C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2013 19:09
Auto: C5 break 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 130000
Kleur: donker grijs
C5club Rookie
C5club Rookie
beste forumleden

Wanneer mijn tank nog voor een 1/4 gevuld is, wordt de afstand die ik nog kan afleggen zeer onbetrouwbaar, de meter en de display suggereren dan vrij snel leeg te zijn, als ik er daarna bij- voorbeeld 10 liter bij gooi, kan ik weer 250 km rijden, alhoewel die 250 km vrijwel nooit gehaald worden, als ik de benzine meter moet geloven.
Ik heb het idee dat er nog genoeg brandstof in de tank zit, die niet door de meter wordt gezien.

weet iemand hiervoor de oplossing
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Omdat het benzinepeil berekend wordt over je gemiddelde verbruik van de laatste ????? kilometer zal de stand negatief beïnvloed worden door juist de laatste kilometers in je dorp/stad.

Daar is niets aan te doen. Ik rijd zelf dus eigenlijk alleen maar op de dagteller en ik ga tanken wanneer ik rond de 800 kilometer zit (wel op diesel.... ;) ).
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2013 19:09
Auto: C5 break 2.0 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 130000
Kleur: donker grijs
Ik begrijp je verhaal, maar ik heb deze auto nu drie jaar, en nooit eerder last gehad van dit fenomeen.
Het komt ook voor, na een nacht stilstand, dat de benzinemeter meer aangeeft dan de dag daarvoor
Je zou denken dat er een probleem met de vlotter is, maar na het tanken van 10 liter veranderd er niet zoveel, dat de opwaartse druk van de vloeistof, voldoende zou zijn om zo'n groot verschil in benzine stand te vertegenwoordigen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Karakter? :smt203 :smt190 :citrofiel
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
Kan het zijn dat je recent anders bent gaan rijden ? meer korte of juist langere stukken dan normaal? dan kan je ineens dit soort afwijkingen krijgen..

wat je kan proberen dan is het volgende: met het knopje op je stengel van de ruiten wisser door je boordcomputer menu bladeren op enig moment krijg je km stand te zien... dit zijn de kilometers waarover je gemiddelde gebruik word berekend. (dit vaste gemiddelde is 2 vensters verder af te lezen)

als je dus die km stand ziet dan het knopje ingedrukt houden tot deze reset naar 0 of ----
dan gaat ie opnieuw het totaal gemiddelde berekenen van de nieuwe rijstijl.

kan ook zijn dat je motor management van slag is en dat het verbruik daardoor afwijkt van wat historisch verwacht zou worden.
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 409
Lid geworden op: 22 apr 2012 22:08
Auto: c5 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 155000
Kleur: zwart
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
De antwoorden leunen erg op de berekende km's die er nog in zitten, maar TS zegt ook dat de meter zelf (erg snel) naar leeg gaat wijzen, dus dat verklaart dan wel die berekening. M.a.w. er zit iets niet goed in de vlotter oid. Ik heb bij de C5 hier geen last van maar alle wijlen AX'jes en ook de Saxo die ik nu heb heeft dit verschijnsel, en ik meen ook een ex-XM of twee. De meter van de Saxo schiet van kwartvol naar reservelampje en weer terug bijvoorbeeld.
Ik heb ooit eens gelezen dat de tank dan misschien niet goed ontlucht, en er zou ergens een ontluchtingsgaatje in de benzinedop moeten zitten ? (Ik heb dat bij de Saxo nog niet kunnen ontdekken)
In ieder geval lijkt je km berekening wel te kloppen als ik je verhaal goed begrijp......
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Na 3 jaar weet je toch wel ongeveer hoeveel je op een tank kunt rijden? Lijkt me niet erg noodzakelijk om dan nog afhankelijk te zijn van je benzinemeter. Het is überhaupt geen precisie-instrument, meer een luxe uitvoering van de vroegere peilstok...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Wijst je benzinemeter wel vol aan als je volgetankt bent?
Je kunt met de citroen diagnosetools de grootte van je tank instellen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Aanvullend: als je de benzinemeter niet vertrouwd dan is 10 liter bijvullen op 1/4 vol niet echt handig. Bij kleine beetjes vullen wil de boel ook wel eens in de war raken. (Bijna) leeg rijden en dan gewoon volgooien is beter.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik rij al heel wat jaren C5 , maar weiger met een pack Harm te komen staan, tank dan altijd royaal op tijd, ...
Nooit ergens last van hoor ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
:oops:


:lol:
Na 2x met een C5 en nu ook al een keer met een 2CV wil ik dat ook niet meer...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Menno schreef:........ een pack Harm ...... ;)

:smt017 Leg eens uit...... :smt203
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Zoek maar .... ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Ik wil precies weten hoelang ik op een tank kan rijden en vooral dan wanneer het lampje gaat branden. Mijn ervaring tot op heden is dat iedere auto waar ik in gereden heb nog ongeveer 100 km kan rijden al is dat wel met aangepast rijgedrag. Dit soort zaken kun je beter in Nederland testen dan dat het je om welke reden dan ook in buitenland overkomt. Afgelopen jaar in Kroatie was ik met deze ervaring weer blij na een lange binnenlandrit met erg weinig tankstations.

Jaren geleden was het belangrijk de tank regelmatig bijna leeg te rijden daar er anders bezinksel optrad en je op een kwart van de tank al een hikkende auto had door verstopte carburateur-sproeiers. Sinds de inspuit-motoren is dit niet meer aan de orde en wordt de brandstof met liters per minuut gefilterd rondgepompt wordt naar de motor en weer terug minus het verbruik.
Ik vind tanken zonde van de tijd en is het prettig dit slechts een maal per 1000 kilometer te hoeven doen. Mijn werk Fabia heeft slechts een 42 liter tankje maar door lage verbruik tank ik daar om de 800 kilometer mee en ook deze haalt nog 100 km nadat het lampje gaat branden.

Is er bij de TS geen sprake van een haperende vlotter? Ik heb er wel eens een gehad die gemakkelijk omhoog maar lastig omlaag ging waardoor de meting zeer onbetrouwbaar werd. In het geval van de C5 hangt daar een faktor logica achter waardoor de betrouwbaarheid nog verder vernageld wordt.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Mijn ervaring is ook dat ik bij zuinig rijden nog ca 100km toe kan als het lampje aangaat.

Als de nog te rijden km verdwijnen en er staan alleen maar streepjes, dan zit er nog maar een paar liter in en moet je echt naar de eerste pomp.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Plaats reactie