Auteur |
Bericht |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Et waarde
JW-NHS schreef: Nadeel daarvan is dat de remweg door dat smeren veel langer wordt dan wanneer je tegen blokkeren aan remt. Toch heb ik altijd begrepen dat voluit remmen mét ABS een in de praktijk langere remweg betekent dan vól blokkerend remmen zónder ABS (ondanks het 'smeren' dus). Het verschil zit hem er in dat de remweg met ingeschakelde ABS 'pompend' wordt afgerond, waarbij je gemiddeld genomen minder wrijving ervaart dan met 'smeren'. Het beste zou dus zijn in een noodsituatie nét onder het ABS-aangrijppunt te blijven. Dat is in de praktijk echter niet haalbaar omdat iedereen in een reflex het rempedaal liefst door de bodem wil trappen.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
25 nov 2013 17:02 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Et waarde
97 w of 98 v zullen niet veel verschillen. Een hogere snelheid index verlaagd de load index en vise versa. Er zijn wel wat duidelijker verschillen in het tabelletje te vinden.
|
25 nov 2013 17:09 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Et waarde
@ Maarten, Is dat niet een heeel oud verhaal, uit de begintijd van de ABS systemen?
De huidige ABS systemen zorgen er juist voor dat er tegen het blokkeren aan geremd wordt. Niet meer pompend maar modulerend dus. Op die manier komt het heeeel dicht bij de gewenste situatie. En veel beter dan wat er gebeurt als de banden blokkeren.
De enige situatie waarbij het blokkeren juist wél gewenst is, is als er een dikke sneeuwlaag ligt. Dan onstaat er een wig voor de banden waardoor de auto afgeremd wordt. Met ABS gebeurt dat niet, waardoor de remweg onder die omstandigheden duidelijk langer wordt. Mocht je ooit in die situatie komen, dan kun je tijdelijk het ABS systeem uitschakelen.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 nov 2013 17:15 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Et waarde
Ja, kan best dat dat voor het 'oude' ABS geldt. Zoals jij het uitlegt klinkt het me logisch in de oren.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
25 nov 2013 17:21 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Et waarde
In het Cit-document D4EA8LP0 Werkingsprincipe : Beheer van de grip van de auto dat betrekking heeft op het systeem van de PH2 is daar het eea over geschreven: De legenda daarvan klopt niet, ik denk dat: --b snelheid van de auto --c draaisnelheid van he twiel --d (stippellijn) referentiesnelheid --e langzame drukverhoging moet zijn ipv die g, h, j en k. Daarin zie je dat het wiel niet blokkeert, maar er dicht tegenaan gehouden wordt. Dat geeft een maximale vertraging. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 nov 2013 17:39 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Et waarde
chathanky schreef: 97 w of 98 v zullen niet veel verschillen. Een hogere snelheid index verlaagd de load index en vise versa. Er zijn wel wat duidelijker verschillen in het tabelletje te vinden. Dat schreef je al eens eerder, in een ander draadje. Maar enige onderbouwing van die stellingname heb ik tot nu toe niet gezien. En in het tabelletje is te zien dat de druk in de band ook gelijk blijft als zowel de LI als de SI hoger worden. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 nov 2013 19:39 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Et waarde
@ JW: Ik weet toch vrijwel zeker dat een 225/60-16 band bij 2,5 bar minder oppervlak heeft dan een 245/40-19 band bij 2,5 bar op dezelfde auto. Inderdaad volgens jouw tabel (keurig met bronvermelding  ) zijn de spanningen gelijk. Ik heb echter vroegah op school geleerd dat je bij een toenemende breedte de spanning moest verlagen. Dit vooral vanwege de middelpuntvliedende kracht die een brede band in het midden laat 'bollen' bij hoge snelheden waardoor extra slijtage van het middengedeelte. Dat is ook zeker zichtbaar bij bijvoorbeeld van dikke banden voorziene DS5 en C5 die veel snelwegritten maken. Kun je verklaren waarom een bredere band meer grip heeft? Is dat iets anders dan de vrijvingscoefficient x oppervlakte? Als de oppervlakte namelijk gelijk zou blijven moet er een andere factor meespelen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 nov 2013 22:06 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Et waarde
Die onderbouwing is ook niet zo goed te vinden op het www maar een relatie tussen die 2 is er zeker.
Met een veel te zwaar belaste band kun je rustig stapvoets rijden, de snelheid zoals aangegeven zal het niet halen. Dit heeft te maken met de temperatuur toename van de band als je een van of beiden verhoogt.
