Ik zou wel eens willen weten hoe hoog het percentage is van de probleemmotoren tov alle verkochte THP-motoren, lijkt me interessant (en eventueel van voor en na de fabrieksmodificatie). Maar dit zal wel teveel gevraagd zijn .
Zou ik ook welééns willen weten.
Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat die motoren zoveel problemen veroorzaken en dat het probleem na 6 jaar bouwtijd van deze motoren nog steeds niet opgelost schijnt te zijn.
Tja, je zal maar als particulier zoals ik in de markt zijn voor een nieuwe C5. De ongeblazen 1.6 vti schijnt volgens de configurator niet meer leverbaar te zijn in de C5 dus zit je als benzine rijder dus automatisch vast aan deze motor.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat alle THP's na verloop van tijd last krijgen van dit probleem. Dan wordt die nieuwe Peugeot 308 met 125 en 155 pk THP toch ook een sof? Het merendeel van dit nieuwe model waarop PSA al z'n hoop vestigt en een verkoopkanon moet worden wordt nu afgeleverd met dit type motor. Als iedere vreemd merk rijder die overstapt op zo'n 308 die problemen krijgt wil toch niemand nooit meer Peugeot hebben wat een enorme imagoschade voor het merk betekent. Dat is toch het allerlaatste wat men momenteel bij PSA kan gebruiken, lijkt me!!
De 125 pk THP gaat er trouwens binnenkort alweer uit. Wordt vervangen door de 130 pk 1.2 E-THP. Een driecilinder turbo ! Deze motor zal op den duur ook leverbaar worden in oa. de Citroen C5 en de Peugeot 508.
Vol verwachting klopt mijn hard. Ik heb deze 1.2 vti zonder turbo 82 pk nu al in mijn 208. Dat motortje loopt helemaal probleemloos en heeft geen distributieketting maar een riem. Heb er inmiddels alweer 36.000 km ervaring mee! In het begin wat stotterig met gas loslaten en bijgeven maar na een software-update loopt het machientje pico bello.