EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Auteur |
Bericht |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
De verspilde energie die gebruikt wordt om het goedje te maken gebruiken voor transport. Dat je voor een liter diesel of benzine meer dan de helft verspilt aan het maken daarvan hoeft toch niet te betekenen dat je het nog erger moet maken. Uitgangspunt is wat je er mee wint voor het milieu. Jezelf voor de gek houden door dit soort oplossingen is niet echt bevorderlijk waar het ten doel dient. Zo verliep de historie van het lood in de benzine ook. Kon geen kwaad voor de mens. Het fabriekje waar de onderzoeken tegen kloppende motoren plaats vonden zijn velen het slachtoffer geweest met loodvergiftiging. Lag niet aan het lood.  De belangen liggen soms ergens anders. Palmolie ook een mooi voorbeeld.
|
11 okt 2013 21:40 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
...zonder kwantificatie....
En hoe jouw verhaal over lood hierin past is me ook niet duidelijk. Wat heeft dat hiermee te maken?
Mijn vraag blijft: hoe zou jij het NOx probleem dan oplossen? Of vind je dat dit niet aangepakt hoeft te worden?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 okt 2013 21:49 |
|
 |
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Ik ga toch maar eens proberen de egr uit te schakelen. Als hij daadwerkelijk zuiniger gaat rijden, de motor schoner blijft, de egr klep niet om de zoveel tijd schoon gemaakt hoeft te worden, er op termijn minder reparaties aan de motor nodig zijn en ik dus minder ritjes naar de garage hoef te maken etc etc dan is die besparing voor het milieu beter dan de vermindering van de NOx die in het milieu terecht komt.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
11 okt 2013 22:15 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Minder diesel tanken spaart ook 't milieu 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
11 okt 2013 22:17 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Ik heb eens de MSDS'n van AdBlue bekeken. Ik kan geen bijzondere toeslagstoffen vinden. Het lijkt erop dat het gewoon een 32.5% ureum oplossing is (325 g/L). Ik weet niet wat AdBlue kost, maar voor zo'n naampje zal wel een flinke toeslag veroorzaken. Ureum wordt uit ammoniak (en CO2, maar dat komt uit de ammoniak-productie) gemaakt. Ammoniak uit stikstof (uit lucht) en methaan (aardgas). En ja, dat kost energie Special voor Chathanky een duurzaam alternatief: Urine bevat ureum (urine <-> ureum  ). Dit is de manier van het lichaam om de restanten van eiwitten kwijt te raken. Het gehalte in urine bij mannen is gemiddelde 196 mmol/l (dus 16 g/L) en per dag wordt tussen de 211-616 mmol uitgescheiden (13 tot 37 g/d). Dus direct in de tank wateren is er nog niet bij. Dus: Plasje in de zon zetten, een factor tien tot 25 in laten dampen en milieubewust rijden !
|
11 okt 2013 22:25 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
JW-NHS schreef: ...zonder kwantificatie....
En hoe jouw verhaal over lood hierin past is me ook niet duidelijk. Wat heeft dat hiermee te maken?
Mijn vraag blijft: hoe zou jij het NOx probleem dan oplossen? Of vind je dat dit niet aangepakt hoeft te worden?
Groet, JW Om aan te geven dat men wel vaker de plank mis slaat of min of meer bewust zaken verzwijgen. Ik ben geen constructeur JW.  Het principe is simpel verlaag de piektemperaturen van de verbranding. Men is wel bezig met een alternatief maar elk ontwerp van wat nieuws kost wat tijd. Kun je nu wel investeren in een product dat het hem misschien niet gaat worden. Als Adblue vertegenwoordiger zou ik ook zoveel mogelijk verkopen.  Ontwikkelingen zijn HCCI motoren. Ook die hebben vast nadelen en om het productierijp te maken is tijd nodig om de nadelen te beperken. Je hoeft daar iig niet een product bij te voegen wat zelf al energieverslindend en dus ook vervuilend. Elektrisch rijden is super schoon, o ja de kolencentrale staat op de hoek die laad de accu op. Er zal vast wel eens aan gerekend worden wat de netto winst is voor het milieu van Adblue.  Ik heb er niet zo`n vertrouwen in. Het zal de ellende van de egr kleppen vast en zeker goed maken, dat dan weer wel. Met het laatste weer aangeland bij de EGR.
