Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Auteur |
Bericht |
Kwekkel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2011 13:01 Berichten: 141 Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Naar boven
|
 Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Hallo,
Sorry dat ik zo op dit forum binnen kom vallen maar ik zit met een voor mij groot probleem. Ik zal me later netjes voorstellen met wat foto's van mijn nieuwe aanwinst: Een C5 exclusive uit 2003.
Het probleem: De auto was aan een distributie wissel toe.
Op de krukaspoelie zit geen enkele markering of gat of wat dan ook om de krukas te fixeren. Normaal is dit geen enkel probleem zolang je de krukas niet verdraaid. Na de bout van de krukaspoelie een slag los gedraaid te hebben bleek het tandwiel ten opzichte van de krukas te kunnen verdraaien. Kortom timing foetsie dus. De krukaspoelie is helemaal glad en heeft geen nokken oid. die verbonden zouden kunnen zijn met het tandwiel.
Ik heb in een ander draadje het een en ander gelezen hierover maar helemaal begrijpen doe ik het nog niet.
Het tandwiel zit dus gewoon geklemd tussen de poelie en de krukas. Het tandwiel heeft wel een uitsparing voor een spie en in de krukas is er plaats voor een spie maar deze zat er niet in. Op service.citroen wordt en ook maar 1 spie vermeld. Draai ik het tandwiel om dan lijkt het allemaal te kloppen maar klopt dan weer niet met de afbeelding op service.citroen.
Hoe krijg ik de boel weer goed afgesteld? Ik denk zelf eerst er voor zorgen dat alle zuigers op gelijke hoogte staan, blokkeerpennen in de nokkenas wielen en dan de krukasbout aan draaien. Alleen hoe draai ik die bout aan? Ik kan geen blokkeer gereedschap op de poelie zetten.
Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Alvast bedankt.
Groeten Arnold
|
08 jun 2013 00:50 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
08 jun 2013 07:18 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Allereerst ga je inderdaad de riemwielen van inlaatnokkenas en uitlaatnokkenas in de juiste positie zetten. Zorg dat je daar geschikte pennen van 6mm voor hebt met een verloop naar 10. Je kunt ook kijken met een spiegel of de gaten in de riemwielen zuiver concentrisch staan ten opzichte van de gaten in de cilinderkop erachter. Draai al je bougies eruit en zoek een lange pen waarmee je goed kunt meten of de zuigers van alle cilinders een gelijke diepte hebben t.o.v. het bougiegat. Dan ga je de krukas tornen, rechtsom, met de klok mee. Uit ervaring weet ik dat de spie van de krukas ongeveer naar 9 uur wijst als de zuigers hun juiste positie hebben. Zorg dat je een halve maan spie van de dealer krijgt, die MOET erin. Spie op zijn plaats met een klein beetje vet. Afhankelijk van je ORGA-nummer, wat je op de sticker op de A-stijl vindt en je VIN-nummer aan bestuurderszijde in het doorkijkje in de voorruit kan ik je alle verdere informatie toesturen die je nodig hebt om deze klus tot een goed einde te brengen. Je riemwiel op de krukas kan, met gemonteerde spie, een paar graden linksom of rechtsom worden gedraaid om de juiste positie van de tanden in de riem te vinden. Tussen je uitlaat -en inlaatriemwiel zitten 13 losse tanden. Als de riem hier goed op ligt zijn er dus 13 tanden die niet vol in een tandholte liggen. Je riem heeft 153 tanden in totaal. Ga je dan naar beneden dan kun je de riem precies goed leggen op het krukasriemwiel en dan zal het wiel ongeveer in het midden van zijn verstelbereik om de spie staan.
De bout van het krukasriemwiel zet je simpel met de luchtsleutel vast. Heb je die niet, dan moet je wachten tot je mijn documenten hebt. Met luchtgereedschap verdraait je krukas namelijk niet.
Stuur me je e-mail adres per PB en je ORGA en VIN dan stuur ik de juiste documenten naar je toe voor de rest van de procedure.
Laat je niet verleiden tot haastwerk, neem de tijd en draai altijd de motor 10 keer met de hand rond en probeer dan de blokkeerpositie opnieuw. NIET EERDER STARTEN, TOTDAT JE ZEKER WEET DAT ALLES CORRECT IS AFGESTELD!
Succes!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 jun 2013 09:32 |
|
 |
Kwekkel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2011 13:01 Berichten: 141 Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Ontzettend bedankt voor jullie reacties.
GW-tje: geweldig duidelijke beschrijving. Top! Je hebt een PB. Achteraf dus een op zich wel een vrij eenvoudige klus. Luchtgereedschap heb ik niet maar wel een electrische variant die de boel ook wel goed vastramt. Paspennen bleken kant en klaar op een oude Ikea kapstok te zitten. Bussen 10mm doorsnede, ca. 20 mm lang met inwendig M6. Na montage de motor een keer of 15 rondgedraaid (zekerheid voor alles) en de paspennen gingen er weer zonder problemen in. Bougies er in, motor nog een paar keer rondgedraaid en dan het grote moment: starten. Pfoei... wat een opluchting.
