet ik dan of het de voorste of achterste sonde is (of allebei)? En wat kan er misgaan als ik verder ga zonder geactiveerde lambda's? Want zonder rijdt de auto nu sowieso vlotter (los van het stotteren).
_________________ C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009 Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
|
28 nov 2013 23:19 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3646 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Lamba('s) defect, of iets anders?
Uitlezen in livedata via de OBD uitgang. De eerste lambda moet een pendelend signaal geven en de tweede een (redelijk) vaste waarde.
Overigens moet het afkoppelen va een lambda toch altijd een storing geven. De Ecu krijgt immers geen ifo meer binnen en kan het mengsel niet meer afregelen???
|
29 nov 2013 09:03 |
|
 |
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39 Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Naar boven
|
 Re: Lamba('s) defect, of iets anders?
Er zijn twee lambdasensoren welke het zuurstof gehalte in de uitlaatgassen meten. De eerste lambdasensor meet de gassen voor de katalysator direct uit het motorblok.
Dit meetsignaal wordt door het motormanagementsysteem gebruikt om o.a. in relatie tot de verbrandingslucht de juiste dosis benzine te leveren.
De tweede lambdasonde bevindt zich na de katalysator en controleert of deze nog goed werkt.
De ECU (engine control unit) verwacht een signaalspanning van deze lambdasensoren tussen de 0,1 en 0.9 volt welke deze zelf opwekken. Hun bedrijfstemperatuur is circa 200 gr C en wordt bereikt door hete uitlaatgassen en/of een ingebouwde elektrisch verwarmingselement.
|
30 nov 2013 01:05 |
|
 |
mrvroos
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03 Berichten: 595 Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Lamba('s) defect, of iets anders?
boes schreef: Overigens moet het afkoppelen va een lambda toch altijd een storing geven. De Ecu krijgt immers geen ifo meer binnen en kan het mengsel niet meer afregelen??? Willem v Zeijl schreef: De ECU (engine control unit) verwacht een signaalspanning van deze lambdasensoren tussen de 0,1 en 0.9 volt welke deze zelf opwekken. Hun bedrijfstemperatuur is circa 200 gr C en wordt bereikt door hete uitlaatgassen en/of een ingebouwde elektrisch verwarmingselement. Daarom vind ik het idd vreemd dat ik geen storingsmeldingen zie verschijnen. En dan denk ik: "Wat let mij te rijden zonder werkende lambda's?" Want nu ik de lambda's weer heb aangesloten is het stotteren terug. Maar er zit vast een addertje onder het gras; wie weet welke addertje?
_________________ C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009 Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
|
30 nov 2013 11:06 |
|
 |
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39 Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Naar boven
|
 Re: Lamba('s) defect, of iets anders?
Voor optimale verbranding is juiste verhouding van benzinedamp en lucht nodig.
Iedere koolstofatoom uit brandstof dient voorzien van 2 zuurstofatomen uit de lucht
Zo krijg je CO2 (Koolzuur)
In de praktijk is 100 % rendement nagenoeg niet realiseerbaar, want brandstof bestaat niet voor 100 % uit koolstofatomen en lucht slechts voor 20 % uit zuurstof
Als je het percentage koolzuurgas (CO2) in afvoergassen nu zo hoog mogelijk maakt , en het koolmonoxide (CO) en zuurstofgehalte (O2) zo laag mogelijk kom je al een eind in de goede richting.
100 % verbranding noemen ze "stoichiometrische verbranding" , zelfs onder laboratorium-omstandigheden is dat niet haalbaar. Want dan moet het mengsel zo goed gemengd zijn dat iedere koolstofatoom tijdens verbranding twee zuurstofatomen tegenkomt... In de praktijk geeft men daarom altijd iets meer lucht dan wat uit een theoretische verbrandingsvergelijking volgt. Dit noemt men "luchtovermaat".
Zo'n optimalisatietraject daar is het katalisatorsysteem nauw bij betrokken, Op basis van de lambdasensorgegevens wordt over het gehele motorvermogentraject het benzinedebiet vrij nauwkeurig afgestemd op het luchtdebiet.
Als je die lamdasondes demonteert ( en er volgt geen storingmelding ) dan weet de ecu niet meer wat hij moet doen en gaat naar een mengverhouding waarbij je niets tekort komt - de auto zal dus wel rijden- maar meestal heb je dan een te rijk mengsel.