|
11 okt 2013 22:37 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
WackoH schreef: Ik heb eens de MSDS'n van AdBlue bekeken. Ik kan geen bijzondere toeslagstoffen vinden. Het lijkt erop dat het gewoon een 32.5% ureum oplossing is (325 g/L). Ik weet niet wat AdBlue kost, maar voor zo'n naampje zal wel een flinke toeslag veroorzaken. Ureum wordt uit ammoniak (en CO2, maar dat komt uit de ammoniak-productie) gemaakt. Ammoniak uit stikstof (uit lucht) en methaan (aardgas). En ja, dat kost energie Special voor Chathanky een duurzaam alternatief: Urine bevat ureum (urine <-> ureum  ). Dit is de manier van het lichaam om de restanten van eiwitten kwijt te raken. Het gehalte in urine bij mannen is gemiddelde 196 mmol/l (dus 16 g/L) en per dag wordt tussen de 211-616 mmol uitgescheiden (13 tot 37 g/d). Dus direct in de tank wateren is er nog niet bij. Dus: Plasje in de zon zetten, een factor tien tot 25 in laten dampen en milieubewust rijden !  Briljante oplossing. Meteen de oplossing voor wildplassen gevonden. 
|
11 okt 2013 22:41 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Dan maar op LPG 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
11 okt 2013 22:55 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
De HCCI motor is misschien over 10 of 20 jaar productie rijp en bruikbaar in de personenauto Zo zijn er wel meer nieuwe ontwikkelingen, de motor met variabele compressie is daar eentje van, Saab was daarmee bezig. Tot die tijd zullen we het moeten doen met wat er nú mogelijk is. En als je een hoog rendement wilt halen uit een motor moet de verbrandingstemperatuur uiteraard niet omlaag. Inmiddels is de AdBlue techniek gemeengoed geworden op de nieuwere vrachtauto's, bij mijn weten tot ieders tevredenheid. Die techniek maakt het mogelijk een hoog rendement te halen uit de motor. Waarom je hier vergelijkingen met lood of palmolie trekt is me niet duidelijk. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 okt 2013 00:08 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Het gaat m.n. bij palmolie om een alternatief wat op de plek van verbranding goede eigenschappen lijkt te bezitten, maar alleen de pijn (milieubelasting) verlegt naar de plek waar het gewonnen wordt.
|
12 okt 2013 12:09 |
|
 |
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Zo, net even de bestelling via Ebay gedaan. Benieuwd of het echt zo makkelijk te installeren valt en of ik verschil merk en de stroringen uit blijven. Mocht dat niet zo zijn dan is hij volgens mij zo weer uit gebouwd....
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
12 okt 2013 12:51 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
chathanky schreef: Het principe is simpel verlaag de piektemperaturen van de verbranding.. Daar doelde ik op toen ik schreef over intelligente koelsystemen/warmtemanagement. Er zijn al auto's die dit hebben. chathanky schreef: Er zal vast wel eens aan gerekend worden wat de netto winst is voor het milieu van Adblue.  Ik heb er niet zo`n vertrouwen in. Het zal de ellende van de egr kleppen vast en zeker goed maken, dat dan weer wel. Met het laatste weer aangeland bij de EGR. Onder bepaalde gebruiksomstandigeheden is een egr systeem effectiever dan addblue, vandaar dat Adbluemotoren nog wel een egr klep hebben. Alleen werkt die klep veel minder dan bij een systeem zonder adblue. Zeer zeker een vermindering van de ellende. Uitsluiting?  De tijd zal het moeten leren.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 okt 2013 00:20 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Met permissie....
1) Door de verbrandingstemperaturen te verlagen verminder je het rendement van de motor. Bij de motoren die Adblue gebruiken om de NOx emissie te reduceren hoef je de verbrandingstemperatuur niet te verlagen. Daardoor stijgt het rendement, met als gevolg een lager brandstof verbruik.
2) Kun je duidelijk maken waarom een motor met EGR effectiever en dus zuiniger is dan een motor met Adblue? En hebben alle Adblue motoren óók een EGR systeem? Je schreef dat de nieuwe HDi van de GC4Picasso die heeft, maar geldt dat voor alle motoren, ook die niet van PSA zijn?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 okt 2013 00:45 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
MichielC5 schreef: Zo, net even de bestelling via Ebay gedaan. Benieuwd of het echt zo makkelijk te installeren valt Was 5 minuten werk, dopsleutel 10 met 20cm verlenging. Motor loopt inderdaad rustiger. Verbruik is lager volgens de boordcomputer, maar dat kan ik dinsdag pas bevestigen als ik weer heen en terug naar Osnabruck ben geweest.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
13 okt 2013 12:02 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
13 okt 2013 15:47 |
|
 |
|