Auteur |
Bericht |
CEE-IKS
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 mei 2013 05:08 Berichten: 22
Auto: C5 V6 Ph1 2001
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210000
Naar boven
|
 Distributie C5 V6 Ph1
Beste Allemaal,
Ik heb mezelf vandaag getrakteerd op een C5 2001 V6 Automatique LPG G3. Komende donderdag ga ik madame ophalen. Kleur is Bleu Mauritius met een Beige lederen interieur. Motor loopt erg mooi, bak schakelt goed en tijdens een goeie proefrit zijn me weinig bijzonderheden opgevallen.
Aangezien de distribtuieriem vervangen moet worden, ga ik geen enkel risico nemen en dat meteen aanpakken. Riem, spanners en waterpomp. Gelukkig is de verkoper hier gewoon eerlijk over, dus dan weet ik tenminste wat me te doen staat.
Ik heb hier al gezocht, en ook al wat filmpjes gezien. Toch blijven mijns inziens enkele vragen onbeantwoord.
1. Is het zonder speciaal gereedschap te doen (met boorttjes etc) of is het beter gewoon een timing set te kopen? 2. Is de riemspanning alleen met een riemspanningsmeter te meten, of zijn hier andere opties voor? 3. Zit er verschil in soorten spanners (contitech of SKF oid, ik meende iets te lezen over een schaalverdeling, maar geen idee wat daar mee aan de hand is...... 4. Is het raadzaam de hele Multiriem met rollen en spanners te vernieuwen, of indien nog ok, gewoon terugplaatse? Ik snap natuurlijk dat vervangen beter is, maar als het daarna niet veel extra werk is, dan zijn de kosten een beetje te spreiden. 5. Een tijdsindicatie hoeveel uur werk het is?
Ik heb thuis ruimte en gereedschap en reviseer zelf een motor van een CX. Dus niet heel onhandig zeg maar.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
|
22 sep 2013 20:00 |
|
 |
Rvs63486
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 nov 2011 13:59 Berichten: 400 Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Distributie C5 V6 Ph1
CEE-IKS, Helaas kan ik je geen antwoorden geven op je vragen, zo technisch ben ik niet. Maar ik schop dit draadje even omhoog om je bericht onder de aandacht te brengen. We zijn gek op foto's Ik ben nog wel benieuwd wat de kilometerstand is en of je de dame particulier of bij een bedrijf hebt gekocht? In ieder geval veel plezier met de V6!
_________________ Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF
|
24 sep 2013 18:28 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Distributie C5 V6 Ph1
Niet de meest simpele klus bij een V6. Er zijn wat tooltjes benodigd, die je ook eventueel met wat vindingrijkheid kunt vervangen maar je hebt voor de riemspanning deze meter nodig: Wanneer je me per pb een e-mail adres doorgeeft kan ik een word documentje voor je maken waarin de gehele procedure wordt beschreven. Ter voorbereiding
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
24 sep 2013 21:11 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Distributie C5 V6 Ph1
|
24 sep 2013 21:24 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Distributie C5 V6 Ph1
Mooie foto's Willy4! Wat probeer je nu te vertellen? Dat jij het wel kunt en hebt gedaan? Dat snappen we wel, maar de TS kan met deze V6-porno natuurlijk helemaal niets. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
24 sep 2013 21:52 |
|
 |
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Distributie C5 V6 Ph1
Wat een zee van ruimte! Duidelijk niet foto's van de distributie in de xantia... Daar bleef een kwartje steken als die ertussen viel.
