Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Calcium-Calcium accu 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 21 aug 2009 13:53
Berichten: 18
Auto: Break 2.0i 16V Difference 2
Opties: Winterbanden!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0397
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 110000
Kleur: Gris Island


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Vrienden,

Nogmaals bedankt voor uw antwoorden!

'Ge-Googeld' heb ik uiteraard uitvoerig.
Nergens vond ik echter of en zoja welke aanpassingen bij toepasing van een calcium-calcium accu in oudere auto's nodig en mogelijk zijn.
Het laat zich begrijpen dat een calcium-calcium accu in oudere auto's opgeladen wordt tot de spanning waartoe de dynamo bij machte is en de accu gedraagt zich daarom als ware het een lood-accu.
Hij zal welicht wat sneller opgeladen worden omdat de weerstand van een calcium-calcium accu geringer is (als dat laatste het geval is!).
Een rede om de accu te vervangen is, voor zover ik besef, dus niet aanwezig. Het is wel oppassen dat hij bij langere stilstand niet leeg loopt. De lekstoom bij stilstand was niet waar het mij om ging.
Wel gaat het voordeel van een langere levensduur verloren omdat hij niet (eventueel zo nu en dan) niet tot maximale spanning opgeladen wordt.

Excuses als ik uw gemoedsrust verstoord heb!

Vriendelijke groeten, Jacques Burger


03 sep 2013 10:03
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Nou je hebt mijn gemoedsrust niet verstoord, geen zorgen daarover, maar ik begrijp nog steeds niet waarom je een persé een calcium >calcium accu in je auto wil hebben.

Sjef :citrofiel

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


03 sep 2013 10:12
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 21 aug 2009 13:53
Berichten: 18
Auto: Break 2.0i 16V Difference 2
Opties: Winterbanden!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0397
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 110000
Kleur: Gris Island


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Hallo Sjef,

Hij zit er nu eenmaal in!
Er in gezet door mijn garage zonder dat ik voorkeur voor fabrikaat of type had opgegeven.
Per slot van rekening zijn zij de specialisten die weten wat kan en wat niet kan.
Hij wordt echter net als een lood-accu door de dynamo opgeladen, dus hoogstens tot de spanning waarmee de dynamo een lood-accu kan brengen en funktioneert zonder problemen.
Dus inzoverre niks aan de hand.

Uit wat ik op internet vind zijn calcium-calcium accu's de modernste en beste die er momenteel zijn.
Dat kan reklame zijn. Zij kunnen met een hogere voedingsspaning tot een hogere accu-spanning opgeladen worden.
Daarvan wordt dus in mijn C5 geen gebruik gemaakt omdat de dynamo nu eenmaal een voedingsspanning levert voor lood-accu's. Zou een calcium-calcium accu in niet volledig opgeladen toestand helemaal leeglopen, dan is hij moeilijk te reanimeren (voor zover ik begrepen heb).

Ik wilde slechts weten wat men bij de C5-club weet van de toepassing van calcium-calcium accu's in C5's
Zouden nieuwe C5's met calcium-calcium accu's uitgerust worden als dat momenteel het beste is dat verkrijgbaar is?

Vriendelijke groeten, Jacques Burger


03 sep 2013 13:16
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Ik zie nog steeds geen voordelen, en zou zeker terug gaan naar de garage omdat deze accu eigenlijk helemaal niet geschikt is voor jouw auto, en alleen maar voor problemen kan zorgen.

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


03 sep 2013 13:28
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Het is gewoon een loodzuur accu. Zo speciaal is het niet. :?


03 sep 2013 13:34
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05
Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Dat is ook mijn mening.Anders zouden er ook van de modernste en nieuwste dynamo's op de markt gekomen zijn!!
De prijs zal ook navenant een pak hoger liggen dan de gewone accu's.


03 sep 2013 15:24
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
IJserdraat schreef:
Er in gezet door mijn garage.
Per slot van rekening zijn zij de specialisten die weten wat kan en wat niet kan.