Maar goed dit is een zijsprong op de discussie. Smallere banden betekent ook dat je met dezelfde rolomtrek de breedte hoogteverhouding wijzigt. dit zal je in bochten vast merken.
|
25 nov 2013 22:22 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3645 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Et waarde
ik dacht dat dit draadje over de ET waarde ging? 
|
25 nov 2013 22:25 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Et waarde
BJG schreef: @ JW: Ik weet toch vrijwel zeker dat een 225/60-16 band bij 2,5 bar minder oppervlak heeft dan een 245/40-19 band bij 2,5 bar op dezelfde auto...... Probeer daar dan eens een verklaring voor te vinden..... Mijn logica is deze: --Als de band onder de auto zit, en dus belast wordt, is er een evenwichtsituatie in de drukken. Oftewel, de druk in de band moet dan gelijk zijn aan de druk die aan de buitenkant uitgeoefend wordt op het aanrakingsoppervlak met de weg. Dat alles onder de randvoorwaarde dat er sprake is van een elastische vervorming van de band op dat aanrakingsoppervlak.... --Rekenvoorbeeld: mijn C5 heeft iets van 850 kg op de vooras, dat is 425 kg per wiel. De band is opgepompt met 2,5 bar Het aanrakingsoppervlak met de weg is dan 425/2,5 >> 170 cm² Dat is dan onafhankelijk van of ik er nou een 215/55-16 band onder heb dan wel een 205/55-16 Waar klopt dat verhaal niet? Uiteraard zijn er marginale verschillen tussen die twee. Dat hangt met name af van de kracht die nodig is om de elastische vervorming van de band te bewerkstelligen. Die zou wel eens fractioneel groter kunnen zijn bij het loopvlak van de smallere band omdat die over een grotere lengte platgedrukt moet worden >> iets kleiner oppervlak van de smallere band. Aan de andere kant zou de flank van de bredere band wel eens iets stijver kunnen zijn dan die van de iets smallere >> kleiner oppervlak van de bredere band. Welke van die twee dominant is weet ik niet. Maar hoe dan ook , je hebt het over verschillen in de marge. Overigens, als we het hebben over een band 215/55-16, dan blijkt de totale loopvlakbreedte van die band maar iets van 185 mm te zijn. Dat stelde ik vanmiddag vast toen ik m'n wintersloffen in de auto legde om ze morgen om te wisselen. Dit geeft dan een lengte van het aanrakingsoppervlak van 170/18,5 >> 92 mm Dat houdt dus in dat banden 205/55-16 maar een loopvlakbreedte hebben van zo'n 175 mm >> 97 mm lengte van het aanrakingsoppervlak. De werkelijkheid is iets anders, immers het aanrakingoppervak met de weg is geen zuivere rechthoek, zoals in dit rekenvoorbeeld gebruikt wordt. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 nov 2013 00:39 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Et waarde
Die formule van druk en belasting is leuk bedacht maar raakt wel uit zijn verband als je daarmee gaat spelen.  Vul dezelfde band eens met 0,25 bar en je krijgt 425/0,25= 1700 cm2 Geef de band 1000 kg belasting kom je op 4000 cm2 uit. Zoveel loopvlak heeft de band niet als hij plat staat.  Een kleinere band met minder luchtinhoud zal sneller druk op bouwen onder belasting dan een hele grote band. Druktoename is ook niet lineair. Formule klopt niet...... mijn gedachte hoor. 
|
26 nov 2013 01:21 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Et waarde
Bij al die situaties ga je ver buiten de door mij elke keer genoemde randvoorwaarde: de band kan elastisch vervormen in het gebied van het aanrakingsoppervlak.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 nov 2013 09:55 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Et waarde
Ik haak af ben al een tijdje de weg kwijt i dit draadje
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
26 nov 2013 10:17 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Et waarde
Een formule is een formule. Ook buiten de gebruiksvoorwaarde zal het moeten kloppen anders klopt de formule ook niet daarbinnen.
|
26 nov 2013 10:28 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Et waarde
chathanky schreef: Die formule van druk en belasting is leuk bedacht maar raakt wel uit zijn verband als je daarmee gaat spelen.  Vul dezelfde band eens met 0,25 bar en je krijgt 425/0,25= 1700 cm2 Geef de band 1000 kg belasting kom je op 4000 cm2 uit. Zoveel loopvlak heeft de band niet als hij plat staat.  Een kleinere band met minder luchtinhoud zal sneller druk op bouwen onder belasting dan een hele grote band. Druktoename is ook niet lineair. Formule klopt niet...... mijn gedachte hoor.  Dat is simpel: dan sta je op de velg en niet meer op de lucht.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
26 nov 2013 11:57 |
|
 |
|