Sent from my GT-I9505
|
24 sep 2013 21:52 |
|
 |
CEE-IKS
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 mei 2013 05:08 Berichten: 22
Auto: C5 V6 Ph1 2001
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210000
Naar boven
|
 Re: Distributie C5 V6 Ph1
Beste Willy, IK zie boortjes in plaats van speciaal gereedschap, dat werkt dus blijkbaar net zo goed. Nu is er mij heel veel onduidelijk over het spannen van de riem. Zoals ik het begrijp zit er op de C5 V6 (ES9J4S) een andere spanner ten opzichte van de ES9J4 motor van bijvoorbeeld de 406. Het zou volstaan om de juiste riemspanning te verkrijgen door de merktekens op de spanner gelijk te zetten. Klopt dit verhaal? Ik hoor morgen of ik ergens een timingset kan krijgen, maar als dit niet lukt wil ik het ook gewoon met de passende boortjes doen. Wat zijn de juiste maten hiervoor? Lijkt me dat het wel te doen is bij deze auto  @RVS, de kilometerstand is 240.000 en de riem is bij 115.000 vervangen, tijd dus! Het betreft een particuliere aankoop. Binnenkort zal ik eens een fotootje plaatsen! Donderdag ga ik madame ophalen!
|
25 sep 2013 01:41 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Distributie C5 V6 Ph1
als ik het nog goed voor heb,het is al een tijdje geleden het is een automatische spanner,maar je moet hem wel juist zetten er staan merktekens op en het is niet gemakkelijk om de nieuwe riem er op te krijgen ,omdat het een heel brede riem is
als je alles juist gezet hebt wel 2 toeren rond draaien en dan ga je zien,dat de' merk tekens niet meer kloppen,dan ga je de nokkenassen moeten verzetten met de 4 kleine bouten of je moest heel veel geluk hebben
|
25 sep 2013 08:06 |
|
 |
CEE-IKS
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 mei 2013 05:08 Berichten: 22
Auto: C5 V6 Ph1 2001
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210000
Naar boven
|
 Re: Distributie C5 V6 Ph1
Zo Madame is voorzien van een nieuwe distributie. Tjongejonge wat een klus. Nieuwe waterpomp er op en alle rollen en spanners van de multieriem ook meegepakt.
Het was inderdaad heel lastig om de riem er op te krijgen. Gelukkig stonden de nokkenassen wel meteen goed, Maar ben er toch mooi 2 dagen zoet mee geweest.
Nu nog een olielekkage van de klepdeksels oplossen en madame is rijvaardig.
Ook hier maar weer de vraag: Heeft er iemand hier ervaring met het vervangen van klepdeksels. Ze lijken me dubbel uitgevoerd. Maar toen ik pakkingen bestelde, kreeg ik alleen vloeibaar pakkingmiddel geleverd. Volgens mij bestaan die deksels uit 2 gedeeltes. Maar het bovenste deel lijkt me toch echt voorzien van een pakking.
Wie weet raad?
|
30 sep 2013 00:48 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Distributie C5 V6 Ph1
Het aluminium deel van de kleppendeksel naar de kop dicht je af met vloeibare pakking. De kunststof kleppendeksel bevat een afdichting. Deze lekte bij mij ook en heb dit opgelost door wat vloeibare pakking aan te brengen. Wil je dat niet bestel je een kunststof kleppendeksel met een verse afdichting.
|
30 sep 2013 01:19 |
|
 |
CEE-IKS
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 mei 2013 05:08 Berichten: 22
Auto: C5 V6 Ph1 2001
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210000
Naar boven
|
 Re: Distributie C5 V6 Ph1
Nu is alleen de vraag hoe je dat aluminium deel dan weer lekdicht krijgt als hier een lekkage zit. Ik mag toch hopen dat de nokkenassen dan kunnen blijven zitten? Voor het bovenste gedeelte ben ik niet zo bang inderdaad. Waar lekken ze overigens het vaakst?
|
30 sep 2013 11:41 |
|
 |
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 361
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 212000
Kleur: Blanc Nacré
Naar boven
|
 Re: Distributie C5 V6 Ph1
Dit filmpje over het vervangen van de distributie van een V6 kwam ik tegen op Youtube. Wel in het Frans gesproken maar misschien heeft iemand er wat aan. http://www.youtube.com/watch?v=LVyuzFCVWOE 
|
28 okt 2013 22:21 |
|
 |
|