Een spie voor het tandwiel op de krukas zit er niet in, wel een voor het riemwiel. Wat ik nu begrijp na wat zoekwerk hoort deze bij dit type motor er niet in. Er zijn meerdere fabrikanten die dit zo doen. Dit zou gedaan zijn om fijnafstelling mogelijk te maken ivm. emissie eisen. Maar het voelt wel vreemd aan.
Uiteraard ook de waterpomp mee vervangen. Lekte niet maar bij ronddraaien met de hand was er een duitelijke tik in het lager te horen.
Groeten, Arnold
|
08 jun 2013 14:47 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Mooi dat hij het weer doet! Maar wat bedoel je met een tandwiel op de krukas? Er zit eerst een riemwiel en daarop gehaakt zit de flens voor de krukaspoelie voor de multi-v-riem. Leg eens uit....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 jun 2013 16:23 |
|
 |
Kwekkel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2011 13:01 Berichten: 141 Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Ik bedoel het getande wiel op de krukas waar de distributie riem op zit. Als de grote bout los is kan deze vrij ronddraaien over de krukas. De krukaspoelie zit hier tegenaan maar niet in elkaar gehaakt. Het riemwiel zit dus geklemd tussen de krukaspoelie en de krukas. M.i. een maffe constructie maar er zijn meer merken die dit zo doen. Zonder spie dus. Zaak is natuurlijk dat de centrale bout muurvast moet zitten. In de distri kit zat ook een nieuwe bout met Locktite.
Groeten, Arnold
|
08 jun 2013 20:33 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Oké, in het document wat ik je gemaild heb moet jij de 2e methode volgen. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 jun 2013 21:17 |
|
 |
Jay Jay
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 feb 2012 22:04 Berichten: 208 Woonplaats: Uden
Auto: C5 Berline Difference II 2.0 16v
Opties: CC, PDC, Schuif/kanteldak, Audio, Regensensor.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 244.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
De reden van het ontbreken van de krukas spie is dat je tijdens het spannen de spanning over de gehele riem het zelfde maakt. Ook je nokkenastandwiel heeft 4 kleine boutjes die je moet lossen zodat ook het nokkenastandwiel wat kan bewegen. Belangrijk daarbij is dat je bij het monteren van de riem er voor zorgt dat het tandwiel de goede kant in kan draaien (de kant waar bij het spannen aan getrokken wordt)
Overigens is de enigste juiste methode om de timing goed te krijgen door deze te fixeren met het speciaal gereedschap wat daarvoor noodzakelijk is. D.w.z. de dikke pen die je aan de achterkant van de motor via een groot gat in een gat in het vliegwiel moet fixeren, en de 2 pennen voor de nokkenassen. Succes!
P.s. Vergeet ook niet de waterpomp te vernieuwen nu je het toch allemaal los hebt.
_________________ Lexia 3 en Diagbox (v7.52) aanwezig!
|
09 jun 2013 10:13 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Beter lezen, JayJay.....was allemaal al gebeurd. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
09 jun 2013 11:36 |
|
 |
Jay Jay
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 feb 2012 22:04 Berichten: 208 Woonplaats: Uden
Auto: C5 Berline Difference II 2.0 16v
Opties: CC, PDC, Schuif/kanteldak, Audio, Regensensor.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 244.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Excuses moi! Maar wellicht kan een ander iets met mijn info. 
_________________ Lexia 3 en Diagbox (v7.52) aanwezig!
|
09 jun 2013 18:41 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Twee keer de waterpomp vervangen? Waarom zou dat moeten dan? 
|
09 jun 2013 18:43 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Toch weer goed opgelost kwekkel, en met dank aan IKEA 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 jun 2013 22:33 |
|
 |
Kwekkel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2011 13:01 Berichten: 141 Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
BJG schreef: ...en met dank aan IKEA  Hahahaha.... Alleen de blokkeerpen voor het vliegwiel hadden ze niet. Nog twee vraagjes over deze blokkeerpen: Ik wil deze alsnog maken en ik heb ergens de afmetingen gezien maar weet niet meer waar. Ik meen me te herinneren 20mm en 10mm. Ennehhh... waar zit de opening voor deze pen? Ik heb wat afbeeldingen van de versnellingsbak gezien maar kan dit niet echt plaatsen. Groeten, Arnold
|
10 jun 2013 17:53 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Gat zit als ik het goed heb gezien aan de achterkant aan bakzijde, dus aan de kant van het schutbord. Lekker makkelijk.......not!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
10 jun 2013 19:27 |
|
 |
Kwekkel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2011 13:01 Berichten: 141 Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Naar boven
|
 Re: Help: EW10J4 Distributie timing probleem.
Dan kan ik er vast wel even bij met een schuifmaat. Hier een filmpje op Youtube hierover. http://www.youtube.com/watch?v=8QMUYx72QHsHet laat de opening zien waar de blokkeerpen in moet en de afmetingen. 30 en 9 mm dus. Begrijp ik nu goed dat alleen deze pen de krukas op zijn plaats houdt terwijl je de bout aan distri zijde met heel veel nm aandraait? Zou moeten kunnen daar de blokkeerpen nagenoeg aan de buitenkant van het vliegwiel zit. Maar toch... Groeten, Arnold
|
13 jun 2013 05:56 |
|
 |
|