Dit heeft extra benzineverbruik (lager rendement) en onverbrande brandstofresten in de uitlaat tot gevolg met dalend koolzuurgehalte en stijgend koolmonoxidegehalte.
Als hij stottert doen die lambdasensoren het blijkbaar wel, maar is dit een teken dat er verderop iets mis is in het regelsysteem. Daarvoor is nader onderzoek nodig.
|
30 nov 2013 13:50 |
|
 |
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39 Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Naar boven
|
 Re: Lamba('s) defect, of iets anders?
Uitlaatgassen geven niet alleen duidelijkheid over het verbrandingsproces, maar ook over de werking van katalysator, lambdasonde en het regelsysteem. APK-eisen spreken over het maximaal toelaatbaar CO-gehalte in het uitlaatgas (gemeten achter de katalysator) en over de lambdawaarde.
In het meest ongunstige geval komt je auto niet door de APK
Om de lambdawaarde te kunnen vaststellen moeten meerdere uitlaatgascomponenten gemeten worden. Dit gebeurt met een viergastester welke het gehalte van de volgende uitlaatgascomponenten meet:
KOOLMONOXIDE (CO), niet volledig verbrande brandstof ( moet zo gering mogelijk zijn )
KOOLDIOXIDE (CO2), volledig verbrande brandstof "ook blusmiddel" (moet zo hoog mogelijk zijn)
KOOLWATERSTOFFEN, onverbrande brandstofresten.( moet zo gering mogelijk zijn )
ZUURSTOF (O2), ( moet zo gering mogelijk zijn )
|
30 nov 2013 14:08 |
|
 |
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 346 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
 Re: Lamba('s) defect, of iets anders?
Citaat: Als hij stottert doen die lambdasensoren het blijkbaar wel, maar is dit een teken dat er verderop iets mis is in het regelsysteem. Daarvoor is nader onderzoek nodig.
Zou dit dan betekenen dat de lucht massa meter of de injectoren (vervuild) een probleem hebben? of zou een "verstopt lucht filter er dan voor kunnen zorgen dat de toe telaten benzine van de injectors zo weinig moet zijn dat ze dat eigenlijk niet kunnen doseren?
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 18
|
30 nov 2013 20:59 |
|
 |
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39 Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Naar boven
|
 Lamba('s) defect, of iets anders?
Misschien wel. Daar kom je alleen achter na een grondige analyse van de werking van die componenten. Mengverhouding verbrandingsgas en -lucht moet onder alle omstandigheden ( denk aan vermogen en belasting ) optimaal zijn. Lucht varieert in conditie, ( druk en waterdampgehalte ) Zo heeft lucht van 20 gr C en 101,3 kPa een dichtheid van 1,2 kg/m3, maar bij -10 gr C is die dichtheid 1,3 kg/m3. Rij je met vakantie in de alpen dan heb je op 2 km een druk van ca 0,8 Bar en bij 3 km 0,7 Bar. Daar zit dus resp. 20 of 30 % minder zuurstof in dan hier Waterdampgehalte in lucht kan ook varieeren, bij -10 slechts 1 gram per kilo Bij 20 graden kan dat wel 18 gram zijn, Op grote hoogte ( in de alpen) is de luchtdruk lager dan op zeeniveau Een m3 lucht daar bevat dus minder lucht dan hier. en bij 30 gr C zelfs 28 gram waterdamp per kilo droge lucht. Al met al een flinke klus voor lambdasondes om dat bij te benen.... Kijk ook eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaar ... ortechniekhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaar ... ortechniek
|
30 nov 2013 22:21 |
|
 |
mrvroos
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03 Berichten: 595 Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Lamba('s) defect, of iets anders?
Bedankt voor deze informatie zover. Ik ga ermee naar de garage om te bespreken.
Martin
_________________ C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009 Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
|
01 dec 2013 23:33 |
|
 |
mrvroos
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03 Berichten: 595 Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Lamba('s) defect, of iets anders?
De voorste Lambda-sonde is vervangen. De voiture gedraagt zich weer als een voiture:  Wat mij betreft einde van het draadje.
_________________ C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009 Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
|
20 dec 2013 15:36 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|