C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 jun 2011 21:58
Auto: C5 Berline 2.2hdif Exclusive
Opties: Jbl pack,schuif/kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10430
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 300000
Kleur: Ganache
Locatie: Rotterdam
:cit4 Altijd leuk om een gezicht bij iemand te kunnen plaatsen.
Geen merkbaar verschil maar ben wel blij dat ik het heb laten doen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 203
Lid geworden op: 15 jun 2013 21:10
Auto: .
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Vandaag heeft onze dame een spoelbeurt gekregen en ben na afloop binnendoor teruggereden. Ik ben zeer tevreden over het resultaat :smt023 Zelf vind ik de wagen stiller en nog rustiger/soepeler schakelen.
Nu nog even het eindoordeel afwachten van de directrice ;) wat ze vind van ons slagschip met de nieuwe KPH en het chromen ringetje op de radio. :smt169

GJO :cit4 en bedankt.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Weer één om op de weg te spotten ! :-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Het wiel opnieuw uitvinden, sommige doen dat graag..

Lees deze uitnodiging van het C6 genootschap.

Amici,
=====================
De technische commissie is bezig met de voorbereiding voor de Technische Meeting op 2 november 2013
bij het Centre C6/Autobedrijf Gert de Jong in Aalsmeer.

Onderwerpen (voorlopig):
Het verversen van de automaatbak.
Citroen propageert officieel geen vervanging van de olie.
Maar vele klachten over de versnellingsbak plus de positieve resultaten van gehele of gedeeltelijk verversing
vragen om een verdere beoordeling van nut en noodzaak.
Ter plekke zal een C6 worden ververst middels een splinternieuw “dialyse-apparaat”.
Hiervoor wordt een 3.0 diesel uit 2010 gebruikt waar ca 60.000 km mee is gereden.
Van deze auto is recent een (tamelijk zwart) oliemonster opgestuurd ter analyse.
Mede aan de hand van de analyseresultaten zal worden besproken of er een gewenst km-interval is waarbij de olie uit de bak van een C6 ververst zou moeten worden.
Ervaringen van C6 rijders zijn hiervoor zeer welkom.


(Ervaringen te over zou ik zeggen, hier en op CF. En wat betreft het bepalen van gewenste km-interval... hebben we ook al gedaan)

Overigens is zijn mijn collega's toch snel "om", een half jaar geleden stelde een klant van mij die wilde spoelen de volgende vraag en kreeg het volgende antwoord:

beste heer, mevrouw.
Ik lees op het citroen-forum veel over het verversen van de olie van de versnellingsbak. Nu heb ik zelf een Citroen C6. Alle klachten die worden beschreven heb ik ook. Ik wil graag een afspraak maken bij de betreffende garage, maar ben erg benieuwd naar uw kijk op de zaak. U staat ook goed aangeschreven.
Mvg,


...................

Wij zijn erg terughoudend geworden om allerlei fora’s te onderhouden en of te bezoeken omdat er erg veel verhalen de ronde gaan die geen of verkeerde technisch onderbouwde verhalen hebben.

Wij hebben heel veel contact mbt onderzoeken van olie kwaliteit met TOTAL Nederland.
Ik heb een lezing gegeven voor de C6 club afgelopen jaar over olie kwaliteit en de onderzoeken mbt de automaatbakolie. Ook heeft TOTAL daar een toelichting van onderzoeken op gegeven.
De conclusie is duidelijk, spoelen van de bak is alleen nog een uiterst middel om olie uit de bak te krijgen die vervuild is van slijtage.
Tijdens spoelen is er grote kans op loskomen van deeltjes in de bak die zich elders weer gaan plaatsen, ook op plekken waar je het niet wilt hebben, met gevolg dat er storingen kunnen optreden die ernstig zijn.
Ook weten wij inmiddels dat bij het spoelen van de bakken er een olie wordt gebruikt die niet aan de specificaties voldoen van Citroën. Deze zijn vaak niet te mengen of geven problemen bij het mengen later.
Het uiteindelijke advies is voorkomen van problemen door het regelmatig verversen van de olie, regelmatig is elke 60.000 km. Verversen betekend wel dat er maar 4 liter uit de bak gehaald kan worden dmv aftappen. In de bak zit ongeveer 7 liter olie totaal. De laatste 3 liter is niet af te tappen. Door het verversen blijven vervuilde grove delen die bezonken zijn gewoon zitten waar ze zijn en gaan niet wandelen door de bak.
Als je dit elke 60.000 km doet blijft de olie in goede conditie zoals wij nu zien uit de resultaten.
Olie van de bak is ook niet te vergelijken met b.v. motorolie, bij motorolie is het juist de bedoeling dat deeltjes zwevend worden gehouden en opgevangen worden in het oliefilter, een automaat heeft dus geen filter en kan dit dus niet. Vandaar dat het olie systeem volledig anders is.
Ons advies is elke keer bij problemen, monster nemen, deze laten onderzoeken en adh daarvan een advies geven ongeacht de km stand.

