Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2013 00:08
Auto: Sedan
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 235000
Goedenacht!
Sinds ik er een beetje op let, en in April de olie nog gevuld heb tot 3/4, is het mij opgevallen dat ik sinds kort wederom piepjes krijg met de waarschuwing dat de oliedruk laag is. Dus, vanmiddag oliepijll nagekeken.. Tot mijn verbazing.. van 3/4 naar amper iets olie. Nou weet ik niet precies hoe groot de olie'tank' is, maar dit is wel extreem veel. Even nagevraagt bij een kennis van mij, en die begon direct dat motoren op LPG altijd veel olie verstoken.
Het is niet dat we meer dan 15k-20k KM op de teller zetten per jaar, dus heel veel KMs rijden we niet.
Sinds ik er een beetje op let, en in April de olie nog gevuld heb tot 3/4, is het mij opgevallen dat ik sinds kort wederom piepjes krijg met de waarschuwing dat de oliedruk laag is. Dus, vanmiddag oliepijll nagekeken.. Tot mijn verbazing.. van 3/4 naar amper iets olie. Nou weet ik niet precies hoe groot de olie'tank' is, maar dit is wel extreem veel. Even nagevraagt bij een kennis van mij, en die begon direct dat motoren op LPG altijd veel olie verstoken.
Het is niet dat we meer dan 15k-20k KM op de teller zetten per jaar, dus heel veel KMs rijden we niet.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Welkom............
Wat bedoel je met bijvullen tot 3/4?
de peilstok? de lampjes op het display?
De kreet: een lpg auto verbruikt olie, is erg kort door de bocht.........
iedere auto gebruikt olie, de 1,7 diesel motor van opel verbruikt 1 liter per 1500 km, en dat is volgens
de dealer "normaal". dat deden die blokken nieuw uit de winkel.
De kreet: olie druk te laag is overiggens vrij ernstig, wel een resultaat van een te laag peil(in dit geval waarschijnlijk)
maar het geeft aan dat je zsm bij moet vullen.
Hoeveel km heb je inmiddels gereden, en hoeveel gaat er nu bij om weer op 3/4 te komen.
Dan kun precies zien wat er verbruikt is, en of het bizar is.
Gezien je km stand is een beetje verbruik normaal, maar we moeten wel weten hoeveel het precies is.
Er is verder ook geen vlek op de grond te zien voor je huis?
Wat bedoel je met bijvullen tot 3/4?
de peilstok? de lampjes op het display?
De kreet: een lpg auto verbruikt olie, is erg kort door de bocht.........
iedere auto gebruikt olie, de 1,7 diesel motor van opel verbruikt 1 liter per 1500 km, en dat is volgens
de dealer "normaal". dat deden die blokken nieuw uit de winkel.
De kreet: olie druk te laag is overiggens vrij ernstig, wel een resultaat van een te laag peil(in dit geval waarschijnlijk)
maar het geeft aan dat je zsm bij moet vullen.
Hoeveel km heb je inmiddels gereden, en hoeveel gaat er nu bij om weer op 3/4 te komen.
Dan kun precies zien wat er verbruikt is, en of het bizar is.
Gezien je km stand is een beetje verbruik normaal, maar we moeten wel weten hoeveel het precies is.
Er is verder ook geen vlek op de grond te zien voor je huis?
Zeg maar André

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2013 00:08
Auto: Sedan
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 235000
Bijvullen tot 3/4e op de pijlstok ja (gister stond het oliepijl ver onder minimum, haast van de pijlstok af). Heb er nog nooit geen lampjes op het display over gezien. Er zit ondertussen een kleine 237k KM's op, gister vrij vlot na het piepen er 2l olie bij kunnen gooien. Zal later vandaag nog even het exacte oliepijl nakijken.
En, nee, geen olieplekken op de stoep. Neem aan dat een willekeurig lek de weg naar de stoep wel vind, toch?
En, nee, geen olieplekken op de stoep. Neem aan dat een willekeurig lek de weg naar de stoep wel vind, toch?