Zij zij ook degene die geld aan jou willen verdienen, en als dat kan door je een duurdere accu te verkopen...

_________________
Free beats!


03 sep 2013 19:06
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05
Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
IJserdraat schreef:

Deze geven mij echter de indruk dat niemand van u op de hoogte van calcium-calcium accu's.
Voor diegenen onder u die 'Auto-techniek' als vakgebied uitoefenen is dat toch een ietwat vreemd!
Daar lood-accu's zo langzamerhand uit de tijd raken moet u toch in uw garages te maken hebben met dit nieuwe type accu!


Vermoedelijk moet je iets unieks bekomen hebben gezien niemand die accu kent!En als ge de technische aspecten wilt kennen moet de verkoper/garagist die het geplaatst heeft je dat toch kunnen geven?En wie zegt dat lood accu's uit de tijd raken,ze worden steeds beter,ja.
En ook nog:lampjes van je auto die over het algemeen al overspannen zijn ga je bij de vleet moeten vervangen!


03 sep 2013 20:45
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Dit kan zo'n eindeloze discussie worden. Het enige dat vast staat is dat er nooit puur lood voor het grid wordt gebruikt omdat dat puur lood mechanisch te zwak (zacht) is.

De loodaccu is in ~1880 ontwikkeld. Als eerste werd antimoon toegepast. Die 'moderne' calcium accu werd inderdaad recenter ontwikkeld, namelijk pas in 1930 ~ 1935 door Bell labs in de VS :?

Er zijn inmiddels oneindig veel combinaties van lood gelegeerd met antimoon/calcium/selenium/tin en recentelijk aluminium om het grid voldoende sterkte te geven.

De verschillende legeringen hebben ieder hun voor en nadelen. Er is geen ideale accu. De een heeft een langere levensduur, de ander weer een lagere zelfontlading, of kan beter tegen cyclisch ontladen, of heeft een lagere interne weerstand, of kan tegen continue laden met kleine stroom, of verliest minder water, of vormt minder waterstof, of heeft een lagere laadspanning etc, etc....

Er is dus geen calcium-calcium accu of een ouderwetse accu! Er zijn oneindig veel verschillende typen... Met de opkomst van Aziatische producenten die hun productieprocessen minder goed beheersen, zullen er ook onbedoelde varianten bestaan. Van calcium accu's is bv. bekend dat de eigenschappen door onnauwkeurige productie sterk kan variëren. Met bv. als gevolg een onverwacht hoge laadspanning.

Voor de echte doorzetters is dit mooi leesvoer. Of dit


03 sep 2013 23:11
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Calcium-Calcium accu
Resumerend kan ik je raden, wil je doorgaan met deze accu.
Laad hem dan eens in de 14 dagen helemaal vol, zoals ik al eerder heb omschreven.
Maar alvorens tot laden over te gaan, neem dan de volgende stappen in acht.
Zet de motorkap open, auto niet op slot.
Wacht 10 - 15 minuten en neem de min-kabel van de accu los.
Meet de accuspanning (en houdt dit bij in een onderhoudsschrift)
Laad 'm geheel tot 'ie vol is en noteer ook nu de spanning.
Sluit 'm pas de volgende keer als je er mee wilt gaan rijden aan.
Neem dan wel even de tijd die nodig is om alles weer gewoon te kunnen laten fiunctioneren.
Eénmaal de accu aangesloten, wacht dan drie minuten alvorens te starten.

Laat je eens voorlichten of deze oplader wellicht iets voor jou is:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/2001 ... AREA_21100

De conventionele manier, waar ik het eerder over had, met alleen een trafo en een gelijkrichter, kan even goed dienst doen. Maar dat vereist meer contrôle. Want je moet het moment afwachten waarop je 16,0 volt wordt gepasseerd. Als je hier voor kiest en je weet hoe lang daarvoor staat, kan je ook voor deze optie gaan. Wel is het zaak om over een wat groter apparaat te kunnen beschikken en dien je er op toe te zien dat de boel niet te warm wordt.

:cit4

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


04 sep 2013 23:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.