
Re: Laten repareren of inruilen?
Goedemorgen allemaal. Ik heb zojuist uitvoerig overleg gehad met de monteur en ik had beloofd een verslag uit te brengen over de gang van zaken met de Citroen C5 van Dhr. Gerritse
AutoVitel heeft op 20 augustus een olieverversing gedaan voor Dhr. Gerritse en diagnose gesteld aan zijn C5. De factuur luidde: Olie + Oliefilter+ Diagnose (gratis) - factuurbedrag was 99,95 euro exclusief btw (helaas ... wij zijn geen beunhaas en moeten nou eenmaal btw afdragen....)
Op dezelfde factuur hebben wij vermeld : Diagnose uitlezen computer:
Stuurhoek sensor (circa 300 euro)
Remlichtschakelaar (circa 12,36 euro)
Startmotor (circa 200 euro)
Banden (2 maal 80 euro)
Arbeid circa 4 werkplaatsuren van 49 euro
Korte uitleg van de prijsopgave op de eerste factuur voor de lezers:
De COM/Stuurkhoeksensor was een geval van 2 vliegen in 1 klap aangezien de richtingaanwijzer niet goed functioneerde en er een ESP storing (stuurhoeksensor niet in orde) in de auto zat en het ESP lampje regelmatig ging branden volgens Dhr. Gerritse. De remlichtschakelaar ivm de cruise control en de startmotor aangezien er ontelbaar veel kortsluitingfouten in het logboek stonden van de startmotor en er simpelweg kortsluiting in de startmotor zat. De banden waren kaal tot op de draad dus die hebben wij ook geadviseerd – voor alles de prijs vooraf opgegeven.
Vervolgens heeft Dhr Gerritse opdracht gegeven om de dingen die bij de diagnose naar voren waren gekomen te repareren (tegen de prijs die ook al was opgegeven !) en is de auto naar ons toe gekomen en is op 19 september een factuur gemaakt conform de prijsopgave. Ook was er een probleem met de kilometerteller - dit was echter een wispelturige teller bleek achteraf en de tellerunit heeft veel te weeg gebracht. De monteur had de unit gedemonteerd - wieltje gangbaar gemaakt - aangestuurd en getest. De kilometerteller werkte bij de proefrit van de monteur dus is daar verder geen aandacht meer aan besteed aangezien hij werkte..... De factuur op 19 september van AutoVitel zag er exact zo uit als de prijsopgave zijnde:
Startmotor 200 euro
Banden 2 x 80 euro
St.hoeksensor 300 (=com)
Remlichtschakelaar 12.36
leenauto gratis
Arbeid 4 x 49 uur
(prijzen exclusief btw)
Dhr. Gerritse kwam de auto ophalen en iedereen was blij en tevreden. Vervolgens belt Dhr. Gerritse zeer verbolgen naar de zaak nadat hij reeds, volgens eigen zeggen, vanaf Waalwijk tot aan Giessen was gereden dat de km teller het (nog) niet deed. – hij zou omkeren en terug naar AutoVitel komen.
Toen Dhr. Gerritse weer terug kwam bij AutoVitel op de zaak (na sluitingstijd inmiddels) was hij dusdanig woest dat hij zijn geld terug eiste, de zaak bij elkaar schreeuwde en de monteur en receptioniste er aan te pas moesten komen om meneer te bedaren. Dit lukte pas nadat meneer zijn geld terug had gekregen – nadat er 10 keer gezegd was dat het allemaal opgelost zou worden – nadat er 10 keer gezegd was dat AutoVitel een BOVAG bedrijf is en dat als we iets fout hadden gedaan we dat op zouden lossen enz enz enz. Dhr. Gerritse was volgens zeggen van mijn medewerkers in ieder geval niet meer voor rede vatbaar en is boos huiswaarts gekeerd.
De monteurs hebben vervolgens de teller nogmaals gedemonteerd en nogmaals helemaal nagekeken. Het bleek dat we de teller niet zelf konden repareren en hebben de teller toen naar een specialist gestuurd die de tellerunit heeft gerepareerd. De exacte rekening die AutoVitel toen moest betalen is 1 op 1 doorbelast aan Dhr. Gerritse. De tijd dat de tellerunit weg was en Dhr. Gerritse niet met zijn auto kon rijden heeft Dhr. Gerritse een GRATIS leenauto gekregen van AutoVitel.
Vervolgens is Dhr. Gerritse gebeld dat de tellerunit binnen was en heeft Dhr. Gerritse de auto opgehaald en dat was het laatste wat ondergetekende van Gerritse heeft gehoord – tot dat ik uiteraard weer eens een keer op het forum alhier ging kijken en Dhr Gerritse ‘zijn kant’ van het verhaal ruim bemeten ventileerde zonder mij daar überhaupt ooit van op de hoogte te hebben gebracht of in overleg met mij is getreden. Ik betreur dit nogmaals ten zeerste !
Ik hoop dat een ieder, naar eigen inzicht, de zaak beoordeelt en op zijn waarde weet in te schatten. Ik verzoek een ieder die ooit een verschil van mening heeft met een bedrijf , maakt niet uit wie het is, dit altijd eerst met de directie van een bedrijf te bespreken. Het kan niet de bedoeling zijn om bedrijven te stenigen als zij zelf niet eens op de hoogte zijn gebracht van de steniging zogezegd. Dit is, buiten dat het smadelijk is, simpelweg niet de manier om met mensen om te gaan en al zeker geen manier van zakendoen lijkt mij.
Voorbeeldje om e.e.a. te verduidelijken…… (we draaien de zaken even om ..)
Dhr Gerritse is muzikant …. Hoe zou hij het vinden als ik zijn bedrijf
www.elgemuziek.nl op een forum voor muziekliefhebbers met een 10-tal artikelen in een kwaad daglicht zou zetten met een bijna dwangmatige felheid omdat ik zijn muziek een keer niet heb begrepen of het niet mijn stijl is…?.... Wat zou dit betekenen voor de goede naam van Elge Muziek, het bedrijf van Dhr. Gerritse ..?….. Dit is niet de manier – dat is wat ik aan wil geven – als je al jaren zaken doet spreek je dingen samen uit en los je dingen op. Volgelingen zoeken om een bedrijf te stenigen op een forum is ernstig simpel – zeker met een eenzijdig verhaal.
Ik wens Dhr. Gerritse veel rijplezier met zijn Citroen en hoop dat hij er nog lang plezier van heeft. Mocht een reparatie van ons alsnog niet goed zijn …. Dhr. Gerritse heeft BOVAG garantie – als er iets aan de hand is kan hij zich altijd tot mij wenden…
I rest my case…
Met goede en vriendelijke Citroen groeten
AutoVitel
Hans Quist