C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:52
Auto: c5 break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 270000
Kleur: groen
Kijk je nooit op je kilometerteller hoeveel bolletjes er in beeld komen? (sleutel een slag draaien even wachten en dan zie je ze) Ik heb een 1,8 op LPG en om de ongeveer 2000 gaat er een liter bij. Volgens http://www.pugfix.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; in Barneveld die vroeger bij Peugot werkte is bij dit type motoren (Peugot heeft ze ook) het niet ongebruikelijk. Sterker vanaf nieuw hadden ze er al last van. Worden ze heel oud mee, de mijne heft 280.000 gelopen en gaat als een zonnetje.C502 schreef:Goedenacht!
Sinds ik er een beetje op let, en in April de olie nog gevuld heb tot 3/4, is het mij opgevallen dat ik sinds kort wederom piepjes krijg met de waarschuwing dat de oliedruk laag is. Dus, vanmiddag oliepijll nagekeken.. Tot mijn verbazing.. van 3/4 naar amper iets olie. Nou weet ik niet precies hoe groot de olie'tank' is, maar dit is wel extreem veel. Even nagevraagt bij een kennis van mij, en die begon direct dat motoren op LPG altijd veel olie verstoken.
Het is niet dat we meer dan 15k-20k KM op de teller zetten per jaar, dus heel veel KMs rijden we niet.

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2013 00:08
Auto: Sedan
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 235000
Dat is voor het eerst dat ik naar die bolletjes heb gekeken. Bedankt voor de tip!
Ondertussen het oliepijl nog even nagekeken, gister 2l er bij in gegoten en nu zit 'ie op 't maximum. KM stand opgeschreven.. en het oliepijl eens wat meer in de gaten houden (per zoveel KM).
Ondertussen het oliepijl nog even nagekeken, gister 2l er bij in gegoten en nu zit 'ie op 't maximum. KM stand opgeschreven.. en het oliepijl eens wat meer in de gaten houden (per zoveel KM).
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Als eerste (wat akooiman ook al gezegd heeft): het is onzin dat motoren op lpg meer zouden moeten verbruiken dan motoren op benzine. Ik heb de afgelopen 40 jaar in 11 verschillende auto's zo'n 1,4 miljoen km op lpg gereden en het olieverbruik lag tussen 1 liter op 3.000 km (een CX 20 vanaf nieuw, na koprevisie bij 178.000 km 1 liter op 10.000 km) tot 1 liter op 10 à 15.000 km. Ook een DS met 200.000 km op de teller verbruikte niet meer dan 1 liter op 10.000 km.
Olieverbruik kan aan veel verschillende omstandigheden liggen, ook aan de oliesoort (dunnere olie (5W30) wil soms tot een groter verbruik leiden.
De enige manier om het olieverbruik goed te registreren is met de peilstok. Dat hulpmiddel op je dashboard (zie wibor) is heel gemakkelijk maar kan een fout hebben. Oliepeil controleren alleen als de auto horizontaal staat (scheefstand kan zomaar een halve liter meetverschil opleveren) en de motor tenminste 10 à 15 minuten stil staat (dan kan de olie teruglopen in het carter). Het mooiste is peilen na een paar uur stilstand voordat de motor gestart wordt (bijvoorbeeld 's morgens of 's middags na het werk). Het verschil tussen max en min op de peilstok is bij een 2-litermotor ongeveer 1,5 liter). Zorg dat je niet boven het max vult, dat wil ook hoog olieverbruik geven.
Overigens hanteren dealers/autofabrikanten de norm van 1 liter op 1.000 km voordat zij overgaan tot garantiewerk (maar dat vind ik een hoog gebruik). Mijn ph 1 van 2003 gebruikte 1 liter op 4.500 à 5.000 km op benzine (gekocht met 145.000 km en weg bij 272.000 km).
Succes ermee.
Olieverbruik kan aan veel verschillende omstandigheden liggen, ook aan de oliesoort (dunnere olie (5W30) wil soms tot een groter verbruik leiden.
De enige manier om het olieverbruik goed te registreren is met de peilstok. Dat hulpmiddel op je dashboard (zie wibor) is heel gemakkelijk maar kan een fout hebben. Oliepeil controleren alleen als de auto horizontaal staat (scheefstand kan zomaar een halve liter meetverschil opleveren) en de motor tenminste 10 à 15 minuten stil staat (dan kan de olie teruglopen in het carter). Het mooiste is peilen na een paar uur stilstand voordat de motor gestart wordt (bijvoorbeeld 's morgens of 's middags na het werk). Het verschil tussen max en min op de peilstok is bij een 2-litermotor ongeveer 1,5 liter). Zorg dat je niet boven het max vult, dat wil ook hoog olieverbruik geven.
Overigens hanteren dealers/autofabrikanten de norm van 1 liter op 1.000 km voordat zij overgaan tot garantiewerk (maar dat vind ik een hoog gebruik). Mijn ph 1 van 2003 gebruikte 1 liter op 4.500 à 5.000 km op benzine (gekocht met 145.000 km en weg bij 272.000 km).
Succes ermee.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive



