V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dit is een plaatje van jouw nieuwe schijven?

Handig systeem, zó zul je altijd kunnen zien hoever de schijf gesleten is.

Overigens, op het plaatje lijkt het alsof die uitgefraisde sleuf veel verder naar binnen ligt dat de 1 mm per kant die er van de schijf af mag, volgens de fabrieksspecificatie.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat dient om de schijven uit te balanceren.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
@ JW-NHS: Nee, dat plaatje heb ik van internet geplukt. Op de nieuwe schijven geen ik slijtgae indicator kunnne ontdekken (maar een goede wordt na verloop van tijd juist zichtbaar).

Vandaag heb ik de remschijven en blokken aan de voorkant vervangen. Vooral de schijven waren al een eind heen (21 mm waar eigenlijk 24 mm al vervanging betekent).

Het viel best mee. Alles ging redelijk makkelijk los. Handremkabel hoeft trouwens niet los. Klauwen heb ik aan een touwtje opgehangen.

De slijtage-indicatoren op de blokken waren ook een zooitje: Slechts 2 van de 4 waren hadden nog een draadje. Bovendien was aan de linkerzijde de draad naar de motorruimte afgebroken.

Met het juiste setje is terugdraaien van de zuigers een eitje. Vooral in het begin koste het best wat kracht. Dus ik kan me voorstellen dat het met improvisaties lastig is.

Gelijk ook de remvloeistof zo goed en zo kwaad (want eigenlijk is Lexia nodig) vervangen.

Proefrit ging goed. Geen vibraties. In het begin slechte remmen (zoals verwacht) maar dat werd snel beter.

Hieronder een aantal foto's:
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ziet er weer keurig uit WackoH. :smt023
Een tweeënhalve mm valt idd nog wel mee op de totale dikte per schijfzijde. Als je bij de volgende keer de braampjes van de randen van de schijven haalt is meten met een schuifmaat een makkie en dan is het later vervangen van de blokjes een stuk makkelijker omdat ze niet achter de randjes haken.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Door het vlakke kantje was de dikte direct te meten omdat daar geen braam/ril zit.

Het was inderdaad even worstelen om de klauw plus steun te verwijderen omdat de braam de blokken tegenhoudt. Echter, door eerst de klauw aan de onderzijde weg te kantelen (voorzichtig een schroevendraaier als hefboom gebruiken) en dan boven los te zwikken, kan de remklauwsteun verder worden geopend waardoor de blokken verder van de schijf komen.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
netjes!

ik vind ze eerlijk gezegd gruwelijk dun!
Had je nog helemaal geen last van fading?
Hoe zag het oppervlak van de schijven eruit? (blauw, haarscheurtjes of waren ze nog compleet zonder andere kenmerken?)

Je zal het verschil (als het goed is) straks goed merken als je een keer flink in de ankers moet.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Fading?! Joh, we rijden toch geen Golfje GTI in de bergen :lol:

Ik had de schijven nog niet bekeken. Goed dat je daar over begint. Want in no-time zijn de schijven met roest bedekt.

Dit helemaal verhaal begon er mee dat de handrem de laatste tijd niet goed werkte (uitvoerig in ander draadje besproken) en op een gegeven moment aan een zijde is blijven hangen. Mijn vrouw heeft er toen 5~10 km mee gereden.

Hieronder een aantal foto's. Een schijf heeft aan beide zijden inderdaad blauwe plekken op de plaats van de ribben. Ik snap dat niet helemaal want daar zou de temperatuur juist lager moeten blijven. Maar wellicht steekt de schijf op deze plekken iets meer uit waardoor er lokaal meer frictie is en dus meer warmte ontstaat.
Ik heb geen scheurtjes gezien. Ook is opvallend dat de kleur van de roest verschillend is: Die van de oververhitte(?) schijf is roder van kleur.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
De geventileerde kanalen koelen juist eerder af, de ribben blijven langer heet. In jouw geval te heet en heb je ze een extra hittebehandeling gegeven. Je bent net op tijd,....de volgende stap zijn dwarsscheuren.

Ik kreeg bij schijven (22mm!) wel een beetje last van fading. Bij hard remmen werd de vertraging op (bij hard remmen, hoge snelheid) ineens minder.....Niet leuk als je op een file af rijdt.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Oef, dat was echt niks te vroeg.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
WackoH schreef:Het was inderdaad even worstelen om de klauw plus steun te verwijderen omdat de braam de blokken tegenhoudt.
Door een gewone vijl te pakken is dit in no-time op te lossen...
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Oh ja,...heb je de geleidepennen nog eens goed gangbaar gemaakt?
Je kan zien dat de binnenschijf meer is gesleten dan de buitenste,...de klauw "zweeft" dan niet goed.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Aan de dood ontsnapt is misschien iets teveel gezegd, maar je wilt niet weten wat je gebeurd was als je met deze flinterdunne schijven een keer echt in de ankers had gemoeten!
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik heb wel eens bij een destijds gerenommeerd Citroen specialist uit Elst een auto gekocht met schijven (niet geventileerd) die er nog erger aan toe waren dan dit. `Remmen waren vervangen´ was de opmerking bij aanschaf, en hij hoefde de brug niet op want het was echt waar wat hij zei. Geloofde ik nog ook, gezien zijn toen nog goede reputatie.

Ronduit misdadig.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als dit de binnenzijde is had zonder meten en visueel bekijken dit bij de apk wel aan het licht moeten komen.

Lijkt wel of de remmen eens zijn blijven hangen omdat de binnenzijde zichtbaar verder gesleten is dan de buitenzijde.
Dit moet je toch wel gevoeld hebben? Is het geen trillen dan zeker wel een brommend geluid.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Hangt ook erg van de snelheden af die je normaliter rijdt. Als je in een 80 km/u gebied woont ver van snelwegen kan zoiets jaren onopgemerkt blijven.
Plaats reactie