Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: motorolie
Staan die PSA specs op de Action olie vermeld? Ik weet dat niet.....
Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 nov 2013 15:06 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
De vraag die je je vooral moet stellen is wat de waarde van de specs zijn op zo'n olie. Oftewel wie reguleert dat en wordt er ook gehandhaafd. Wat dat betreft ziet het er met de ACEA normen niet zo goed uit, want deze worden dan wel centraal vastgesteld, maar ik zie nergens iets van testen, handhaving of tucht. De fabrikant van de olie verklaart niet meer dan dat ie eraan voldoet. Ik vermoed dat dat bij de fabrikant specifieke specificaties (zoals de PSA-Total specs) anders / beter is. (maar ook dat weet ik niet zeker)
Als je echter voor generiek ACEA gaat, zou het enige voordeel nog kunnen zijn dat je beter uit bent met een A merk (omdat de fabrikant daar meer te verliezen heeft). Ik geloof echter direct dat de Action olie ook voldoet aan de specs. In elk geval initieel, na 30K km zou het wel eens anders kunnen zijn. Maar garanties zijn er ook niet bij een A merk. Kijk maar eens naar de keuringsdienst van waarde om te zien dat juist die merken de meest gore rotzooi in hun spullen stoppen om maar een cent goedkoper te kunnen produceren (ondertussen gebruik makend van ronkende marketing over "ambachtelijk" of zo om zo een kunstmatig kwaliteitsimago in stand te houden). Juist de merken van de discounters komen vaak verrassend goed uit tests.
In dat perspectief is het net zo'n groot risico om
04 nov 2013 16:32 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Bij test wordt ook vaak gekeken wat krijg je voor de prijs.. De hdmi kabel bij de action kwam bij radar of kassa het beste uit de bus. Maar zonder reden moet ik ze na enige tijd vernieuwen omdat ze het opeens niet meer doen. Voor die 2€ heb ik er nu altijd 1 op voorraad.
|
04 nov 2013 17:09 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Als het een rommeltje is met de naleving ligt een bewijslast oook moeilijk. Of je nu een onbekend goedkoop merk gebruikt of een duur A merk. En de tijd van goed vertrouwen op de gerenommeerde fabrikant....... tja je ziet ze geregeld in het nieuws en niet vanwege goed nieuws.
Zo achterdochtig naar de a merken kun je het ook bij de b merken hebben. Als het zo beroerd zou zijn was het allang aan het licht gekomen.
|
04 nov 2013 17:27 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
Waarom? Als de mensen niet klagen? Waarom zou je michelin op je auto leggen als je voor de helft chineese rommel kan krijgen? Waarom zou jouw baas jou duur betalen als een pool het voor de helft doet?
Zo kunnen we doorgaan...
De baas van virgin zei het onlangs... Als de prijs maar laag genoeg is, maakt kwaliteit niet meer uit...
|
04 nov 2013 18:32 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
Haha...
04 nov 2013 18:36 |
|
 |
Peter62
V.I.P.
Geregistreerd: 08 jul 2008 21:30 Berichten: 138 Woonplaats: De Goorn
Auto: Berline
Opties: trekhaak
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Organummer: 8962
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255000
Kleur: blauw
Naar boven
|
Menno schreef: Precies , geen winst ... enkel extra risico zoals ik al zei, ik weet niemand die deze extra risico's heeft gehad....... gr. Peter
|
04 nov 2013 20:14 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Blijkbaar niemand met duidelijk aantoonbare nare ervaring. Houdt wel in de gaten dat de specificaties overeen komen. Er is laatst een topic aangemaakt door een lid hier die zijn persoonlijke ervaringen bij gaat houden. Maar er zijn er wel meer ook hier op het forum die al langer rijden op action olie. Die gaan echt wel melden als het problemen van komen.
