reiniging na verstuiverreparatie?
Auteur |
Bericht |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 609 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 140000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
 reiniging na verstuiverreparatie?
Hallo,
vandaag is een lekkage verholpen aan verstuiver 3 , kosten 128€.
Nu vroeg ik me af of het raadzaam/nodig is om de motor inwendig te reinigen door bijvoorbeeld een flesje Forte injectorreiniger aan de brandstof toe te voegen of een keertje V-power te tanken. Of kunnen de injectoren niet vervuild raken door een (kleine) verstuiverlekkage ? Volgens de garage helpt dat allemaal toch niet en is het niet nodig als je maar op tijd je olie ververst en het peil goed in de gaten houdt.
Ik lees ook her en der iets over turboreiniger van Forte en over het flushen van de motor. Is het verstandig je diesel na 200.000 km een keer met dit soort dingen te reinigen of is dat juist het veroorzaken van ellende ?
Ook het reinigen van het zeefje van de Banjobout vindt mijn garage niet nodig bij netjes onderhoud
groet zwever
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
04 okt 2013 17:50 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
Dat is wel een beetje naïef van die garage, want als je turbo kapot loopt zegt men daar echt niet:"Sorry, meneer, u had gelijk. Wij gaan dat voor u fiksen en betalen." Het is jouw auto en goed onderhoud zorgt dat ze nog vele km'ers meekan. Ook eventueel wat te voorbarig onderhoud kan geen kwaad.
De injectorreiniger moet je voorzichtig mee zijn. Je moet een goed product kiezen wat gegarandeerd je roetfilter ontziet. Daar wil je geen ellende mee hebben. Die banjobout met filter deed ik sowieso een keer, dan weet je maar of het echt nodig was. Spoelen kost ook niet veel en kan geen kwaad.
In principe vervuilen je injectoren niet door een kleine lekkage. De inspuitdruk is echt enorm hoog.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
04 okt 2013 20:20 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
 ik heb het gedaan met Forte Advansed Diesel Fuel Conditioner het is niet de eerste keer dat ik dat toe volgens de vertegenwoordige van Forte is er ook geen probleem
|
04 okt 2013 20:26 |
|
 |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 609 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 140000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
O.k. ik zal eens beginnen met een flesje forte in een halflege tank. onlangs heb ik zelf de olie en oliefilter vervangen bij de doe het zelf garage. Zou ik me dan ook kunnen wagen aan de banjobout? Moet je het zeefje vervangen of reinigen?
ZWEVER
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
04 okt 2013 20:57 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
Reinigen met wat benzine of remmenreiniger.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
04 okt 2013 21:06 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
donder dat zeefje er maar gewoon uit hoor!
|
04 okt 2013 21:16 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
zeefje eruit 
|
04 okt 2013 21:40 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
Waar zit die banjobout? (zit deze ook in de ph3 16hdif?
|
04 okt 2013 22:05 |
|
 |
Flip
C5club Fan
Geregistreerd: 04 jul 2012 16:42 Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
Hallo Zwever. Een diesel heeft verstuivers geen injectoren (dat zijn het echter wel maar zo heten ze niet...  ), ik neem aan dat er lekkage was via een verstuiver dichtring en dat ze de verstuiver opnieuw gemonteerd hebben met een nieuwe dichtring? Zoals GW-tje al aangeeft zijn de inspuit drukken bij "moderne" diesel enorm hoog, in jouw geval maximaal rond de 1600 bar. Meer recente motoren gaan nog een stuk hoger. Verstuivers zijn precisie instrumenten die kunnen inwendig NIET tegen vuil. De verstuiver gaatjes zijn zo minuscuul klein, daar past "alleen" diesel doorheen  . Vandaar ook het grote diesel filter rechts op het blok wat om de X kilometer vervangen moet worden. Komt er rotzooi, bv een klein zandkorreltje in de leiding tijdens montage dan ga je die er echt niet uitkrijgen met Forte, dan moet de boel uit elkaar. Of je je turbo moet reinigen met een turbo reiniger kun je je afvragen. De turbo in je auto is misschien wel het simpelste stukje techniek wat er in zit. Zolang die voldoende olie krijgt zal die "eeuwig" mee gaan. Iets moet wel heel "plakkerig" zijn wat bij 250.000 rpm op de schoepen kan blijven zitten  . Turbo's gaan kapot als ze niet voldoende "koele" olie krijgen of zonder luchtfilter werken. Ik ben nog wel van plan om binnenkort de turbo van onze auto een keer te demonteren om te kijken hoe "smerig" het variabele leischoepen mechanisme is. Als ik het goed heb zit het zeefje in de turbo retour leiding banjo bout op het blok, deze haal ik er dan gelijk uit (als dat kan tenminste). Zoals Boes & Willy al aangeven heeft dat zeefje daar geen enkele nut (dat zeggen ze niet maar dat bedoelen ze wel...  ). Je vraagt je echter wel af of het zogenaamde "zeefje" geen doorstroom restrictie is. Waarom zit het anders aan de uitstroom kant? Of vergis ik me? Heeft iemand een foto of plaatje van dit zeefje?
|
04 okt 2013 22:09 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
door het zeefje erin en geen goed onderhoud draait de turbo stuk
|
04 okt 2013 22:23 |
|
 |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 609 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 140000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
05 okt 2013 06:46 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
Hier heb ik niet zo heel veel aan toe te voegen.
De injectoren reinigen met forte oid zoals willy aangeeft is prima, maar niet direct noodzakelijk als je geen echte klachten hebt.
Als je twijfelt aan de vervuiling van de motor kun je het beste de motor flushen door een toevoeging in de olie. Daarna de olie verversen!
Het zeefje kun je er het beste uithalen inderdaad, maar de bout (inderdaad 4b) zit achter het roetfilter + hitteschild, en is zodanig wat moeilijk bereikbaar.
In de praktijk slibt ook vaak de aanzuigzeef in het carter dicht, eerder nog dan het zeefje in de bout. Dat zie je pas als je het carter demonteert. Maar met een goede motorflush krijg je die sludge meestal wel weg zonder demontage, maar dan moet je er wel een 50 a 60 km mee rijden en niet stationair laten draaien.
Gebruik een hele goede oliekwaliteit!!
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 okt 2013 15:35 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
Die laatste moet dan een 5W30 Low SAPS olie zijn, zoals de Total Quartz 5W30 INEO dat is. Daarbij is het verstandig om een wat kortere verversingstermijn aan te houden dan er officieel voor staat, heb ik begrepen. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 okt 2013 16:21 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: reiniging na verstuiverreparatie?
15k ipv 20k. Ik trok de carter eronder vandaan en de aanzuigpijp was redelijk schoon terwijl het zeefje van de turbosmering bijna helemaal dicht zat? De auto had altijd "gewoon" onderhoud gehad. NOOIT BESPAREN OP OLIEKWALITEIT!
|
05 okt 2013 20:06 |
|
 |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 609 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 140000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
 reiniging na verstuiverreparatie?
BJG Betekent dat dat je het roetfilter moet verwijderen voordat je er bij kunt, of is het wel te doen zonder? Anders laat ik het liever doen door een specialist (oldenhage?) Dit in het kader van bezint eer ge begint en "een leek maakt meer kapot dan je lief is". Verder heb ik begrepen dat het juist schadelijk kan zijn om met flush in je olie te gaan rijden !!?? groet Zwever
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
06 okt 2013 08:15 |
|
 |
|