Re: Anti vervuilingssysteem
ben schreef:
Sinds een week het signaal voorstaan " Anti vervuilingssysteem werkt onvoldoende" en het bekende motorblokje met de tekst "service ".
Het betreft een C5 benzine 2.0 van 2003.
Heeft iemand met dit signaal ervaring ?
Verschillende aansluitpunten doorlopen op losse contacten maar niets kunnen vinden.
Shell zou me misschien verkeerde brandstof hebben geleverd, ik ga er niet van uit.
Volgens de dealer gaat het signaal na een paar weken gewoon weer weg als hij geen fout meer ziet. Ik wilde het signaal resetten maar volgens hun kon ik dat niet het zou alleen met hun diagnoseapparaat kunnen .? Het enige aanknopingspunt is misschien een grote plas water op de autoweg waar ik behoorlijk hard doorheen ging, 25 km verder kreeg ik de melding.
Wie het weet, ik hoor het graag.
Ben
Ben, in verkeerde benzine zou ik het inderdaad niet zoeken.
Je dealer kan best gelijk hebben. De computer kan zogenaamde ´P´meldingen geven, de P van permanent. Dezen gaan niet weg tenzij de dealer ze weghaald (en het probleem verhelpt). Ook zijn er ´F´meldingen, de F van vals, hihi. Dit zijn meldingen die de computer vanzelf weer laat verdwijnen als de omstandigheden weer goed zijn. Kan inderdaad een paar dagen duren, afhankelijk hoeveel je rijdt.
Je dealer heeft zeker gelijk dat jij de melding niet kan resetten door bv loshalen van accuklemmen, de dealer kan dat wel.
Ik heb de melding ook op de V6 zo af en toe. Ineens komt tie op, drie keer starten later is tie weer weg en blijft dan weg voor een week of drie, dan is tie der weer.
Heb er nog niet naar laten kijken.
De oorzaak van de melding is in dit forum niet bekend, wel weten we dat hij zowel bij diesels als benzine kan voorkomen.
Antivervuiling zou katalysator kunnen indiceren ware het niet dat de kat een eigen serie, tamelijk beruchte, meldingen heeft.
MIsschien iets met de EGR klep die ervoor zorgt dat een gedeelte van de uitlaatlucht weer als inlaatlucht wordt gebruikt voor herverbranding, maar das een gok van mijn kant.
Zou me geen zorgen maken, zeker niet als de delaer dat zegt. Hou ons graag hier op de hoogte over het verdwijnen en/of verschijnen van deze melding. Altijd nuttig dit te documenteren in het forum.
gr. Ronald