|
04 nov 2013 21:34 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Roman schreef: De baas van virgin zei het onlangs... Als de prijs maar laag genoeg is, maakt kwaliteit niet meer uit... Als een potje pindakaas gratis zou zijn koop ik nog steeds calve omdat ik deze lekkerder vindt. Klasieke muziek kan een duppie kosten maar ik ga het niet kopen. Het gaat hier of het kwaad kan. Veel meningen maar geen enkel feit die op tafel komt.  Maar heel simpel als men het niet vertrouwd zijn er genoeg alternatieven. En zelfs in de a merken olie zijn er legio die het nooit met elkaar eens worden objectief bekeken waarop? Velen rijden vele kilometers met verschillende merken olie.
|
04 nov 2013 21:43 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
chathanky schreef: Keuze staat een ieder vrij. Net als sommige zweren bij dure kleding of andere zaken waar een lieve duit voor betaald mag worden. Je zegt hetzelf.... Er zijn mensen die cola van de aldi lekker vinden, andere zweren bij pepsi of coca cola.. Net als jij met de calve... Zijn die beter? Kan het kwaad als je het huismerk van appie koopt ipv merk? Kwestie van smaak... Hier gaat het niet om de olie maar puur om de prijs..
|
04 nov 2013 22:01 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Dan klopt de stelling naar prijs toch niet als het maar goedkoop genoeg word. Keuze is vrij ja, dit onderwerp is gestart om ervaring te delen of het wel of niet schadelijk is om een goedkoop merk olie te gebruiken. Leuk initiatief. Grappig te zien dat de vooroordelen direct al geplaatst worden die nergens op gestoeld zijn. (olie deugd niet, motorschade, rommelolie tweede hands olie, geen garantie.) Weer een discussie over olie als reactie. Niet de insteek van de ts iig als opening van het onderwerp. En vervolgens ook nog ergeren dat de discussie voort duurt. Ik wacht de ervaringen van de ts wel af en kan indien nodig ook mijn ervaringen plaatsen want hier ook al enige tijd "rommelolie" in het blok zitten.  En ja prijs speelt altijd een rol. Of het nu om het zelfde merk gaat of verschillende merken olie. Ook als het gaat om het kopen van een C5. Altijd discussie genoeg als er iets wordt aangeboden wordt hier op het forum. Te duur goedkoop noem maar op. Waarom ver rijden als de te dure dealer op de hoek zit dit laatste heb ik op het forum nooit voorbij zien komen. Een paar cent per km meer betalen voor olie Leuke insteek. Voor die keer dat je ververst is het toch enkele tientjes op zak houden die je anders niet gehad had.  Een paar adals laten vervangen voor 400 euro is te veel voor 250 euro is een goede prijs. reken uit per kilometer als ze 2 ton mee gaan.
|
04 nov 2013 23:33 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Ik vind het maar een vreemd boek, die 'oil bible'. Het bevat heel nuttige objectieve informatie maar het is doorspekt met meningen. Om over het ingesloten traktaat nog maar te zwijgen.
Over goedkope olie lees ik er meer tegens dan voors in terug; er zijn nog tig andere tests waar je op moet letten naast de al bekende SAE specificatie. En voor goedkope olie zijn al die testgegevens niet zomaar beschikbaar.
|
04 nov 2013 23:46 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
 motorolie
Je kan moeilijk zeggen dat het niet wederom een discussie over olie is wel CH .... ?? Het is m.i. namelijk een keuze die gemaakt wordt met enkel en alleen de €€ in het achterhoofd.
04 nov 2013 23:47 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Tsja, 'zie onderwerp', ben ik dan geneigd op te merken 
|
04 nov 2013 23:48 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Ja discussie is het maar proef uit een eerder antwoord irritatie terwijl jezelf eerder deelnam aan de discussie. Kan hoor ik ben ook niet roomser dan de paus.  Je hebt gelijk dat je niet alleen op de euro`s moet kijken. Maar als ik vraag om gestoelde redenen waarom de olie dan slecht is krijg ik geen enkel ongefundeerde redenen als antwoord of niks.
|
04 nov 2013 23:49 |
|
 |
|