C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 feb 2013 20:59
Auto: C5 tourer 2.0hdi ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 145000
Kleur: Blauw antraciet
Aan de rechter achterzijde van het motorblok waar de aluminium EGR leiding aansluit op de EGR.

Hier loopt de leiding met een haakse knik omlaag als je de twee bouten een klein beetje op lost kun je er een plaatje met sleufgaten tussen schuiven!! Ik zou hem kopen via E-bay hoef je niet te gaan tobben en past als een bus. ;)
Het vliegende spaghetti monster
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Bedank!
Dat is dus aan de achterzijde van de klep.
Dus niet tussen de koeler aan de uitlaatzijde?

weet je ook waarom op die plek en zit er een gaatje in zo'n "standaard" blindplaatje?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Over de EGR en NOx uitstoot in het algemeen:

EGR is een manier om NOx terug te dringen.

De motorfabrikanten (en automobilisten) willen dit onderdeel al jaren graag kwijt!

Door egr krijg je motorvervuiling (die je soms met agressieve vloeistoffen moet oplossen en zo in alsnog indirect in het milieu terecht komt)
Egr geeft vaak problemen en dus kosten
Egr zorgt voor meer roetuitstoot
Egr zorgt voor een lager motorrendement en dus hoger brandstofverbruik
Egr zorgt voor minder prettige loopeigenschappen.


Het is dus een onderdeel dat nogal eens wordt gesaboteerd om bovenliggende redenen.
fabrikanten (ook citroen) hebben al wat leuke ontwikkelingen op de markt, om de egr-klep buiten spel te zetten.
Hij is er nog wel maar speelt nog maar een zeer beperkte rol.

Bijvoorbeeld intelligent warmtemanagement (koelsysteem) in de motor, en natuurlijk ad blue

Laten we hopen dat we binnen nu en 10 jaar (bijna) van dat onding zijn verlost.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Yep weg ermee , onding !

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Er zit bij mij nu ook zo'n blindplaatje in rechtstreeks uit de UK.
Nog bedankt BB_kinkie!! ;)
Net een proefritje gemaakt en het moet gezegd,....er is onmiddellijk verschil>
GEEN enkele storing komt in beeld? (bij mijn oude kwam die er wel meteen in zonder een gaatje in het blindplaatje!)
stationair loopt ie mooier (smeuïger),
hangt beter aan het gas,
Tijdens het ritje geen gestotter en,..... ik zag in de boordcomputer gebruiksgetallen staan die ik gewend was van mijn oude 1600! :smt038

Nu gewoon even afwachten of alle "vage" klachtjes weg blijven.
En zo ja dan was het de beste 5 euro die ik onlangs heb besteed :smt023 :smt023

Je gaat je overigens afvragen hoeveel autootjes er rondrijden met een hoger verbruik door die geweldige uitvinding die EGR heet. De problemen en klachtjes sluipen er heel langzamerhand in.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 feb 2013 20:59
Auto: C5 tourer 2.0hdi ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 145000
Kleur: Blauw antraciet
Hij loopt inderdaad iets smeuiger en heeft gevoelsmatig iets meer koppel!!
Mijn 2.0 HDI loopt ongeveer 1 op 17,5 gemiddeld! Op de snelweg is 1 op 20 bij 120 km/h heel gewoon!!

Ben blij dat je van het gezeik af bent :)
Het vliegende spaghetti monster
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ik heb dat plaatje inmiddels ook besteld.

Die 1: 17,5 is dat op de boordcomputer of echte km gedeeld door liters?

Mijn laatste rit was het verbruik 1:17,57 maar op het display was het 18,5.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
ik zag vandaag op een aantal snelwegritten ineens 1:19 en hoger met de (zwakke) wind op de kop en ruim 1:20 de weg terug! :smt038
Dat heb ik nog niet meegemaakt sinds ik deze heb,....woohoooooo
Normaliter stond er in de display 1:15,5 of als ik geluk had 1:17. (snelweg)
Ik kwam de laatste tijd ook niet hoger uit dan 1:14,7 gemiddeld.
*(en mijn BC klopt redelijk goed met de werkelijke brandstofverslurping)

Ik wou alleen van het stotteren af wat ie af en toe had.
Nu heb ik echt een heel andere auto terug.
Wat een feest :smt023 :smt023
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ik zal je volgende week mijn ervaringen melden. :smt023
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ben benieuwd , ...
Is dit op ebay besteld ??

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
yep!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Yep!
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
boes schreef:ik zag vandaag op een aantal snelwegritten ineens 1:19 en hoger met de (zwakke) wind op de kop en ruim 1:20 de weg terug! :smt038
Dat heb ik nog niet meegemaakt sinds ik deze heb,....woohoooooo
Een normaal werkende egr klep zorgt al voor een hoger verbruik (ongeveer 10%)
Een slecht werkende egr is helemaal killing voor je fuel-consumption zoals je hebt gemerkt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In toenemende mate lees ik hier een "rechtvaardiging" om de EGR klep te verwijderen cq buiten werking te stellen.

Exroosje en ondergetekende hebben er een paar maal op gewezen dat de EGR maar één doel heeft: uitstoot van NOx te verminderen. En dat is hard nodig, het wegverkeer is de grootste veroorzaker van de NOx in de lucht

Adoppen/uitschakelen van de EGR is dus een bewuste handeling, waarmee het milieu verder vervuilt. Kennelijk wordt dat gewoon gedaan, een goed alternatief wordt dan terzijde gelegd.
Dat goede alternatief is dat je de zaak schoonhoudt, en dat schoonmaken onderdeel maakt van het reguliere onderhoud.

Auto's krijgen dankzij de EGR een type goedkeuring, zonder die EGR zal hij niet toegelaten worden op de weg.
Een gebruiker die de EGR uitschakelt rijdt dus in feite met een auto die illegaal op de weg is.
Zie ook de Verordening dienaangaande.
Tot op dit moment maakt NOx meting nog geen deel uit van de APK keuring, maar daar komt verandering in.
Dan is het over en uit met dit soort praktijken :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Ik wil 'm best schoonmaken :-)
Kan de EGR-klep (bij bv. mijn motor) worden uitgebouwd zonder de uitlaatgaskoeler (en mate name de koelslagen los te halen?
Aan de ene kant zit de klep vast met twee schroefjes. Maar aan de kant van de koeler kan ik niet goed zien hoe de klep verbonden is.
Is er ook een mogelijkheid om de werking van de klep zonder Lexia te controleren?
Bij mij heeft het vacuümslangetje van de klep een tijdje los gehangen. Ik heb daar eerlijk gezegd niets van gemerkt. Wat wel raar is, want ik zou storingen van het vacuümsysteem verwachten.
Jacco
Plaats reactie