C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:52
Auto: c5 break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 270000
Kleur: groen
Uiteraard natuurlijk peilstok gebruiken! Ik doe het in combinatie. Als de helft van de bolletjes streepjes zijn geworden ga ik meten met de stok.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Zo gebruik ik het ook; dashboardaanwijzing bij contact aan en een keer in de zoveel tijd peilstok gebruiken. Bij de Ph 1 wordt met een (afnemende) rij bolletjes het niveau aangegeven, bij de Ph2 staat alleen de opmerking Oil Ok (ben benieuwd wat daar staat als de olie op het minimum is).
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Wel eens hier gelezen dat bij verbranding van benzine water vrij komt, waarvan een gedeelte weer in het oliecircuit terecht komt. Hierdoor verdunt de olie dan wel maar het peil blijft wel beter op niveau.
Bij LPG zou dat niet of minder het geval zijn. Ik weet niet of het waar is.
gr. Ronald
Bij LPG zou dat niet of minder het geval zijn. Ik weet niet of het waar is.
gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Ook bij de verbranding van diesel en LPG komt water vrij... 

Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Water van die verbranding zal zelden tot nooit in de olie terecht komen, en al zeker niet in die mate dat het je peil beïnvloedt. Wel kan er bij korte ritten condens in een motor ontstaan omdat ze niet op bedrijfstemperatuur komt en die komt wel in de motorolie terecht. Deze zal echter ook weer als eerste verdwijnen als de motor weer voldoende lang op bedrijfstemperatuur is geweest.
Val alle brandstoffen heeft gas trouwens het hoogste watergehalte in zijn uitlaatgassen. Een auto op gas kun je bij koud weer meestal goed herkennen aan de enorme condenswolken uit de uitlaat.
Val alle brandstoffen heeft gas trouwens het hoogste watergehalte in zijn uitlaatgassen. Een auto op gas kun je bij koud weer meestal goed herkennen aan de enorme condenswolken uit de uitlaat.
Free beats!

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2013 00:08
Auto: Sedan
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 235000
Ontzettend bedankt voor de reactie Rob! Ik hield het al bij met de pijlstok aangezien ik niet wist dat de bolletjes / streepjes dus ook een indicatie gaf.

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2013 00:08
Auto: Sedan
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 235000
Condens.. Wolk.. Uitlaat.. Geen last van.. Start op benzine.. Onze oude 4x4 Hyundai daar in tegen.. die had hier en daar wat lek.. Elke keer als je de motor aan slingerde, was er achter je ineens niks meer te zien i.v.m. een grote condens/stoom wolk. (koppakking? Doe geen moeite hoor.. Ding is al jaren weg.. Was namelijk niet het enige wat er mis mee was)
_____
Ik gooi er nog even een ander vraagje achteraan. Is er een oplossing voor de elec. raam bediening aan de bestuurders deur? Hij uh.. Verliest nog wel eens de controle over de overige 3 ramen. Ineens "draait" de knop om, waardoor raam open ineens raam dicht is, of nog leuker, open is nog verder open (:smt004) en dicht doen.. is dan onmogelijk.
_____
Ik gooi er nog even een ander vraagje achteraan. Is er een oplossing voor de elec. raam bediening aan de bestuurders deur? Hij uh.. Verliest nog wel eens de controle over de overige 3 ramen. Ineens "draait" de knop om, waardoor raam open ineens raam dicht is, of nog leuker, open is nog verder open (:smt004) en dicht doen.. is dan onmogelijk.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Wanneer heeft je auto voor het laatst een beurt gehad?
Die van mij gebruikt de eerste 15.000 km na een beurt (verse olie en filter) nauwelijks olie, maar daarna begint ie hem te lusten...
Die van mij gebruikt de eerste 15.000 km na een beurt (verse olie en filter) nauwelijks olie, maar daarna begint ie hem te lusten...
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
@raambediening: waarschijnlijk is je schakelaarblok kapot (nieuwe kopen). Maar probeer eerst de ramen opnieuw in te leren, dat kost alleen wat tijd http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=5289.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