Mochten en nog vragen zijn hoor ik het graag.


Met vriendelijke groet,


voortschrijdend inzicht zeg maar...

;)
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ach je kan natuurlijk gaan en dan ervaringsdeskundigheid vragen stellen waar jullie het antwoord al op hebben is wel erg leuk om dan de reacties te horen.
Of je gaat er naar toe en laat hem eerst zijn verhaal vertellen en vertel jij dat jullie het al een jaar of twee doen.
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Heeft een automaatbak geen filter. :smt017
Idd een opmerkelijke omslag. Idd voortschrijdend inzicht. :lol:
Maar wie heeft dat inzicht gegeven. Een forum? :lol:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 203
Lid geworden op: 15 jun 2013 21:10
Auto: .
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Als het een filter heeft....zou je deze moeten verversen.... Toch :smt017
Uiteindelijk, wat ik lees ..."tamelijk zwart en analyse." Waarom?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8137
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Wel weer humor van de conculega.

Als ik het goed lees, zeggen ze eigenlijk dat bakken spoelen niet de beste manier is.

Ik krijg een beetje een flashback. Vroeger toen ik nog schilder was (24 jaar geleden)
Moesten we ineens deuren schilderen met een roller :smt017
Plafonds deden we al, maar deuren? Dat kan toch niet? Een heleboel schilders waren lange tijd tegen de draad in. Zoiets als "soep eten met een vork gaat toch niet? "
En dan korte tijd later draaien ze 180 graden en hebben ineens een andere mening.

Zo lijkt het hier ook te gaan. Volhouden dat het waardeloos is om vervolgens de boel de hemel in te prijzen. Dat schept vertrouwen :roll:

NOT :!:
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
EX Auto C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Laat ik het houden bij: "als Johan het C6-genootschap van de juiste informatie voorziet is er een wereld gewonnen"...
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ik schilder een deur nog met de kwast. Als je goed kan schilderen met een kwast is alleen spuiten een betere optie voor een strakker resultaat.
Maar de essentie vernieuwing en voortschrijdend inzicht levert altijd weerstand op, soms terecht soms ook niet. ;)
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Met de gedachtegang deels verversen is beter dan spoelen: Zolang je met olie spoelt is het risico op loskomen van klonters mijn inziens even groot dan een deel verversen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
[offtopic]
chathanky schreef:Ik schilder een deur nog met de kwast. Als je goed kan schilderen met een kwast is alleen spuiten een betere optie voor een strakker resultaat.
De roller geeft misschien geen beter resultaat, maar het gaat wel sneller (en soms gemakkelijker)[/offtopic]

Ik ben geen techneut, maar mijn gevoel zegt dat een keer nieuwe olie in de versnellingsbak beter is dan met de oude door te blijven rijden. En dan is het mi beter om alle oude olie er uit te spoelen dan om een deel te laten zitten (met de 'troep') en daar schone olie bij te gieten.....
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
chathanky schreef:Met de gedachtegang deels verversen is beter dan spoelen: Zolang je met olie spoelt is het risico op loskomen van klonters mijn inziens even groot dan een deel verversen.
Als je bang bent voor klonters dan heb je de oude olie al te lang in de bak laten zitten ! :P

imho....
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
http://www.nu.nl/economie/3628515/volks ... terug.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier ook een vervanging van de olie.
Reden? Mogelijke gevolgen dat al blijkbaar iets mis is met de olie en de meeste bakken al aardig wat kilometers achter de kiezen hebben?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
Kan JO eigenlijk ook andere auto's dan Citroen flushen? Het ziet er naar uit dan onze 2e auto een heel eng Duits merk gaat worden (Opel..) met een Italiaanse diesel waarbij ook de Aisin 6 bak is gebruikt. Spoelbeurtje lijkt me dan een fijne start en behoud voor de automaat.
Plaats reactie